باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا
کد خبر: 3885027
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
رئیس انجمن تغذیه ایران تشریح کرد؛

باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای با اشاره به اهمیت استفاده از میوه‌ و سبزیجات در تقویت سیستم ایمنی بدن، به معرفی بهترین مواد غذایی برای مقابله با ویروس کرونا پرداخت.

آنچه در تغذیه میوه و سبزیجات برای پیشگیری از کرونا اهمیت داردجلال‌الدین میرزای‌رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه برای تقویت ایمنی بدن به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا، باید دریافت مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها را افزایش داد، اظهار کرد: یکی از مهمترین آنتی اکسیدان‌ها ویتامین C است. روزانه یک عدد پرتقال یا لیمو ترش تازه و یا دو عدد نارنگی و یا یک عدد لیمو شیرین استفاده کنید. در بین پرتقال‌ها، پرتقال توسرخ ارجحیت بیشتری دارد، چون دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری است.

وی بیان کرد: همچنین روزانه یک عدد پیاز خام استفاده کنیم که پیاز خام بنفش نیز نسبت به سایر پیاز‌ها ارجحیت بیشتری دارد. توصیه می‌شود یک روز در میان از سیر خام برای طبخ غذا‌ها استفاده کنید.

میرزای‌رزاز ادامه داد: خانواده کلم‌ها را فراموش نکنید، کسانی هم که مشکل کم کاری تیروئید دارند می‌توانند از کلم‌های پخته مصرف کنند، کلم قرمز ارجحیت بیشتری دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه لبو و شلغم نیز در تقویت سیستم ایمنی بسیار تأثیرگذار هستند، گفت: اسفناج نیز ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی است که حاوی ویتامین A و C است و منبع بسیار خوبی از منیزیم است. همچنین از جوانه‌ها به صورت روزانه استفاده کنید.

وی با بیان اینکه بتاکاروتن‌ها پیش‌ساز ویتامین A بوده و بسیار مهم هستند، گفت: این ویتامین برای ساختن سد مخاطی که یکی از سد‌های ایمنی بدن محسوب می‌شود، ضروری است. مخاط دستگاه تنفسی یکی از سد‌های اولیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی است. کدو حلوایی، هویج، خرمالو و فلفل دلمه‌ای‌های رنگی سرشار از پیش‌ساز ویتامین A هستند.

رئیس انجمن تغذیه ایران در رابطه با میوه و سبزیجات نیز بیان کرد: میوه‌ها باید بلافاصله پس از پوست کندن میل شوند، زیرا با گذر زمان میزان آنتی اکسیدان آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین در صورت طبخ سبزی‌ها از روش بخارپز استفاده کنید تا مواد مغذی آن‌ها تا حد امکان حفظ شود.
 
وی با بیان اینکه، از میان ادویه‌جات نیز زردچوبه و زعفران و زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، گفت: از مصرف گوشت‌های نیم پز و تخم مرغ عسلی پرهیز و گوشت‌های سفید و قرمز و تخم مرغ به شکل کامل پخته شود.
 
میرزای‌رزاز تأکید کرد: در صورت داشتن کم‌خونی و کمبود ویتامین D طبق نظر پزشک مکمل‌ها را مصرف کنید. در این روز‌ها از مصرف فست فودها، مواد غذایی پر چرب، کیک و شیرینی‌ها خودداری شده و مصرف مواد غذایی سرخ کردنی محدود شود.
انتهای پیام
captcha