فریضه امر به معروف و نهی از منکر به جای حرف نیازمند برنامه‌ریزی است
کد خبر: 3838600
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
حجت‌الاسلام صدیقی:

فریضه امر به معروف و نهی از منکر به جای حرف نیازمند برنامه‌ریزی است

گروه جامعه ــ رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه اگر امر به معروف نبود، مزیتی به سایر ادیان نداشتیم، گفت: حرف این فریضه را زیاد می‌زنیم اما معلوم نیست چه زمان می‌خواهیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

اگر امر به معروف نبود، مزیتی به سایر ادیان نداشتیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، جمعه هشتم شهریورماه، در همایش سفیران حسینی اظهار کرد: خداوند در آیات ۴۰ و ۴۱ سوره حج به نصرت الهی خود درباره کسانی که نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند و به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام می‌ورزند، تأکید می‌کند: «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ، الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر»، خداوند نیاز به تأکید کردن ندارد اما گاهی برای بیداری انسان‌ها تأکید می‌کند که اگر کارهایی را انجام دهیم، ما را مورد نصرت خود قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه گفت: لازم است بازار نماز را پررونق کنیم، صرف نماز خواندن مهم نیست، نماز را برپا کردن و چگونه برپا کردن مهم است، مانند کاری که امام حسین(ع) انجام داد و با خون و جان خود نماز را برپا داشت و اسلام را زنده کرد. امروز وظیفه یک سنگرنشین مسجد و امام جماعت این است که نماز مساجد را پررونق کند. نماز، هجرت و سفری به سوی خداست، امام جماعت در نماز جان‌ها را همراه خود می‌کند و به سمت خدا پرواز می‌دهد.

مسجد هوای فقیران را داشته باشد

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنابر آیه 41 سوره حج، در کنار نماز باید به زکات هم توجه کنیم، نماز آخرت را آباد می‌کند و زکات دنیا را. همچنین بنابر آیه 55 سوره مائده، ولایت امیرالمومنین(ع) منوط به پرداخت زکات است، در مسجد هم باید به نماز و هم به پرداخت زکات توجه شود، در مسجد باید فقرای محل بیشتر دیده شوند و بیشتر مورد تفقد امام جماعت قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی اظهار کرد: امام صادق(ع) سه ویژگی درباره سلمان فارسی بیان می کنند که امروز می‌تواند مورد توجه همه روحانیون و ائمه جماعت مساجد قرار گیرد؛ اول ویژگی جناب سلمان، ولایتمداری ایشان بود و دلش را به دل امیرالمومنین(ع) پیوند زده بود. ویژگی دوم این بود که علما را دوست می‌داشت، امام جماعت مسجد امروز باید پشت سر عالمان دیگر نماز بخواند، هوای آن‌ها را داشته باشد و خدای‌ ناکرده با مساجد دیگر رقابت نکند. ویژگی سوم سلمان این بود که فقرا را دوست می‌داشت، امام جماعت باید با قشر فقیر جامعه و توده عامه مردم بیش از پیش همراه باشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه گفت: بنابر آیه 41 سوره حج، در کنار نماز و زکات، امر به معروف و نهی از منکر نیز باید وجود داشته باشد. حرف این فریضه را زیاد می‌زنیم اما معلوم نیست چه زمان می‌خواهیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، باید مشکلات و خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند، احصا کنیم و با رعایت اولویت، نسبت به آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اگر امر به معروف نبود، هیچ مزیتی به سایر ادیان نداشتیم.

وی در پایان تأکید کرد: امام جماعت، پدر معنوی مسجد و نماینده امام زمان(عج) در محله محسوب می‌شود و باید به نماز و زکات و امر به معروف توجه کند؛ برای جلب مردم به مسجد باید خودمان صالح باشیم و حواسمان به خانواده، همسایه، شعاع مسجد و محله باشد، در وهله بعد نیز باید با نگاهی جهانی خود را برای کمک به نظام و ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم.

انتهای پیام

captcha