فضای مجازی در دوران کرونا به افزایش معنویت جامعه کمک کرد
کد خبر: 3899592
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
آذری‌جهرمی:

فضای مجازی در دوران کرونا به افزایش معنویت جامعه کمک کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به کمک ۱۲ میلیارد تومانی شرکت‌های نو‌آور برای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در طرح ایران همدل، گزارشی را از اقدامات این وزارتخانه در ایام کرونا ارائه کرد و گفت: در این دوران فضای مجازی، نه تنها به عنوان زیربنای سلامت و اقتصاد و خدمات و آموزش خود را نشان داد، بلکه به عنوان زیربنای برگزاری مراسم‌ مذهبی استفاده شد و این فرصت بسیار خوبی بود که فضای مجازی برای افزایش معنویت جامعه ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، امروز یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، به مناسبت روز جهانی ارتباطات، با فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت‌وگو کرد. در ابتدای این دیدار که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیرامون رشد صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد این بخش طی سال‌های اخیر گزارشی ارائه داد.

آذری‌جهرمی در ابتدای برنامه، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) و لیالی قدر گفت: در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آن‌ها را شاهد نبودیم؛ از بلا‌های طبیعی گرفته تا تحریم‌های ظالمانه‌ای که در حق ایران وضع شد. ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا سختی‌ها و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد، اما از طرف دیگر فرصتی ایجاد کرد تا اقداماتی که قرار بود طی یک سال آینده انجام دهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم.
 

سعی کردیم دست در جیب مردم نکنیم

 
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات در هر کدام از چالش‌هایی که در کشور به وجود آمد، وارد موضوعات مختلف شد و در آن ایفای نقش کرد. ارتباطات در واقع پیکره تسهیلات‌رسانی در کشور است؛ آخرین مورد نیز شیوع کرونا در سراسر کشور بود که سعی می‌کنم به شرح آن بپردازیم. با توجه به قطعی اینترنت در آبان سال گذشته و چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم، شاهد افزایش نرخ رشد در بخش ارتباطات بودیم و تلاطم‌های ارزی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد، اما سعی کردیم دست در جیب مردم نکنیم.

جهرمی در ادامه با بیان اینکه در کشور با مفهوم مهمی به نام اقتصاد دیجیتال مواجه هستیم که در سال گذشته با رشد هشت درصدی مواجه بود، افزود: این در حالی است که در سال ۹۷ به دلیل مواجهه با چالش‌ها، این عرصه منهای سه درصد رشد داشته است و سهم بخش ارتباطات در جی تی پی در سال ۹۸ به ۲/۴ درصد رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هسته اقتصاد دیجیتال کشور مجموعاً چهار درصد شده داشته است، اظهار کرد: این‌ها زمانی ارزشمند است که با کنترل قیمت‌ها در سطح بازار، همراه باشد. در کشور‌های او.ای. سی.دی(OECD) متوسط رشد پنج درصد است و این نشان می‌دهد که در اقتصاد دیجیتال به رشد لازم رسیده‌ایم. سهم ما در این حوزه در کل جهان شش درصد است. این در حالی است که در اقتصاد دیجیتال و خدمات دیجیتال جای رشد بسیار زیادی داریم.

آذری‌جهرمی ادامه داد: طبق سند شبکه ملی اطلاعات عدد متوسط کشوری در سرعت اینترنت باید ۱۰ باشد، اما سرعت در تهران افت داشت. همچنین استفاده از شبکه خانگی استفاده قابل توجهی داشت، اما چالش‌ها در شبکه خانگی کمتر است و این به ذات شبکه برمی‌گردد. مصرف بین‌المللی شبکه به سه هزار گیگابایت رسیده و همین عدد در آی‌ ای بیسک، رشد قابل توجهی داشته و روی ۱۸۰۰ تثبیت شده است.
 
وی با اشاره به سیاست اقتصادی توسعه بازار و توسعه محصول برای افزایش محتوای شبکه ملی اطلاعات، گفت: طرح بزرگ «هر خانه ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» را برای یک میلیون خانه ایرانی فعال می‌کنیم تا از خدمات تلویزیون اینترنتی بهره ببرند و این رقم به ۵ میلیون خانوار می‌رسد. این پروژه، اقتصاد بخش محتوا در فضای مجازی را فعال می‌کند و از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات است. در خردادماه امسال نیز در ادامه پروژه‌های مدنظر برای شبکه ملی اطلاعات، دو مرکز داده جدید توسط یکی از اپراتور‌ها وارد مدار می‌شود که اهداف پدافندی و زیرساخت فناوری را دربر دارد و در تبریز و تهران خواهد بود که برای آن ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. این ۳ پروژه تا پایان این هفته به سرانجام می‌رسد و هفته آینده میزبان رئیس جمهور برای رونمایی از این پروژه‌ها خواهیم بود.

وزیر ارتباطات در ادامه به فعالیت‌های انجام‌ شده در شرکت پست اشاره کرد و گفت: در ایام تعطیلات نوروزی، همه مرخصی‌ها لغو شد و شبکه پستی کشور حضور حداکثری داشت. در فروردین ۹۸ حدود یک میلیون بسته پستی را جا به جا کردیم و در فروردین ۹۹ نرخ رشد ۱۳۰ درصد بود. این در حالی است که تمامی خدمات دولتی تعطیل بود و هنوز کارت ملی و گذرنامه صادر نشده است. همچنین به‌شکل ویژه حمل و نقل کتاب‌های پستی افزایش چشمگیری داشت.

وی با اشاره به اثرات کرونا در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، گفت: اگر در یک نگاه کلی به اثرات کرونا در شبکه ارتباطات نگاه کنیم، استفاده از شرکت‌های اپراتور دو برابر شد و کیفیت شبکه افت قابل توجهی داشت، اما وضعیت شبکه‌ای نسبتاً عادی بود و به تصمیماتی که قرار بود در سال ۱۴۰۰ به آن‌ها برسیم، در فروردین ۹۹ رسیدیم. با شیوع این بیماری کیفیت شبکه ارتباطات در ابتدا کاهش داشت، اما با اقدامات کلانِ انجام شده، اوضاع نسبتاً به شرایط عادی بازگشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به افزایش ظرفیت دو هزار گیگابیتی در هسته شبکه ملی اطلاعات در هفته آخر اسفند، اشاره کرد و گفت: افزایش ۴۰ درصدی شبکه متروی درون استانی مخابرات ایران تا پایان اسفند و افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت هسته و دسترسی شبکه موبایل پهن باند اپراتور‌های سه‌گانه تلفن همراه، تا پایان اسفند از دیگر اقدامات کلان در دروان شیوع کرونا بود.

آذری‌جهرمی همچنین گفت: برای حل چالش‌های دوران پساکرونا، باید شبکه پهن باند ثابت توسعه پیدا کند که ۵ میلیون پورت در ۸ کلانشهر تا پایان امسال باید انجام شود. تکمیل دسترسی همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت، تا پایان سال ۹۹ از دیگر اقدامات برای حل چالش‌های دوران پساکرونا خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: مخابرات و شرکت زیرساخت و اپراتور‌ها در اقدامی تلاشگرانه ظرفیت شبکه‌های خود را افزایش دادند. در دوران پساکرونا اقداماتی را باید انجام دهیم تا مشکلات خود را حل کنیم، یکی از این اتفاقات تبدیل adsl به vdsl است، که با چالش بزرگ چهار میلیارد تومانی روبه‌رو هستیم. چالش‌های متعددی با وزیر اقتصاد داشتیم، یا باید بخشی از درصد سهام همراه اول را دوستان در فرابورس بفروشند، یا از خود صندوق بورس و شیوه‌های متعدد، سود سهام‌شان از بورس را توزیع نکنند. همه این‌ها نیاز به هماهنگی جدی دارد. البته دوستان ما همراهی خوبی داشتند و جلساتی با بورس دارند تا این چالش ۴ هزار میلیاردی تأمین شود.

جهرمی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلات آموزشی در این دوره گفت: امروز ۸۳ درصد روستا‌های کشور به پهن‌باند کشور متصل هستند و امکانات adsl دارند. همین اتفاقات کرونا نشان داد زیرساخت‌های آموزش در برخی از روستا‌ها به دلیل محرومیت دچار مشکل است و برای رفع این مشکلات نیاز به فعالیت بیشتری حس می‌شود. با ویروس کرونا به مردم سخت گذشت و نتیجه این بود که بی‌عدالتی حس شد. توسعه روستا‌ها جزء چارچوب اصلی وزارت ارتباطات است.

وزیر ارتباطات بیان کرد: در برخی موارد نیازمند همکاری شهرداری هستیم، چراکه برخی از شهرداری‌ها مانع نصب دکل‌های اپراتور‌ها می‌شوند. در این مورد با وزارت کشور جلسات متعددی را برگزار کردیم تا به وحدت‌رویه برسیم. در همین تهران با شهرداری تهران با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم.

آذری‌جهرمی در ادامه گفت: هسته اقتصاد دیجیتال از شرکت‌های نوپایی تشکیل شده است که زیر چتر حمایتی دولت و وزارت ارتباطات هستند. این هسته ۵ هزار شرکت را تشکیل می‌دهند و رقابت سنگینی با هم دارند. این موضوع را از ابتدای امسال پیگیری کردیم و روز به روز درحال تکمیل شدن است. این شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات را به چهار دسته تقسیم می‌کنیم؛ ۱. خدمات آنلاین ۲. بازی‌های رایانه‌ای ۳. کسب‌وکار‌های حضوری ۴. خدمات آنلاین پزشکی. در پیمایشی که انجام دادیم، در ۲۰۰ شرکت نوآفرین پایش شده، کرونا بر ۷۲ درصد کسب‌وکار‌ها اثر منفی داشته و بیشترین اثر آن بر خدمات اینترنتی با ۸۶ درصد بوده است. تعدیل نیروی انسانی یکی از چالش‌های جدی ما بود که ۱۵ درصد از نیرو‌های خود را تعدیل کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این نشست به تسهیلات ۱۲ درصدی اشاره کرد و گفت: دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه کسب‌وکار‌های اینترنتی کنار گذاشته است، اما هنوز مردم می‌گویند کم است. بخش اول تسهیلات ۱۲ هزار میلیاردی را در اختیار شرکت‌های خود قرار دادیم، اما باید دقت کرد که تا امروز میراث فرهنگی و فروشگاه‌ها این اعتبار را دریافت کردند، اما برای برای میراث فرهنگی آنلاین و فروشگاه‎های آنلاین هیچ اعتباری این چنینی در نظر گرفته نشده است. از صندوق نوآفرین، ۲۰‌ درصد سهم دولت و ۸۰‌ درصد سهم خصوصی است و قرار شده است بخشی از منابع این صندوق را برای رشد شرکت‌های آنلاین استفاده کنیم.

جهرمی در ادامه در بخشی از اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های معتبر خارجی در شرایط قبل از تحریم با ما مذاکره کردند، اما بعد از تحریم‌ها مذاکرات را پیش نبردند و گفت: هدف‌گذاری کردیم که به ظرفیت ۴۰۰ هزار برسیم. ۵۰۰ میلیارد تومان درخواست اعتبار کردیم، اما همچنان با چالش تخصیص منابع مواجه هستیم. بسیاری از شرکت‌های ما در گمرگ به دلیل اختلافات بین پست و گمرگ با سختی بسیاری روبه‌رو هستند و چون برچسب کالای تجاری می‌خورد، هزینه‌های پیش روی آن‌ها دو برابر است. گمرگ در پست نمی‌تواند دخالت کند، در واقع اگر شما کنترل و بررسی گمرک را پشت سر بگذارید دیگر مشکلی نخواهید داشت. در حوزه گمرک، می‌توانیم به جای مالیات، اوراق بهادار دهیم. ما همه‌جا در بخش فناوری اطلاعات بچه زن بابا هستیم.

آذری‌جهرمی در ادامه به روند شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم این اتفاق رخ می‌دهد، نیازمند تغییر فرایند‌ها هستیم. یک عزم جدی و همه‌جانبه برای تحقق دولت الکترونیک نیازمندیم. امروز به جای خوبی رسیدیم و در یک سال آینده می‌توانیم کل دولت الکترونیک را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کرونا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: در همین رابطه به هشت میلیون اینترنت خانگی، ۱۰۰ گیگ اینترنت اهدا شد. یک کار بسیار بزرگی توسط ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد که مجموعه ۴۰۳۰ را راه‌اندازی کردند. در این مدت کوتاه یک زیر ساخت بزرگ برای این کار فراهم شد و ۱۰ میلیارد پیامک برای ستاد ملی کرونا و موضوعات مختلف کشور ارسال شد. همچنین ۵۰ میلیارد تومان در این حوزه کمک شد و برای بیش از ۶۸۸ هزار معلم اینترنت رایگان سه ماه ارائه دادیم. در نهایت هم «شاد» رایگان شد. مجموعاً بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هم شرکت‌های فناوری اطلاعات به ستاد مقابله با کرونا کمک کردند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این دوران شرکت‌های ارائه ویدیو اینترنتی، بخش کودکانشان را بیش از یک ماه رایگان کردند. فضای مجازی در ایام کرونا، نه تنها به عنوان زیربنای سلامت و اقتصاد و خدمات و آموزش بود، بلکه در تقارن ایام ماه مبارک رمضان و شیوع کرونا، به عنوان زیربنای برگزاری مراسم‌ مذهبی نیز استفاده شد. بر این اساس دو پلت فرم ویژه را شامل سامانه Mahafel.live بر بستر شبکه ملی و پلتفرم جدید Heyatonline.ir را برای اینکه محافل مذهبی را از دست ندهیم راه‌اندازی کردیم؛ و در این دو سامانه ۵۰۰ هیئت مذهبی با حدود ۳ میلیون بازدید پخش آنلاین مراسم خود را داشتند. این فرصت بسیار خوبی بود که فضای مجازی برای افزایش معنویت جامعه در این ایام ایجاد کرد.

جهرمی در ادامه گفت: اپلیکیشن ماسک را برای کنترل اپیدمی کرونا ایجاد کردیم. همچنین به پاس قدردانی از زحمت تلاشگران عرصه سلامت، تمبر قهرمان وطن را چاپ کردیم. بخش بعدی در خصوص لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص ایران همدل بود و در این زمینه شرکت‌های نو‌آور فعالیت‌های قابل توجهی انجام دادند و تاکنون ۱۲ میلیارد تومان کمک کردند که در یک تعامل و توافق با کمیته امداد این موضوع در حال پیش‌روی است.

به گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم، پوشش شبکه ملی اطلاعات برای ۱۵۷۸ روستا افتتاح شد. این افتتاح به صورت نمادین و از طریق ویدیو کنفرانس در روستای «سیدان» خراسان جنوبی برگزار شد. همچنین در این مراسم از اتصال ۶۳۲ روستا به شبکه تلفن همراه نیز رونمایی شد. دسترسی این تعداد روستا به شبکه ملی اطلاعات و پوشش تلفن همراه به همت اپراتور همراه اول فراهم شده است.

براساس این گزارش، تعداد کل روستا‌های بالای ۲۰ خانوار کشور ۳۹ هزار و ۴۶۵ مورد است که از این تعداد تاکنون ۳۵ هزار و ۱۲۳ روستا (۸۹ درصد) به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و تا پایان سال جاری نیز تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به این شبکه متصل می‌شوند. همچنین، ۳۶ هزار و ۷۰۲ روستا (۹۳ درصد) نیز تاکنون تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته‌اند که تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند.
انتهای پیام
captcha