به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، بیش از چهار میلیون مسلمان از مذاهب مختلف در آلمان زندگی میکنند، ولی دولتمردان آلمانی میخواهند اسلامی مبتنی بر قانون اساسی فدرال و فرهنگ آلمان را جایگزین اسلام واقعی کنند.
برخی از کارشناسان شناخته شده مذهبی نیز از این ایده حمایت میکنند. در این شرایط فقط انجمنها و سازمانهای بزرگ اسلامی هستند که در برابر خواسته نامعقول دولت فدرال ایستادهاند. تارنمای شبکه رادیویی آلمان بهتازگی یادداشتی درباره مفهوم اسلام آلمانی منتشر کرده است که به روشنی نشان میدهد اسلام آلمانی تفاوتهای زیادی با اسلام واقعی دارد.
آنچه در ادامه میخوانید، ترجمه بخشهایی از این یادداشت است:
هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان در چهارمین دور کنفرانس اسلامی در این کشور، اصطلاح جدیدی با عنوان اسلام آلمانی را مطرح کرد و گفت که مسلمانان آلمان باید بتوانند اسلامی مبتنی بر ارزشها و هنجارهای آلمان را شکل دهند. این اسلام باید با فرهنگ آلمانی هماهنگ باشد. به اعتقاد زیهوفر، تمام ادیان اصلاحات را تجربه کردهاند و حالا نوبت اسلام است.
زیهوفر در سخنرانی خود در کنفرانس اسلامی آلمان گفت: سؤال اصلی من این است که چگونه میتوانیم اسلامی را در آلمان تقویت کنیم که با ارزشها و قانون اساسی ما سازگار بوده و به شیوه زندگی در این کشور احترام بگذارد. این اسلامی است که به آلمان تعلق دارد.»
وی همچنین از مسلمانان مقیم آلمان خواست از کمکهای مالی خارجی دوری کنند و تأمین مالی امور مساجد را خود به دست بگیرند.
مارکوس کربر، معاون وزیر کشور آلمان نیز پس از کنفرانس اسلامی، در مصاحبهای گفت که کاتولیسیسم، پروتستانتیسم و یهودیسم آلمانی وجود دارد.
به گفته وی، مسلمانان آلمانی نیز بايد دین خود را براساس قوانین آلمان تعريف كنند. هر چند به اعتقاد کربر، ادیان باید براساس فرهنگ یک کشور تغییر کنند، ولی محدود کردن یک دین جهانی مانند اسلام، در حد باورها و سنتهای یک کشور، عملی به نظر نمیرسد.
با این حال، این اصطلاح در میان اسلامشناسان موافقان زیادی دارد. مهند خورشیده، مدیر مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر معتقد است که مؤسسات الهیات اسلامی برای تحقق ایده اسلام آلمانی در دانشگاههای آلمان شکل گرفتهاند.
وی در این باره گفته است: تا وقتی اسلام آلمانی شکل نگیرد، مسلمانان در جامعه آلمان غریبه محسوب میشوند، ولی وقتی اسلام آلمانی شود، من، هم میتوانم به وظایف شهروندی خود برسم و هم به عنوان یک مسلمان بدون دغدغه به اعمال دین خود بپردازم.
از نگاه موافقان اصطلاح اسلام آلمانی، مبانی و ایدههای اسلامی باید بر مبنای زندگی روزانه و شرایط فرهنگی و سیاسی یک کشور شکل گیرد.
سوزانه شرودر، مدیر مرکز تحقیقات برای اسلام جهانی در این باره اظهار کرد: اسلامی که در ترکیه، کشورهای عربی یا ایران است با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین ما نیز میتوانیم اسلام آلمانی داشته باشیم. ما اسلامی میخواهیم که آزادیهای فردی را میپذیرد و مبتنی بر قانون اساسی آلمان است.
شرودر معتقد است که تحقق اسلام آلمانی به تنهایی نمیتواند تضمینکننده آرامش در آلمان باشد. وی با اشاره به گروههای سلفی در آلمان، گفت: اکثر اعضای گروههای سلفی در آلمان رشد کردهاند و ارزشها و فرهنگ آلمانی را میشناسند. اکثر سخنرانیهای این گروه به زبان آلمانی انجام میشود؛ این در حالی است که این گروه افراطی، خطر زیادی برای جامعه آلمان ایجاد کرده است. بنابراین، هیچ تضمینی نیست؛ مسلمانانی که به زبان و فرهنگ آلمانی مسلط هستند، به آرامش کشور ما کمک کنند.
هر چند اصطلاح اسلام آلمانی طرفداران زیادی در آلمان پیدا کرده است، ولی اعضای انجمنها و سازمانهای بزرگ اسلامی از جمله شورای هماهنگی مسلمانان و اتحادیه ترکی ـ اسلامی «دیتیب» با بومی شدن اسلام کاملاً مخالف هستند.
زکریا آلتوگ، سخنگوی شورای هماهنگی مسلمان در آلمان بیان کرد: اگر مسلمانان بخواهند اسلام آلمانی را بپذیرند، باید هویت قبلی خود را کنار بگذارند و ارزشهای جدیدی را جایگزین باورهای خود کنند. مشخص است که چنین اتفاقی خوشایند نیست. آلمان خانه ماست و نیازی نداریم که برای زندگی در آن ارزشهای خود را تغییر دهیم.
انتهای پیام