آیه‌ای که مرا به رفتار درست حتی با مجرمان سوق می‌دهد
کد خبر: 3752428
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
به‌ بهانه هفته نیروی انتظامی در گفت‌وگو با یک پلیس/

آیه‌ای که مرا به رفتار درست حتی با مجرمان سوق می‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ستوان‌دوم مهدوی که به‌تلاوت قرآن علاقه‌مند است و بخشی از آیات را هم از حفظ است، می‌گوید: در ابتدا به خودم و سپس به همه دوستانم در نیروی خدوم انتظامی کشور توصیه دارم که اهتمام بیشتری به پیاده‌سازی مفاهیم قرآنی داشته باشند.

آیه‌ای که مرا به رفتار درست حتی با یک مجرم سوق می‌دهد

به گزارش ایکنا؛ ستوان‌ دوم محمد مهدوی، فعال در بخش عقیدتی‌ ــ‌ سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، با مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد از دانشگاه پلیس در یکی از روستاهای شهرستان ازنا به‌ دنیا آمده است. از دوران کودکی با تشویق مادرش در مکتبخانه‌ مشغول یادگیری قرآن شده است. او در مقطع دبیرستان به‌ صورت تخصصی کلاس‌های تجوید را با نظارت خانم شاهرخی گذرانده و در زینبه اصفهان نیز نزد استاد همدانیان مبحث صوت و لحن را فراگرفته است. او در اوایل مقطع راهنمایی نیز کار تدریس را با آموزش روخوانی و روان‌خوانی در مساجد شهرستان ازنا آغاز کرده است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با ستوان‌دوم مهدوی را می‌خوانید؛

ایکنا ـ انگیزه ورودتان به عرصه قرآنی چه بود؟

از کودکی به‌خاطر مذهبی بودن خانواده با قرآن آشنا و به آن علاقه‌مند شدم. از مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان بسیار علاقه‌مند به دریافت مقام و رتبه بودم و به صورت تخصصی کلاس‌های صوت و لحن و تجوید را گذراندم. بعد از مدتی دریافتم که اگر مفاهیم قرآن را فرابگیرم در شخصیتم مؤثر است. لذا به‌ یادگیری مفاهیم قرآن پرداختم.

ایکنا ـ مشوق اصلی‌تان برای ورود به عرصه قرآن چه کسی یا کسانی بودند؟

پدرم کشاورز بود و بسیار به‌ قرآنی شدن من علاقه‌ داشت و تشویقم می‌کرد. مادرم نیز در جلسات قرآن روستا حضور فعالی داشت.

ایکنا - در زمینه حفظ قرآن نیز فعالیت کرده‌اید؟

بله، در اواخر دوران راهنمایی در دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) شهرستان ازنا شروع به حفظ قرآن کردم و یک سال‌ونیم زمان صرف شد تا بتوانم هفت جزء از قرآن را حفظ کنم، اما به‌ علت اینکه پدرم کشاورز بود و من به ایشان کمک می‌کردم و سپس وارد دانشگاه شدم و به‌ حسب مأموریت‌ها و درس‌هایم فرصت بیشتری پیدا نکردم و حفظم متوقف شد. البته الان تمام سعی‌ام را می‌کنم تا محفوظاتم را مرور کنم و تمام آرزویم این است که مجدد بتوانم حفظم را ادامه دهم.

دارالقرآن محل سکونت ما امکانات محدود و تعدادی مربی خانم داشت و خانمی به‌ نام جوانمردی استادم بود و نحوه حفظ آن هفت جزء نیز این گونه‌ بود که روزی سه خط از قرآن را حفظ می‌کردم و رفته‌رفته این سه خط تبدیل به یک صفحه شد. 

ایکنا ـ از برکات انس با قرآن در زندگی‌تان بگویید.

متأسفانه در سنین نوجوانی به‌ نماز اهمیت نمی‌دادم، اما انس با قرآن مرا با نماز نیز انس داد و حتی شیفته خواندن نماز اول وقت شدم و بعد از آن نیز انس با قرآن سبب شد تا برای ازدواج همسری را برگزینم که او نیز به حفظ قرآن اهتمام دارد.

ایکنا ـ برخورد پلیسی که با قرآن انس دارد در مقایسه با بقیه باید چه تفاوتی داشته باشد؟

قطعاً کلام الهی باید در رفتار یک پلیس قرآنی نمود داشته باشد و مجرم نیز متوجه این تفاوت بشود. حداقل کاری که یک پلیس قرآنی می‌تواند انجام دهد تا این تفاوت در رفتارش احساس شود، این است که به آیه 11 سوره مبارکه حجرات که می‌فرماید: «وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ؛ یکدیگر را با القاب بد صدا نزنید» توجه کند. توجه به این قسمت از آیه سوره حجرات کوچک‌ترین کاری است که یک پلیس مسلمان باید انجام دهد.

ایکنا ـ تا به‌ حال این همنشینی شما با قرآن بر روی مجرمی تأثیر گذاشته‌ است؟

بله، تا به‌ حال چندین بار این امر اتفاق افتاده است. به‌ طور مثال در یکی از شهرهای مرزی جوانی را با مقدار زیادی مواد مخدر دستگیر کردم. زمانی که در حال تکمیل پرونده‌‌اش بودم با او درباره احترام به والدین، که در قرآن نیز بسیار به این موضوع اهمیت داده شده، صحبت کردم. به او گفتم: پدر ومادرت تو را به امیدی بزرگ و وارد جامعه کردند تا مایه افتخار آن‌ها باشی. لذا قدردانی از آن‌ها فقط به زبان نیست. تو باید با رفتارت این عشق را ثابت کنی و این عمل فعلی تو باعث سرافکندگی آن‌هاست. ظاهر این جوان برعکس باطنش بسیار سخت و خشن بود و پیش خودم فکر می‌کردم که اصلاً اصلاح نمی‌شود، اما زمانی که از احترام والدین و سفارش قرآن با او صحبت کردم، بغضش ترکید و اشکش جاری شد و در لحظه گفت: قبول دارم که جرم بزرگی مرتکب شدم و تاوانش را می‌دهم و دیگر به سمتش نمی‌روم. امیدوارم این تغییرش ادامه‌دار بوده باشد.

ایکنا ـ به‌ هنگام مأموریت‌ قرآن تلاوت می‌کنید؟

همیشه یک قرآن جیبی به همراه دارم و گاهی در مأموریت‌ها دوستان از حقیر درخواست می‌کنند که برایشان قرآن تلاوت کنم و قبل از مأموریت و یا در حین آن برای قوت قلب دوستان حتماً قرائت کوتاهی دارم.

ایکنا ـ در زمان خلوت بیشتر چه آیه یا سوره‌ای را تلاوت می‌کنید؟

سوره مبارکه یوسف را بسیار دوست دارم و در جلسات ختم قرآن نیز بیشتر سوره یوسف را البته با معنی آن تلاوت می‌کنم. آیات پایانی سوره واقعه را نیز در تنهایی‌ام تلاوت می‌کنم که بسیار به‌ من آرامش می‌دهد.

ایکنا ـ از کدام استاد مصری در تلاوت تقلید می‌کنید؟

استاد شحات انور را بیشتر دوست دارم.

ایکنا ـ در مورد رتبه‌هایی که در مسابقات دریافت کردید توضیح دهید.

در مراحل مختلف مسابقات استانی و کشوری رشته‌های اذان، ترتیل، حفظ و قرائت تحقیق قرآن شرکت و مقام‌هایی را نیز دریافت کرده‌ام. برای مثال در رشته قرائت ترتیل در مرحله استانی مقام اول و در رشته اذان در مرحله کشوری نیز حائز رتبه شدم.

ایکنا ـ سخن پایانی.

هر چه در زندگی داریم همه از برکات قرآن است. پدرم همیشه به من توصیه می‌کند که قرآن را ادامه بده؛ چراکه هرچه داری از قرآن است. واقعاً نیز همین‌طور است. این زندگی و آرامشی را که دارم مدیون قرآن هستم و چون هم خودم و هم همسرم قرآنی هستیم، صبر بیشتری داریم و با وجود اینکه حقوق مختصری می‌گیرم، اما به‌ خاطر درک آیات قرآن صبورانه زندگی می‌کنیم.

گفت‌وگو از زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha