چشم‌انتظاری برای چاپ جلد سوم کتاب «مهتاب و باروت»
کد خبر: 3892287
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

چشم‌انتظاری برای چاپ جلد سوم کتاب «مهتاب و باروت»

کتاب «مهتاب و باروت» مجموعه‌ای سه جلدی از نقش زنان ماندگار لرستان در دوران انقلاب و دفاع مقدس است که جلد سوم آن به‌دلیل نبود بودجه و اعتبار هم‌چنان در انتظار چاپ است.

ببه گزارش ایکنا از لرستان، کتاب «مهتاب و باروت» با تلاش بی‌وقفه سیده علویه طاهره موسوی پس از سال‌ها تحقیق به چاپ رسید. این کتاب به نقش زنان ماندگار  استان در دوران انقلاب و دفاع مقدس پرداخته است.

سیده علویه طاهره موسوی، نویسنده کتاب «مهتاب و باروت» در جمع خبرنگاران در رابطه‌ با تحقیق و نگارش کتاب مذکور، گفت: طی تحقیقاتی که در حوزه زنان جریان‌ساز در طول تاریخ به‌ویژه از صدر اسلام تاکنون داشتیم به این نتیجه رسیدم که زنان شاخص هر استان شناخته شده هستند، ولی در لرستان این‌طور نیست؛ لذا تحقیقات قبل را کنار گذاشتم و شروع به تحقیق درباره زنان پُرتوان و شاخص استان شامل زنانی‌ که واقف و یا قرآنی بودند، کردم.

وی افزود: هر روز مطالعه می‌کردم، تحقیق می‌کردم، می‌نوشتم، کنار می‌گذاشتم تا رسیدم به زنان مبارز قبل از انقلاب تا دفاع مقدس و وقتی وارد این موضوع شدم متوجه شدم که این‌کار بسیار گسترده است و قابل مقایسه با دوران پیش از آن نیست و چون خودم هم آن دوران را درک کرده بودم؛ لذا تحقیق درباره نقش زنان انقلابی در استان لرستان موضوع قطعی من شد و من هر روز ساعت‌ها وقت می‌گذاشتم و نتیجه سال‌ها تلاش و تحقیق من، کتابی تحت عنوان «مهتاب و باروت» شد.

این بانوی نویسنده لرستانی با بیان این‌که در آن هشت سال دفاع مقدس و قبل از انقلاب سن بالایی نداشتم که خودم در مبارزات باشم اما مسائل را می‎دیدم، اضافه کرد: انگیزه اصلی من جدا از بحث کاری این بود که نسل‌های آینده ما متوجه شوند که بانوان دوران دفاع مقدس چگونه زندگی کرده‌اند، چه حماسه‌هایی آفریدند و با ایثار و فداکاری آن‌ها آشنا شوند.

وی با بیان این‌که جلد اول کتاب «مهتاب و باروت» نزدیک به سه سال طول کشید و روی بقیه حداقل شش الی هشت سال کار کرده‌ام؛ اما هنوز نتوانسته‌ام چاپ‌شان کنم، اضافه کرد: جلد اول که چاپ شد، جلد دوم توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نسخه محدود چاپ شد؛ اما به‌دلیل نبود بودجه کافی برای چاپ و انتشار رونمایی نشده است. جلد سوم نیز که بیشتر در بحث پرستاران، پزشکان و بهیارانی است که زمان جنگ واقعاً حماسه آفریدند، هنوز چاپ نشده است.

این بانوی فعال لرستانی با بیان این‌که خاطرات بانوان پرستار که در دوران دفاع مقدس نقش‌‌آفرینی داشته‌اند، بسیار شیرین و تکان‌دهنده است و حیف است به‌دلیل نبود بودجه به مرحله نشر و چاپ نرسد، گفت: من برای چاپ این کتاب‌ها از مسئولان زیادی از سپاه، بسیج، استانداری، نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان درخواست کمک کرده‌ام ولی متأسفانه هیچ‌گونه همکاری با من نشد.

موسوی خواستار حمایت مسئولان از فعالان حوزه نشر دفاع مقدس شد و گفت: حفظ این انقلاب ما حفظ نظام ما با خون این شهدا صورت گرفته است با هشت سال دفاع این عزیزان بوده که من و شما می‌توانیم هم‌اکنون زندگی و کار کنیم. سربلندی ما عزت ما از خون این شهداست. چرا باید زندگی این‌ها نوشته نشود؟ یکی‌از مواردی که من غیرتم باعث شد که این اثر و جلد اولش را بنویسم این بود که خرم‌آباد و استان لرستان بارها و هزاران بار مورد اصابت موشک و راکت و بمب قرار گرفته ما این را لمس کردیم. گوشه گوشه شهرمان، ایثارها، فداکاری‌ها، رنج‌ها و مصیبت‌هاست.

وی افزود: متأسفانه همه شعار می‌دهند؛ اما هیچ‌گونه همکاری با ما ندارند. ما مانده‌ایم و یک عالم کار و تحقیق. با این‌که مشکل جسمی هم دارم توانسته‌ام کارهایی را انجام دهم ولی کسی با ما همکاری نمی‌کند.

این فعال فرهنگی لرستان اظهار کرد: کتاب «مهتاب و باروت» را احمد احمدپور، مستندساز موفق استان لرستان که مطالعه کرد با من تماس گرفت و گفت: من چون از متن این کتاب خوشم آمده می‌خواهم از آن یک فیلم مستند بسازم؛ لذا مستند آن تهیه و در دهه فجر سال گذشته با نام «بانو و باروت» از شبکه استانی افلاک نمایش دادند و  این مستند در جشنواره عمار در بخش مستند «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس» نیز جایزه گرفته است.

وی با بیان این‌که بحث دفاع مقدس به‌ویژه زنان، واقعاً مظلوم واقع شده و مسئولان همکاری نمی‌کنند، گفت: ما در حدی که وسع‌مان می‌رسید یک‌سری اطلاعات داریم و مواردی جمع‌آوری کرده‌ایم؛ اما متأسفانه برای چاپ و نشر آن حمایت و همکاری لازم نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha