اهمیت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در قرآن کریم
کد خبر: 3648336
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
قاسمیان تشریح کرد:

اهمیت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در قرآن کریم

گروه اندیشه: قاسمیان با تأکید بر جایگاه نظام خانواده و عشیره در دین اسلام به اهمیت ایفای وظایف اجتماعی در قرآن کریم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام قاسمیان در مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در مسجد دانشگاه شریف  پیرامون مسئله رسیدگی به ایتام و نیازمندان سخن گفت. وی اظهار کرد: قلب نورانی خیلی راحت معارف را جذب می‌کند. ما به قلب نورانی احتیاج داریم. یکی از راه‌های نورانی کردن قلب، حضور در جلسات روضه است که نورانیت قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 
وی افزود: یکی از راهکارهای نورانیت قلب در این آیه است: «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ». یک بسته معنایی بزرگی در قرآن وجود دارد به نام «ذوی‌الارحام» که بیانگر یک نوع مسئولیت اجتماعی است. قرآن می‌فرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ؛ از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏‌كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد (سوره 4 آیه 1)». ببینید چقدر مسئله ارحام و نظام خانوادگی مهم است. 
وی ادامه داد: دقیقا در روایات یک رحمی برای ما تعریف می‌کنند که رگ و ریشه آن در قرآن هست. همان رگ و ریشه‌ای که سلمان دیگر سلمان فارسی نبود بلکه سلمان محمدی بود. در قیامت نسب‌های ظاهری از بین می‌رود و نسب واقعی خودش را نشان می‌دهد: «فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ (سوره 23 آیه 101).» اما در عین حال در این دنیای ما را با همین رسیدگی به ذوی‌الارحام می‌سنجند که یک مصداق آن رسیدگی به ایتام است.
captcha