اختصاص بودجه‌های دولتی به چند قاری خاص/ توقع مردم از اهل قرآن برآورده نشده است
کد خبر: 3776667
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
محسن بادپا مطرح کرد:

اختصاص بودجه‌های دولتی به چند قاری خاص/ توقع مردم از اهل قرآن برآورده نشده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه متأسفانه بودجه‌های دولتی به چند قاری خاص اختصاص پیدا کرده است، گفت: علت اصلی کاهش اقبال برخی از مردم به جلسات قرآن در مقایسه با گذشته این است که ما توقع ایشان از اهل قرآن را برآورده نکردیم.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن که به صورت زنده روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود، امروز، هشتم دی‌ماه به موضوع بررسی جلسات و محافل قرآنی قبل و پس از انقلاب ‌پرداخت. این برنامه با حضور محسن بادپا، پیشکسوت قرآنی کشور و حسن ربیعیان، قاری ممتاز و بین‌المللی کشورمان تولید و پخش شد.
در ابتدای این برنامه، محسن بادپا در رابطه با حال و هوای جلسات قرآنی پیش از انقلاب اسلامی اظهار کرد: در زمان پیش از انقلاب جلسات قرآن، محل جذب و تفریح و خودسازی متدینینی بود که دوست داشتند تا در وادی قرآن باشند.
وی افزود: پدر بنده که مرشد و استاد اول بنده نیز هستند، ما را به عنوان تفریح به جلسه خود می‌بردند. حقیقت امر این است که ما در آن زمان هدفی نداشتیم، چون در سنین پایین بودیم، ولی پدر و مادر چنان رفتار می‌کردند که رفته رفته عشق به قرآن در وجود ما نهادینه شد.
بادپا با بیان اینکه برگزاری جلسات قرآن در محل مساجد اهمیت بسیار فراوانی دارد، تصریح کرد: اگر پدران و مادران علاقه‌ دارند تا فرزندانشان به جلسه قرآن بروند و با قرآن انس بگیرند، فقط به مساجد رجوع کنند، چراکه قداست مساجد در این امر بسیار مؤثر است.
در ادامه، حسن ربیعیان نیز در رابطه با جلسات قرآن قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: مرحوم استاد اربابی اصالتا لویزانی بودند. برادران بنده از شاگردان مرحوم اربابی بودند که بنده نیز از طریق ایشان با جلسه استاد آشنا شدم تا اینکه در سن 11 سالگی آموزش جدی قرآن کریم را نزد ایشان آغاز کردم. استاد اربابی ابتدا با علاقه فراوان جلسات خود را در منازل برگزار می‌کردند. سپس، این جلسات مدتی در مسجد جامع لویزان برگزار می‌شد تا اینکه در نهایت جلسه مرحوم استاد در امامزاده پنج تن(ع) لویزان برقرار شد.
ربیعیان ادامه داد: مرحوم اربابی وصیت کرده بودند که پس از ایشان چراغ این جلسه قرآن همواره روشن نگه داشته شود که به توفیق الهی جلسه قرآن مرحوم استاد اربابی همچنان طی روزهای چهارشنبه هر هفته در لویزان برگزار می‌شود.
در ادامه، محسن بادپا در رابطه با علل کمرنگ شدن جلسات قرآنی امروز نسبت به گذشته و نیز کاهش میزان شور و شوقی که در گذشته درباره این امر وجود داشت، بیان کرد: در این مورد، عوامل متعددی دخیل هستند. درواقع برآیند تصمیم و اراده مردم باعث می‌شود که ما بگوییم که جلسات قرآن رونق دارد یا نه. بنده اگر هنوز هم قاری خوبی از مصر به ایران سفر کند، کار و فعالیت خود را تعطیل می‌کنم و برای شنیدن صدای این قاری به محفل قرآن وی خواهم رفت.
وی گفت: اعتبار جلسه قرآن به استاد جلسه است. امروز اگر شخصی مانند مرحوم استاد مولایی دوباره تکرار می‌شد، همان اقبال مردمی نیز وجود داشت. باید بدانیم که شخصیت استاد تعیین‌کننده است و موجب اقبال مردم می‌شود.
در ادامه این برنامه، حسن ربیعیان در رابطه با موضوع شخصیت استاد در جلسات قرآن و تأثیر آن بر اقبال مردمی اظهار کرد: وقتی که یک استاد مانند مرحوم اربابی خود بشخصه قرآن را خوب بخواند و در کنار این امر در سطح جامعه نیز محبوب باشد، این مسئله باعث می‌شود تا اقبال مردمی از جلسه قرآن این استاد فراوان شود و افراد علاقه‌مندانه در آن شرکت کنند.
وی اظهار کرد: از زمان مرحوم استاد اربابی و هم‌اکنون نیز که بنده مسئولیت تداوم جلسه ایشان را دارم، برنامه تلاوت قرآن، سخنرانی و مداحی در سی شب ماه رمضان و نیز مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.
در ادامه، محسن بادپا بیان کرد: علت اصلی و کلی کاهش اقبال برخی از مردم به جلسات قرآن در مقایسه با گذشته این است که ما توقعی که مردم از اهل قرآن داشتند را برآورده نکردیم و مردم نیز آن را به حساب این گذاشتند که توقعشان از قرآن برآورده نشد.
وی افزود: ما همواره در جلسات گفته‌ایم که قرآن نور است، اما با آن حتی زاویه تاریکی را روشن نکردیم. ما خواصی از قرآن را به سمع و نظر و زندگی مردم هدیه نکردیم. وقتی قرآن محدود به صوت و لحن شد، نمی‌توان توقع دیگری داشت. اگر قرآن در صدر اسلام تا آن حد فراوان رونق یافت، به خاطر این بود که قرآن در دست کسانی بود که خاصیت قرآن را بروز می‌دادند.
بادپا گفت: برای رونق پیدا کردن جلسات قرآن باید یک استاد قرآن صرف نظر از صوت و لحن و ... جوابگوی سؤالات و نیازهای شرکت‌کنندگان در جلسه قرآن باشد که هر مشکلی که در ذهن آن‌ها بود را با قرآن برطرف کند. امروز در جلسات قرآن ذکر اهل بیت(ع) وجود ندارد، درحالی‌که خود قرآن از اهل بیت(ع) به ویژه پیامبر اکرم(ص) بارها یاد کرده است.
وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که در رابطه با جلسات قرآن و رونق آن‌ها وجود دارد، پرداختن صرف به برگزاری مسابقات قرائت قرآن است. بسیاری از جلسات و افراد حاضر در آن به این دلیل به این سمت حرکت می‌کنند که در مسابقات شرکت کنند و حائز رتبه شوند که این موضوع باعث می‌شود تا عشق به قرآن تبدیل به عشق به رتبه شود.
پیشکسوت قرآنی کشور در پایان بیان کرد: گره خوردن مسائل مادی و مالی به قرائت قرآن نیز مشکل دیگری است که وجود دارد. متأسفانه بودجه‌های دولتی به چند قاری خاص اختصاص پیدا کرده که از این بودجه‌ها به شکل پاکت‌های هدیه و پول بهره می‌برند و هیچ‌گونه مساواتی نیز در این مورد رعایت نمی‌شود. مسئولان نباید کاری کنند که بیت‌المال این‌طور خرج تعداد معدودی از قراء شود که دیگران خود را با آن‌ها مقایسه کرده و ناامید شوند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۱۰:۰۱
0
0
بدون مستندات حرف نزنید
آخه بودجه قرآنی را که به افراد نمیدهند
captcha