ایده معلم مراکشی برای نگارش قرآن ملی
کد خبر: 3816555
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸

ایده معلم مراکشی برای نگارش قرآن ملی

گروه چند رسانه‌ای ــ بیشتر قرآن‌های خطی از سوی اهالی مشرق‌زمین نگارش شده به همین دلیل مغرب‌زمین کمتر قرآنی را از آن خود داشته، مصاحف چاپی مراکش نیز مطابق رسم‌الخط این کشور نیست. لذا به این فکر افتادم که چرا مصحف مراکش را بازنویسی نکنم؟ این ایده، به ناشران نیز در تولید قرآن ملی کمک می‌کند.

از سال 1999 در مقام معلم در منطقه نائیه شهر ورزازات مراکش مشغول به خدمت هستم.
پس از دو سال فعالیت دیدم وقت فراغت برای انجام کاری جانبی زیاد دارم که اگر از این فرصت استفاده نمی‌کردم به هدر می‌رفت.
به ذهنم رسید مجدداً استعدادی را که در خوشنویسی خط عربی داشتم، به‌کار گیرم و مصحفی را طبق مصحف ملی مراکشی کتابت کنم.
عشق به قرآن عبدالعالی دانی 40 ساله را به قرآن‌نویسی سوق داد
کار نگارش مصحف را شروع کردم و الحمدالله به‌صورت منظم و با انگیزه‌ای دوچندان آن را دنبال می‌کنم، خیلی خوشحال بودم که قرآن‌نویسی می‌کنم. گاهی تا 10 ساعت در روز مشغول کتابت هستم. در سال 2003 نخستین خوشنویسی قرآن را آغاز کردم و وقتی کار آن به پایان رسید به‌عنوان نسخه‌ای خطی و کامل در پوشه‌ای بدون غلاف حفظ می‌شد. از سوره فاتحه تا ناس.
مدت زمان طولانی سپری شد تا به این فکر افتادم که آن را مجلد کنم.
سرنوشتی که عبدالعالی را مجدداً به خوشنویسی قرآن کشاند
سال 2013 حوادث متعددی برایم رخ داد. همسرم درگذشت و پسرانم برای زندگی به شهر سلا رفتند.
من تنها شدم و برای گشایش از این تنهایی، به سرگرمی و کار روی آوردم. خدا را شاکرم با همین کار کتابت قرآن دوباره خود را مشغول کردم.
عبدالعالی در طراحی و نقش و نگار صفحات مصاحفی که به نگارش درمی‌آورد، ابتکار به خرج داده و قرآنی را مطابق مصاحف مراکشی دست‌نویسی می‌کند.
با بازکردن صفحه نخست این مصحف می‌توان نام تمام سوره‌ها، اجزاء و احزاب را مشاهده کرد. به این معنی که می‌توانید هر سوره‌‌ای را که بخواهید بدون مراجعه به فهرست، پیدا کنید.

بیشتتر قرآن‌های خطی از سوی اهالی مشرق‌زمین نگارش شده به همین دلیل مغرب‌زمین کمتر قرآنی را از آن خود داشته لذا مراکش نیز مصاحفی دارد که مطابق رسم‌الخط این کشور نیست، مثلاً قرآن‌ها در این کشور به لحاظ وقف، تعداد آیات در صفحه و .. با آنچه مصحف ملی مراکش دارد، متفاوت است. لذا به جای تولیدکننده، مصرف کننده بوده‌ایم. چرا نباید خودمان تولیدکننده باشیم؟ من به این فکر افتادم که چرا مصحف مراکش را بازنویسی نکنم، این ایده به ناشران نیز در تولید قرآن ملی کمک می‌کند.
ایده قرآن‌نویسی، عبدالعالی را با تجارب و آموزش‌های زیادی مواجه کرد که باعث شد زندگی فردی او تغییر کند
نگارش قرآن به تو صبر می‌آموزد به تو یاد می‌دهد که به‌جای تشویش، بر روی یک هدف متمرکز شوی.
اگر در زندگی هدف بزرگی داری مطمئناً با مشقات زیادی در راه روبه‌روی می‌شوی که تو را به بیراهه بکشاند. مثلا هستند افرادی که بگویند این تجربه هرگز تکمیل نخواهد شد، این کار سختی است، خسته کننده است، در آخرین لحظه ممکن است با شکست مواجه شوی... اما تمام این حرف‌ها تو را به چالش می‌کشاند و صبر و ایستادگی را به تو یاد می‌دهد.

انتهای پیام

captcha