خروج از برجام، آمریکا را منزوی می‌کند/ بازگشت تحریم‌ها، خط قرمز جمهوری اسلامی
کد خبر: 3710169
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
داریوش قنبری:

خروج از برجام، آمریکا را منزوی می‌کند/ بازگشت تحریم‌ها، خط قرمز جمهوری اسلامی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مواضع اخیر ترامپ، جدیت او را در خروج از برجام نشان می‌دهد اما خروج آمریکا از این توافق، مسائل و مشکلاتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت از جمله انزوای جهانی و تشدید شکاف میان ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش.

خروج از برجام، آمریکا را منزوی می‌کند/ بازگشت تحریم‌ها، خط قرمز جمهوری اسلامی

به گزارش ایکنا، با نزدیک شدن به 22 اردیبهشت، زمان تمدید تعلیق‌ تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان بر اساس توافق برجام، شاهد موضع‌گیری‌های خصمانه ترامپ نسبت به این توافق هسته‌ای هستیم که احتمال خروج این کشور را جدی‌تر از گذشته نشان می‌دهد. حتی مذاکره در خصوص ماندن آمریکا در برجام جزئی از برنامه‌های سفر اخیر ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا بود لذا هر چه‌قدر به تاریخ مذکور نزدیک‌تر می‌شویم، ابهامات بیشتری در خصوص بقای این توافق بین‌المللی به‌وجود می‌آید.

تشدید شکاف‌ میان آمریکا و اروپا با خروج ایالات متحده از برجام

«داریوش قنبری»، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل مواضع اخیر ترامپ علیه برجام و احتمال خروج آمریکا در این توافق پرداخت و تصریح کردد: ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی‌اش برجام را توافق بد عنوان کرد و وعده داده بود که آن‌را کنار خواهد گذاشت. مواضع اخیر او جدیت وی را در خروج از این توافق نشان می‌دهد اما خروج آمریکا از برجام، مسائل و مشکلاتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت از جمله انزوای آمریکا در جهان و تشدید شکاف میان ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش.

وی ادامه داد: تلقی اروپایی‌ها از برجام، یک توافق خوب است که به خوبی منافع آن‌ها را تأمین می‌کند؛ لذا لزومی در خروج از آن‌ نمی‌بینند. از آن‌جا که آمریکا و اتحادیه اروپا در معادلات سیاست خارجی در کنار هم بودند، هرگونه تصمیم اشتباه از طرف ترامپ در خصوص برجام تشدید شکاف میان این دو را در پی خواهد داشت. اگر هم رئیس جمهور آمریکا بخواهد در برجام نماند، احتمال این‌که اتحادیه اروپا با چین و روسیه برای دفاع از برجام متحد شود بسیار زیاد است و پیروزی دیپلماتیک برای ایران عنوان می‌شود.

خروج آمریکا به معنای مرگ برجام نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با سیاست خارجی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تصریح کرد: در این اوضاع و شرایط فعلی ما باید هوشمندانه رفتار کنیم و تحت تأثیر یک سری تندروی‌های داخلی از سوی جریانات سیاسی قرار نگیریم و در مسیری که ترامپ علاقه دارد به آن وارد شویم، حرکت نکنیم. هدف ترامپ این است که پس از خروج آمریکا از برجام، ایران هم چنین رفتار مشابهی از خود نشان دهد. در صورتی‌که خروج آمریکا به معنای مرگ برجام نیست اما خروج ایران مساوی با مرگ این توافق است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی گفت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است و وزن ایران به تنهایی مساوی با 6 کشور طرف توافق است؛ بنابراین خروج ایران یعنی پایان برجام اما خروج آمریکا هرچند مشکلاتی را ایجاد خواهد ساخت اما برجام بدون این کشور و با توسعه همکاری با کشورهای اروپایی و چین و روسیه می‌تواند ادامه یابد، لذا ما نباید بهانه‌ای به دست آمریکا و اروپا بدهیم تا به وضعیت تحریم‌های فلج‌کننده پیش از توافق هسته‌ای بازگردیم.

بازگشت تحریم‌های شورای امنیت خط قرمز دیپلماسی

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: اروپا می‌تواند با ابزار مذاکره، آمریکا را در برجام نگاه دارد و در این زمینه ترامپ چراغ سبزهایی هم به اروپا نشان داده و به کرات اعلام کرده که اروپا می‌تواند از تجارت با ایران سود ببرد. ترامپ برای این‌که در رقابت اقتصادی با چین و روسیه اجازه ندهد ایران به این دو کشور متمایل شود و در راستای منافع غرب، به اتحادیه اروپا اجازه داده که همکاری‌های اقتصادی‌ را با جمهوری اسلامی ادامه دهند تا تعادل میان چین و روسیه غرب ایجاد شود.

وی در پایان افزود: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به تنهایی نمی‌توانند اقتصاد ما را فلج کنند بلکه این تحریم‌های شورای امنیت هسنتند که تأثیرات مخرب‌تری بر اقتصاد کشورمان دارند و بازگشت تحریم‌های شورای امنیت خط قرمز ما محسوب می‌شود، پس دیپلماسی ما نباید چنین اجازه‌ای را به دشمنان بدهد.

انتهای پیام

captcha