سبک و سیاق هنری «مسعود نجابتی» برگرفته از عقاید مذهبی اوست
کد خبر: 3644079
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
مهدی چمران:

سبک و سیاق هنری «مسعود نجابتی» برگرفته از عقاید مذهبی اوست

گروه هنر: رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران در مراسم تجلیل از مسعود نجابتی؛ هنرمند متعهد انقلابی گفت: هنرمند اگر در راه تعالی و ترفیع هنر قدسی قدم بگذارد، مورد تأییدات و امدادهای الهی قرار گرفته و خود به جایگاه رفیع و مرتبه عالی خواهد رسید که مسعود نجابتی؛ هنرمندی از این طیف است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مراسم پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی تحت عنوان «اوج هنر» که از سوی سازمان هنری و رسانه‌ای اوج  برگزار می‌شود؛ عصر امروز سه‌شنبه 28 شهریور اختصاص به آئین تجلیل از مسعود نجابتی؛ هنرمند انقلابی و ارزشی داشت که با نام «نجابت خط» برگزار شد.

مسعود نجابتی؛ استاد خوشنویس، گرافیست و طراح خط اکنون علاوه بر مسئولیت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، مدیریت کانون هنر شیعی شهر مقدس قم را نیز به عهده دارد و در کارنامه حرفه‌ای او طراحی نشانه‌نوشته مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» و نشانه‌واره «مسجد مقدس جمکران» به چشم می‌خورد.

اما در این مراسم مهدی چمران؛ رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با  اشاره به جایگاه رفیع هنری مسعود نجابتی که او را در زمره هنرمندان متعهد و انقلابی قرار داده است، گفت: همواره در ارتباط هنر و مبحث فلسفه هنر به ویژه در وادی هنر اسلامی میان برخی از کارشناسان از  دو طیف مشرب تفکری اختلاف نظر وجود دارد مبنی بر اینکه گروهی معتقدند هنر همچنان برای هنر بوده و برای ذات خودش تولید می‌شود؛ این گروه اعتقاد داشته و دارند که هنر به غیر از این، هنری سفارشی، دولتی است و هیچگونه ارزشی ندارد.

چمران تصریح کرد: از آن سو اعتقاد برخی دیگر بر وجه کاربردی مقوله هنر است که فلسفه وجودی آن را نیز تبیین و تشریح می‌کند به این معنی که هنر به تنهایی معنی و ارزشی ندارد و تنها در یک صورت هنر تشخص و اعتبار پیدا می‌کند که در خدمت یک مشرب، مکتب و جریان تفکری باشد.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر در ادامه گفت: براساس اعتقاد این طیف اخیر علاوه بر تکنیک و دارا بودن فن که لازمه فعالیت یک هنرمند در حوزه تخصصی اوست، باید هنر دارای مفهوم، مضمون و محتوایی قابل اعتنا بوده و ارزش بحث و بررسی پیرامون آن وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بحث تکنیک و استاد بودن در هنر یک اصل است گفت: از میان تمام مضامین و مفاهیمی که شالوده و پیکره یک اثر هنری را با استفاده از تکنیک هنرمند تشکیل می‌دهند، آن محتوا و مضمونی بیشتر ارزشمند بوده و هنر را تبدیل به هنر متعالی و قدسی می‌کند که به جنبه‌های ایمانی، اعتقادی و فلسفه وجود انسان از نگاه قدسی پرداخته و هنرمند به واسطه هنری که به آن اشتغال دارد بتواند حقانیت دین، عقاید الهی که رسولان و اولیا با اتکا بر آن در اعصار متمادی سعی در هدایت مردم داشتند را به اثبات برساند.

چمران افزود: شاید در شرایط کنونی به واسطه برخی جریان‌های کاذب و پر زرق و برق هنر غربی که بیشتر بر جنبه‌های مادی هنر تأکید داشته و کمتر به وجوه قدسی و الهی آن می‌پردازند، گرایش بسیار کمرنگی از سوی جریان‌های فرهنگی و هنری را به سمت پرداختن به هنر الهی و ربانی شاهد باشیم، اما همین درصد ناچیز توانسته است به واسطه پای گذاشتن در این میدان از آنجا که تحت توجه ذات اقدس پروردگار بوده و تأییدات و امدادهای الهی همراه آنهاست به اوج عزت و جایگاه رفیع در وادی هنری که به آن مشغولند، نائل شوند.

وی در پایان سخنان خود گفت: مسعود نجابتی از این دست هنرمندانی است که یکه و تنها پای در این راه مقدس گذاشته است و باید گفت که چنین جهد و کوششی از سوی او برای نجات هنر دینی و ارزشی از غربت و مهجوریت است که او را این جنین عزیز و گرامی داشته است و باید گفت که سبک و سیاق هنری او برگرفته از اعتقادات مذهبی‌اش است.  

captcha