بهبود تعدادی از بیماران کرونایی بدون دارو/ داروی چینی‌ها وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود
کد خبر: 3886962
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

بهبود تعدادی از بیماران کرونایی بدون دارو/ داروی چینی‌ها وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود

رئیس انستیتوپاستور ایران از تولید کیت‌های آزمایش و توانایی تست روزانه 10 هزار نمونه مشکوک به کرونا در ایران خبر داد و گفت: داروی این بیماری که چینی‌ها به آن دست یافتند تا هفته‌های آتی وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود.

توانایی آزمایش روزانه 10 هزار نمونه مشکوک به کرونا در ایران/ بهبود تعدادی از بیماران کرونایی بدون داروبه گزارش ایکنا از زنجان، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران، شب گذشته، 3 فروردین‌ماه در نشست خبری که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران در آستانه 100 سالگی قرار دارد و همواره یاور روزهای سخت مردم کشور بوده و در کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌هایی از جمله وبا، طاعون و سایر عفونت‌های واگیردار در نوک پیکان فعالیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌ها در خصوص ویروس کرونا باید متناسب با شرایط هر کشور انجام شود، ابراز کرد: پیش از ورود این بیماری به کشور، کیت‌های آزمایش در انستیتو پاستور ایران طراحی و تست‌ها، ابتدا برای نمونه‌های دو استان قم و اراک آغاز شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در روزهای نخست، امکان آزمایش 60 نمونه وجود داشت، تصریح کرد: با بالا بردن ظرفیت تشخیص، اکنون به رقم 2000 آزمایش در روز دست یافتیم، 56 آزمایشگاه را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کردیم و نیروهایی را برای این امر آموزش داده و وسایل مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

توانایی آزمایش روزانه ۱۰ هزار نمونه مشکوک به کرونا

رئیس انستیتوپاستور ایران یادآور شد: در حال حاضر استان‌هایی از جمله تبریز، اصفهان، شیراز و زنجان یک نوع آزمایش را انجام می‌دهند. در صورتی که تعداد کیت‌ها و توان نیروها افزایش یابد، می‌توانیم روزانه 10 هزار آزمایش در کشور انجام دهیم، در حالی که آمریکا توانسته روزانه 7000 آزمایش را راه‌اندازی کند.

وی ادامه داد: با ادامه روند شیوع کروناویروس، به کیت‌های آزمایش بیشتری احتیاج خواهیم داشت؛ در حال حاضر بیش از 53 شرکت فناوری برای تأمین این لوازم اعلام آمادگی کردند که دو شرکت تأییدیه گرفتند و می‌توانند تعداد زیادی از کیت‌های آزمایش را تحویل دهند. موجودی کیت‌ها در حال حاضر کافی است و تا هفته‌های آتی تولیدات داخل نیز وارد چرخه مصرف می‌شود تا نگرانی برای ماه‌های آینده نداشته باشیم.

بیگلری خاطرنشان کرد: کرونا علاوه بر اینکه یک تهدید است اما 2 فرصت نیز در کشور ایجاد کرد که یکی ایجاد شبکه مستقیم آزمایشگاه مولکولی در کشور بود و دیگری به تولید کیت‌های آزمایش با همت دانشمندان زبده و توانمند داخلی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین نمونه از قم در 30 بهمن مثبت اعلام و نتیجه این آزمایش در عرض کمتر از 4 ساعت به وزیر بهداشت اطلاع داده شد، بیان کرد: اولین موارد ابتلا در قم بوده و ممکن است پیش از این نیز افرادی مبتلا شده باشند که نمونه‌ها به انستیتوپاستور ارسال نشده یا نمونه‌ها درست نبوده است.

کووید 19 خطرناک‌ترین پاندمی در 100 سال اخیر

این مسئول با اشاره به اینکه کووید ۱۹ یکی از ناشناخته‌ترین ویروس‌ها برای جوامع علمی و یکی از خطرناکترین پاندمی‌ها در ۱۰۰ سال اخیر است، گفت: کشورهایی مانند چین و آمریکا برای تولید واکسن دست به‌کار شدند اما اکنون از اثربخشی این واکسن‌ها روی سیستم ایمنی بدن مطمئن نیستیم و باید تاثیرات بالینی را مشاهده کنیم. در شبکه جهانی انستیتوپاستور و در ایران هم با محوریت این انستیتو کار روی یافتن واکسن آغاز شده اما با توجه به عدم شناخت کافی، این فرآیند طولانی خواهد بود.

رئیس انستیتوپاستور ایران ادامه داد: در حال حاضر داروی کاملا موثری برای این بیماری وجود ندارد اما خیلی از مبتلایان حتی بدون دارو نیز بهبودی یافتند. اکنون درمان‌های حفاظتی و نگهدارنده در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود و توصیه عوامل بهداشت و درمان، شکستن و کند کردن زنجیره انتقال است تا باعث شود سیستم‌های درمانی تاب بیاورند.

وی با اشاره به اینکه ایران در شرایط تحریم به مقابله و پیشگیری این بیماری می‌پردازد، اظهار کرد: زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور قابل قبول است و این حجم از ایثار کادر حوزه سلامت کشور را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت.

بیگلری تعطیلات ۲ هفته‌ای نوروز را فرصت طلایی برای مهار کرونا دانست و گفت: اگر در این فرصت مردم را محدود کنیم که در خانه بمانند، موج انتقال رو به پایین خواهیم داشت اما اگر تجمعات و دید و بازدیدها جریان داشته باشد، شیوع بیماری شعله‌ور شده و نیمه فروردین با افت و خیز بیماری مواجه می‌شویم و تا پایان اردیبهشت آن را به همراه خواهیم داشت.

وی با اشاره به انجام تحقیقات روی ژنوم ویروس تصریح کرد: ویروس شایع در ایران همانی است که از ووهان چین آمده و باید بررسی کنیم که در کشور ما از لحاظ زمانی و جغرافیایی چه تغییراتی روی ژنوم آن ایجاد شده است. طبیعی یا دستکاری شدن کروناویروس را نه می‌توان رد و نه می‌توان تایید کرد و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. باید بدانیم تکنولوژی ویروس‌ها تغییر کرده و زنگ هشداری است که باید کشور را در مقابل بیوتروریسم واکسینه کنیم.

ورود داروی پیشنهادی کرونا به مرحله آزمایشات بالینی

این مسئول یادآور شد: بیش از ۱۰۰ نوع ترکیب دارویی برای بهبود بیماری کرونا پیشنهاد شده اما تاثیر دقیق و مکانیسم مشخصی از تک داروها نشان داده نشده است. کشت این ویروس در آزمایشگاه سخت و مطالعه روی آن نیز دشوار است. معتبرترین دارو از طرف چین اعلام شده و این دارو از هفته‌های آتی وارد آزمایش بالینی می‌شود.

بیگلری خاطرنشان کرد: درسی که کرونا به ما داد این است که باید روی همبستگی اجتماعی و توجیه عامه مردم کار کنیم و اگر گروهی رعایت نکنند سلامت همه مردم به خطر می‌افتد‌. عده‌ای از جوانان بر این باورند که ما اگر دچار ویروس شویم، اتفاقی نمی‌افتد در حالی که جوانان نیز در اثر ابتلا به این بیماری روی تخت بیمارستان جان دادند و این افراد حتی می‌توانند تنها ناقل باشند و اطرافیان خود را آلوده کنند.

انتهای پیام
captcha