اخبار معارفی رسانه‌ها/ پاسخ شبکه قرآن به اظهارات رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف
کد خبر: 3846857
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

اخبار معارفی رسانه‌ها/ پاسخ شبکه قرآن به اظهارات رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پاسخ شبکه قرآن به اظهارات رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، یکی از اخبار مهم معارفی امروز رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز چهارشنبه، 10 مهرماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، می‌توان به خبر پاسخ شبکه قرآن به اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 10 مهرماه و تا ساعت 16، تعداد هفت خبر با عناوین «ادب حضرت عباس(ع) از کجا نشأت می‌گرفت؟»، «گسست‌سازی ایرانی- عراقی جدی است»،‌ «اثرگذاری نور زهرا(س) باعث پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه شد/ گسترش تفکر اهل‌بیتی در جهان با نابودی اسرائیل»،‌ «دعای توصیه‌شده رهبر انقلاب به مجاهدان «حزب‌الله» را اولین بار چه‌ کسی خواند؟»، «پاسخ شبکه قرآن به اظهارات رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف»، «مداحی «امیر عباسی» در مرکز توانبخشی «هادی و مهدی»» و «سبک زندگی اربعینی |منش «زهرا وار» میزبانان و زائران «اربعین»» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون اهل بیت(ع) منعکس شده‌اند.
تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم در رابطه با پاسخ مسئولان شبکه قرآن به سخنان رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفته که طی سال‌های اخیر همیشه به فراهم‌ کردن بیش از حد سازوکار برای پخش رسانه‌ای مسابقات متهم شده است.
اظهارات اخیر حجت‌الاسلام حسینی در راستای حضور تیم جدید تصویربرداری چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن‌ کریم بیان شده است. سازمان اوقاف مسئولیت تصویربرداری سری جدید مسابقات را به مؤسسه رسانه‌ای عقیق واگذار کرده است در حالی که مسئولیت ضبط و پخش مسابقات را در ادوار گذشته، شبکه قرآن بر عهده داشت. همین مسئله نیز ناهماهنگی‌هایی را در انعکاس فرآیند مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما به وجود آورده است.
حجت‌الاسلام حسینی در گفت‌وگویی با انتقاد از عملکرد ضعیف شبکه قرآن و معارف سیما گفته است «در جمهوری اسلامی ایران همه وظیفه دارند قرآن را ترویج کنند، در این میان شبکه قرآن و معارف سیما بیش از دیگران این وظیفه را دارد.»
همین اظهارات رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص پخش مسابقات قرآن کشور از تلویزیون، روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما را مجبور کرد تا توضیحاتی به شرح ذیل اعلام کند.
1) تولید برنامه با رعایت اصول حرفه‌ای برنامه‌سازی از جمله مسائل فنی، کارگردانی، دکور و ... در اختیار سازمان صدا و سیما و از وظایف شبکه قرآن و معارف سیما است، در حالی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به این امر ورود کرده و باعث ایجاد ناهماهنگی و تداخل در وظایف این دو نهاد شده است.
2) مکاتبه سازمان اوقاف و امور خیریه جهت پوشش مسابقات تنها 3 روز مانده به برگزاری مسابقات انجام شده است در حالی که جدول پخش شبکه حداقل از 10 روز قبل نهایی می‌شود».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 167 قرآن کریم از سوی مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس بوده است. خبر تلاوت ترتیل یک صفحه از قرآن کریم طبق روال معمول خبرگزاری فارس هر روز آغازگر اخبار صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «چرا زیارت اربعین باپای پیاده تأکید شده است؟/ کسب هزاران پاداش در یک سفر»، «استقبال باشکوه مشهدی‌ها از نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی»، «ماکتی از دوران ظهور در پیاده‌روی اربعین/ جریان‌های انحرافی در این کنگره، کم‌اثر شده‌اند» و «قدم‌های طلایی در 90 کیلومتر/ چرا پیاده‌روی اربعین مقدمه ظهور است؟» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که در حوزه‌های مختلف معارفی ازجمله حوزه قرآنی قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «استقبال باشکوه مشهدی‌ها از نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی» دارد، مربوط به بازگشت نماینده جمهوری اسلامی ایران از مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی بوده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «هادی اسفیدانی نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی پس از کسب مقام اول این رقابت‌ها با استقبال بالای مردم مشهد شد.
اسفیدانی با کسب رتبه برتر در مسابقات سراسری قرآن کریم به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی انتخاب و مقام اول این دوره از رقابت‌ها را در رشته قرائت کسب کرد. محمد خاکپور، دیگر نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن این رقابت‌ها بود که برای اولین‌بار مقام دوم این رشته را به دست آورد.
حضور خانواده شهید محسن حاجی حسنی کارگر در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد برای استقبال از این قاری جوان از نکات این مراسم بود.
پیش از این هادی موحد امین و کاظم آذر‌پیرا هم مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی را در رشته قرائت کسب کرده بودند و مقام دوم خاکپور در رشته حفظ کل این رقابت‌ها اولین مقام نمایندگان ایران در رشته حفظ مسابقات کرواسی است».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت هنوز هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن با ارائه مقالات برتر برگزار می شود» دارد، مربوط به دو روز گذشته است.
همچنین تیتر اصلی این صفحه که عنوان «فراخوان ثبت ایده در حوزه برگزاری مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران» دارد نیز مربوط به روز هشتم مهرماه بوده و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
«دانش‌آموزان ایرانی دین‌گریز نیستند»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی است که تا این ساعت منتشر شده و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز جای دارد.
در بخش‌هایی از این خبر تخصصی قرآنی که مربوط به سخنان محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در همایش تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآنی و افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن است، آمده است: «محمدرضا مسیب‌زاده روز چهارشنبه در همایش تجلیل از دانش آموزان برگزیده مسابقات قرآنی و افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه به آموزش قرآن دانش آموزان دارد.
وی عنوان کرد: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به طور رسمی از ۱۵ مهرماه در سراسر کشور آغاز می‌شود.
مسیب‌زاده یادآور شد: این مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل، نماز، احکام، انشای نماز، اذان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی برگزار می‌شود که سال گذشته در حدود هفت میلیون دانش آموز در آن شرکت کردند.
وی یادآور شد: همه فعالیت‌های قرآنی مدارس بدون اعمال فشار از سوی مربیان و معلمان انجام می‌پذیرد و دانش‌آموزان به طور خودجوش و داوطلبانه در این مسابقات شرکت می‌کنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مسابقات درس‌هایی از قرآن گفت:‌ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز از ۲۹ هزار مدرسه سراسر کشور در مسابقات درس‌هایی از قرآن آموزش و پرورش شرکت کردند».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این لحظه اخباری با عنوان «معرفی برگزیدگان چهارمین و پنجمین دوره‌ جایزه‌ دکتر رضا داوری‌اردکانی»، «گمشده‌اش حکمت بود و همواره در جست‌وجو»، ««خلیج فارس» و «مکه» از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی» و «برگزاری مسابقات قرآنی نقش مهمی در ترویج آموزه‌های قرآنی دارد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که یک خبر از این اخبار در حوزه قرآنی قرار داشته و اخبار دیگر در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که مربوط به سخنان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بوده و در چارچوب چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم منعکس شده، آمده است:« حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ با با تأکید بر نقش آموزه‌های دینی و قرآنی در شکل‌گیری جامعه اسلامی، اظهار کرد: با حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای و افراد و مسئولان قرآن دوست در کشور، شاهد توسعه و گسترش شکل‌گیری مجامع قرآنی در سراسر کشور هستیم و با عنایت خداوند این مراکز نقش مهمی در ترویج آموزه‌های قرآنی در زندگی و معیشت مردم دارند.
وی افزود: فعالیت موسسات قرآنی و مجامع ترویج آموزه‌های قرآنی در کشور و نقش آنها در بهبود وضعیت دینی، مذهبی غیرقابل انکار و به شدت تأثیرگذار است. این موسسات نقش مهمی در توسعه فعالیت‌هایی همچون قرائت، حفظ و تاکید بر مفاهیم قرآن کریم در سطح کشور دارند و حمایت از توسعه و گسترش آنها در مناطق مختلف ایران، حمایت از ایجاد و افزایش آموزه‌های قرآنی در خانواده‌های ایرانی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش استفاده از قرآن در سیستم‌های اداری کشور، خاطرنشان کرد: باید همه ادارات و سازمان‌های کشور بیشتر درگیر مفاهیم حوزه قرآن و دین شوند و تولید محتوای مرغوب در این زمینه راهکار بسیار مناسبی است که باید در اولویت همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول قرار بگیرد و با عنایت به اهمیت بسیار زیاد و تأثیرگذار این موضوع‌، توجه مسئولان به مفاهیم قرآنی و دینی باید در همه ابعاد و سطوح مختلف و متفاوت جامعه افزایش پیدا کند».
باشگاه خبرنگاران جوان
سه خبر با عناوین «بهترین دوست و بدترین دشمن از نظر امام رضا(ع)»، «مداحی مجید بنی فاطمه ویژه ماه صفر سال ۹۸» و «قاری مشهور ایرانی خیابان‌های استانبول را به هم ریخت» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران قرار گرفته که یکی از این اخبار مربوط به حوزه قرآن کریم است.
تنها خبر قرآنی امروز این صفحه در رابطه با تلاوت محمد موسی‌زاده، قاری جوان کشور است که تلاوت‌هایی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه داشته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمد موسی‌زاده قاری جوان قرآن کریم، با انتشار فیلم‌ تلاوت‌‌های خود در مکان‌های مختلف اعم از کوچه، خیابان و اتومبیل، کاربران اینستاگرام را با فضای نو و جدیدی روبرو کرده است. به تازگی او در خیابان‌های استانبول قرآن تلاوت کرده که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است».
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «برگزیدگان جایزه جهانی اربعین معرفی شدند» دارد، مربوط به روز گذشته است.
میزان
«وصیت «امام محمد باقر(ع)» چه بود/امام پنجم اذهان عمومی را برای پذیرش حقیقت دین اسلام فراهم کردند»، «نهمین اجتماع فداییان دو بانوی دمشق» و «بزرگ‌ترین سفره نذری «حضرت رقیه(س)» در میدان امام حسین(ع)/ برگزاری هیئات مذهبی افغانستانی در تهران»، عناوین سه خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز در حوزه تخصصی عترت قرار دارند و از خبر تخصصی قرآنی در میان این اخبار خبری نیست.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha