پیام رئیس‌جمهور به همایش عطار/ رونمایی از تندیس
کد خبر: 3704248
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

پیام رئیس‌جمهور به همایش عطار/ رونمایی از تندیس

گروه ادب ــ حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اعلام خبر برگزاری همایش عطار در روز دوشنبه، 27 فروردین، اظهار کرد: رئیس‌جمهور کشورمان پیامی را برای این همایش فرستاده است که در نیشابور و تهران قرائت می‌شود.

پیام رئیس‌جمهور به همایش عطار/ رونمایی از تندیس

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری بزرگداشت عطارنیشابوری، صبح امروز دوشنبه، 20 فروردین‌ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. مهدی محقق،‌ مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه‌های تهران و مک‌گیل و رئیس هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگ که ریاست این همایش را برعهده دارد،‌ عنوان کرد: آثاری که از عطار به جای مانده است،‌ شامل شرح حال عرفاست که اسرارنامه، الهی‌نامه و کتاب‌های منثوری که از عطار به یادگار مانده‌اند در این راستا هستند که بسیار حائز اهمیت به شمار می‌آیند.

وی با بیان این مطلب گفت: دانشمند بزرگ فرانسوی، هانری کربن از اینکه چرا جلد دوم کتاب عطار را به چاپ نرسانده بودیم گلایه داشت. وی معتقد بود که آنچه به عطار نسبت داده شده است حائز اهمیت است و باید استنساخ شود.

محقق با اشاره به اینکه کتاب‌های عطار باید شناسایی و برای مردم معرفی شود،‌ اظهار کرد: در همین راستا کتابی به تصحیح عبدالرحمن بدوی درباره عطار منتشر شده است. از سویی عطار پزشک نیز بوده است و به همین دلیل است که عطار نامیده می‌شود.

این پژوهشگر ادامه داد: عطار در آثارش از همه فرهنگ‌ها استفاده کرده است و کتاب‌های عطار به صورت تمثیلی نوشته شده‌اند. وی از  فرهنگ سانسکریت نیز بهره گرفته است و از آثار قدیمی در این آثار استفاده کرده است. آثار این شاعر و اندیشمند، جامع‌الاطراف است.

حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری این انجمن عنوان کرد: در رأس جریان تمثیلی مولانا این‌گونه مطرح شده است که عطار از وی تاثیر پذیرفته است. عطار بنیانگذار طرح عرفان نظری در صورت تمثیلی با استفاده از قصص است.

وی ادامه داد: در آثار عطار رویکرد تمثیلی بیشتر دیده می‌شود و همین موضوع سبب شده است که عطار در عرصه عام و خاص بیشتر مطرح شود. همایش عطار جنبه بین‌المللی دارد و اندیشمندان کشورهایی چون ژاپن،‌ بنگلادش، پاکستان،‌ افغانستان و ترکیه در آن شرکت کرده‌اند که در پنل نیشابور و تهران سخنرانی کرده و مقاله ارائه خواهند کرد.

بلخاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: 300 مقاله به این همایش ارسال شده است که 123 مقاله با بررسی و داوری دقیق بزرگان حکمت و ادب انتخاب شد و 20 عنوان از آنها در دو نشریه نامه انجمن آثار مفاخر و حکمت مفاخر منتشر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه چکیده مقالات نیز در نشست‌هایی که برگزار می‌شود توزیع خواهد شد، ادامه داد: در کنار نشست علمی که در نیشابور و تهران برگزار می‌شود،‌ چهار کتاب نیز داریم که یکی از آنها بازنشر اشترنامه است. همچنین شرح احوال و آثار عطار از بدیع‌الزمان فروزانفر یکی دیگر از این آثار به شمار می‌آید.

بلخاری درباره اشترنامه اظهار کرد: اینکه اشترنامه متعلق به عطار است، یکی از موضوعاتی است که در همایش مطرح خواهد شد. البته اختلافات نظری در این باره مطرح است. نگاه ما آن نیست که درگیر این موضوع شویم. اشترنامه در هر حال در این فرهنگ پدید آمده است و اگر متنی شایسته باشد توسط این انجمن بازنشر خواهد شد.

وی از برگزاری همایش طی سه روز جمعه و شنبه،‌ 24 و 25 فروردین‌ماه در نیشابور خبر داد و افزود: همایش عطار طی روز دوشنبه، 27 فروردین در تهران و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. ساعات برگزاری این همایش در روزهای جمعه، شنبه و دوشنبه به این شرح است که بعداز ظهر جمعه مراسمی برگزار می‌شود و روز شنبه از ساعت هشت و نیم الی 12 پنل برپا خواهد شد. همچنین در روز دوشنبه از ساعت 14 ـ 19 همایش در تهران برپا می‌شود.

بلخاری تأکید کرد: نرم‌افزاری نیز که شامل همه مقالات پذیرفته شده است منتشر می‌شود. 20 عنوان از مقالات در نشریه و باقی به صورت الکترونیکی چاپ خواهند شد. روز دوشنبه در کنار رونمایی از چهار اثر یاد شده، امیدوار هستیم که از تندیس عطار نیز رونمایی شود. در این رابطه شهرداری قول مساعد داده است.

وی با اشاره به سال تاسیس این انجمن در 1301، و فعالیت آن در دوران پهلوی اول و دوم،‌ عنوان کرد: این انجمن طی این سال‌ها از ابتدا فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آثار متفاوتی را منتشر کرده و آرامگاه‌های مختلفی را ساخته است که از آن جمله می‌توان به آرامگاه فردوسی،‌ حافظ و ... اشاره کرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ساخت آرامگاه توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اشاره و اظهار کرد: متأسفانه ساخت آرامگاه برای بزرگان عرصه ادب متوقف شده است و انجمن این آمادگی را دارد که با کمک دولت و در اختیار گذاشتن بودجه کافی به این منظور، نسبت به ساخت آرامگاه اقدام کند.

وی ادامه داد: هیچ نهاد، مؤسسه یا سازمانی متولی ساخت یادمان برای بزرگان نیست و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی این کار را در طول سال‌های گذشته انجام داده است. همچنین رئیس‌جمهور کشورمان پیامی را برای این همایش فرستاده است که طی روزهای برگزاری آن در تهران و نیشابور قرائت می‌شود.

بلخاری تأکید کرد: در این همایش از دو استاد بین‌المللی و ده استاد داخلی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تجلیل به عمل می‌آید. این انجمن تاکنون از 170 نفر از مفاخر ایران تجلیل کرده سات و امسال نیز تجلیل از سیمین دانشور را در برنامه خود داریم.

گزارش تصویری این نشست را در اینجا ببنید.

انتهای خبر

captcha