نمایندگان مجلس مهندسی فرهنگی را در دستور کار قرار دهند
کد خبر: 3885098
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

نمایندگان مجلس مهندسی فرهنگی را در دستور کار قرار دهند

منتخب مردم زنجان و طارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ایجاد مهندسی فرهنگی در کشور تأکید کرد و گفت: با این کار وظایف نهادها و اقشار مختلف مشخص و برنامه‌ جامعه ارائه می‌شود.

نمایندگان مجلس یازدهم مهندسی فرهنگی را در دستور کار قرار دهندمصطفی طاهری، منتخب مردم زنجان و طارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، پیرامون مسائل فرهنگی و اسلامی اظهار کرد: متأسفانه در کشور مهندسی فرهنگی نداریم. فردی که به دنیا می‌آید، در همه مراحل زندگی از کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی تا زمانی که از دنیا برود باید برنامه جامعی داشته باشد.

وی وجود برنامه جامع را لازمه مهندسی فرهنگی دانست و گفت: در این صورت هر کسی در هر جایگاهی نقش خود را می‌داند، رفتارها و تربیت خانواده مشخص می‌شود، مسجد، مدرسه و ارگان‌های فرهنگی وظایف معینی خواهند داشت که متأسفانه در حال حاضر این موضوع جامع و کامل نیست.

منتخب مردم زنجان و طارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از کارهای فرهنگی را نظام انجام داده اما پیوسته نیست، ابراز کرد: مردم آتش به اختیار و گستته کارهای فرهنگی انجام دادند، در برخی موارد نیز موازی‌کاری دیده می‌شود و آسیب‌هایی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی پیچیده شده و رفتار گروه‌های مختلف با یکدیگر هم‌پوشانی ندارد، یادآور شد: خانواده، مسجد، مدرسه، سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات دولتی و غیردولتی هر کدام متولی خاص خود را دارد و این هم‌فکری بین همه ایجاد نشده تا برای یک هدف واحد برنامه‌ریزی و عمل کنند، بنابراین برخی کارها روی زمین مانده است.

طاهری به کلان‌نگری و ارائه برنامه‌های بلندمدت تأکید کرد و افزود: باید نقشه جامعی به صورت سیستمی طراحی شود تا هر قشری وظیفه خود را بداند و کار تکمیل شود و یک زندگی توحیدی برای افراد رقم بخورد. در برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز باید آسیب‌شناسی انجام شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای اینکه فرصت را از دست ندهیم باید مسائل اولویت‌دار را شناسایی کنیم و نقاط ضعف و قوت را بشناسیم، آسیب‌ها را کاهش دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و یکی از آسیب‌های اولویت‌دار فضای مجازی است که باید آن را ساماندهی کنیم.

لزوم ساماندهی فضای مجازی

طاهری تصریح کرد: از بیشترین جایی که ضربه می‌خوریم فضای مجازی است که به فراموشی سپرده شده و مدیریت خاصی ندارد، فیلتر کردن نیز در عمل موضوعیت خود را از دست داده و همه مطالب به راحتی در دسترس است. در بحث فضای مجازی باید زیرساخت‌های اینترنت ملی تکمیل و سپس قدم‌هایی برای تولید محتوا برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیز از مسائل بنیادین کشور است، بیان کرد: تا زمانی که آموزش و پرورش به شیوه فعلی هدایت می‌شود، نمی‌توان بهره‌وری بالایی را از آن انتظار داشت. باید محتوا و منابع درسی غنی باشد و معلمانی انتخاب شوند که پیامبرگونه، تربیت و پرورش را در کنار آموزش مورد توجه قرار دهند.

منتخب مردم زنجان و طارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد تقویت مسجدمحوری ابراز کرد: این موضوع را باید متولیان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار دهند تا نقش مکمل برای سایر نهادهای تربیتی و فرهنگی ایفا کند.

وی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به اینکه فردی حکیم و باتجربه، نقاط قوت و ضعف 40 سال نخست انقلاب را به قلم آوردند و برای 40 سال بعدی راهکار ارائه دادند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری ماننده طبیبی که هم بیماری را تشخیص داده و هم برای آن نسخه پیچیده است، نقشه راه توسعه و پیشرفت کشور را ترسیم کردند و فقط بحث عملیاتی کردن آن باقی می‌ماند و نمایندگان مجلس نیز باید بدانند که این بیانیه یک شعار نیست.

طاهری تطبیق همه برنامه‌ها با بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک سند بالادستی را مهم خواند و گفت: یک نماینده مجلس باید دید هم‌راستا با بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد و ساختار ذهنی خود را با آن شکل داده و تصمیمات و اقدامات خود را با آن تطبیق دهد.

وی به شفافیت در امور مسئولان تأکید کرد و افزود: نماینده‌ای که خود پاکدست بوده و از فساد دور باشد، می‌تواند راحت حرف بزند و مطالبه کند و وظیفه نظارت نمایندگان رابطه مستقیم با شفافیت، جسارت، عدالت و پاکدستی نمایندگان دارد.

انتهای پیام
captcha