استفاده از شیوه‌های ترکیبی در بازگشایی مراکز آموزش عالی / تهیه پروتکل بهداشتی دانشگاه‌ها
کد خبر: 3904763
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
مجتبی صدیقی تشریح کرد؛

استفاده از شیوه‌های ترکیبی در بازگشایی مراکز آموزش عالی / تهیه پروتکل بهداشتی دانشگاه‌ها

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه افق‌های تازه‌ای برای دانشگاه‌ها در شرایط بعد از کرونا به وجود خواهد آمد، گفت: با توجه به شرایط کشور و تصمیم ستاد ملی کرونا و ظرفیت محدود خوابگاه‌ها، احتمالاً از شیوه ترکیبی حضوری و مجازی در ترم آتی استفاده و آن را زودتر از موعد مقرر آغاز می‌کنیم.

صدیقیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان ایران، امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه، در محل این سازمان برگزار شد.

صدیقی با بیان اینکه شیوع کرونا باعث شد که از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ دانشگاه‌ها وارد شرایط جدیدی شوند و آموزش حضوری متوقف شد، اظهار کرد: در ابتدا این تردید وجود داشت که دانشگاه‌ها بتوانند به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را به روز کنند، خوشبختانه دانشگاه‌های دولتی موفق شدند ۹۰ درصد دروس تئوری خود را در این نیمسال به صورت مجازی ارائه کنند، دانشگاه آزاد نیز ۸۵ درصد و مؤسسات غیرانتفاعی حدود ۷۵ درصد دروس خود را به صورت مجازی ارائه کردند. امروز خوشبختانه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که زیرساخت‌های آموزش از راه دور به سرعت در حال پیشرفت و به روزرسانی است. پیش‌بینی می‌شود افق‌های تازه‌ای برای دانشگاه‌ها در شرایط بعد از کرونا به وجود بیاید. مسیر ارزیابی کلاس‌های درس و ارزشیابی پایانی دانشجویان براساس استاندارد‌های جهانی است. طبق آمار سازمان ملل، بیش از یک و نیم میلیارد محصل از دبستان تا دانشگاه در سراسر جهان تحت تأثیر محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل کرونا قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور اضافه کرد: در این ایام در مورد عملکرد ویروس و چگونگی مقابله دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی‌ها انجام گرفت. بیش از ۵۵ کانون در حوزه بهداشت در سراسر کشور داریم که در این امر یاری‌گر ما بودند. همچنین از مراکز مشاوره برای مشاوره‌های غیرحضوری و تلفنی به منظور ارتقای سلامت روان دانشجویان استفاده شد. خدمات مددکاری برای دانشجویان به شکل مجازی و تلفنی دنبال شد، به ویژه برای آن دسته از دانشجویانی که پیش‌تر به عنوان دانشجویان در معرض خطر، شناسایی شده بودند. پادکست‌هایی هم به منظور کاهش استرس و کلیپ‌های روانشناسی سلامت روان تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت.

صدیقی گفت: همچنین مسابقه کشوری «ترم کرونایی» با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه تهران راه‌اندازی شد و بیش از هزار اثر در این مسابقه داوری شدند. همچنین کارگاه‌های آنلاین بهداشت روانی و ستاد اجرایی پیشگیری از ویروس کرونا از اسفندماه راه‌اندازی شد. اخیراً نیز پروتکل جامع بهداشتی مورد نیاز دانشگاه‌ها جمع‌بندی و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. بازپرداخت اقساط فارغ التحصیلان بدهکار را سه ماه به تعویق انداختیم و اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی بخشوده شد، همچنین مهلت ثبت‌نام وام‌های دانشجویی را بیشتر کردیم و نیز اعتبار وام‌های دانشجویی تا ۵۰ درصد افزایش یافت. حمایت از کارکنان خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها پیگیری شدند و در سایر قرارداد‌های دانشگاه مشغول به کار شدند و پرداخت حقوق آن‌ها صورت می‌گرفت.

وی درباره نحوه حمایت از دانشجویان خوابگاه‌های غیردولتی اضافه کرد: آمار این دانشجویان در حال جمع‌آوری است تا به بازگشت پول پرداختی آن‌ها کمک کنیم. تا کنون آمار ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو دریافت شده، صندوق رفاه بررسی‌هایی انجام می‌دهد تا این دانشجویان متضرر نشوند و شهریه پرداختی دانشجویان بازگردانده شود. دانشگاه‌ها به صورت ضربتی در اسفندماه تخلیه شدند و اکنون با طولانی شدن زمان تعطیلی خوابگاه‌ها خواهشمندیم دانشجویان برای انتقال وسایل و اثاثیه خود مراجعه کنند تا بتوانیم این خوابگاه‌ها را در اختیار دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی قرار دهیم.

صدیقی درباره دانشجویان غیرایرانی گفت: با کمک نیروی انتظامی و دستگاه‌های ذی‌ربط توانستیم ظرف یک هفته در اسفندماه سال گذشته، بیش از ۱۶ هزار دانشجوی غیرایرانی را به کشور‌های خود بازگردانیم. حدود دو هزار دانشجو هم به دلیل مسائل و مشکلاتی که داشتند در کشور باقی ماندند.
 
بازگشایی دانشگاه‌ها

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور همچنین درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه‌ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اردیبهشت‌ماه بازگشایی شد. از ۱۷ خردادماه، دور دوم بازگشایی دانشگاه‌ها با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. همه این مراحل با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت پذیرفته است. اکنون در ایام برگزاری امتحانات پایان ترم هستیم و همه دانشگاه‌ها تلاش داشتند حتی‌المقدور امتحانات به شکل حضوری برگزار شود. تجربه‌های جهانی مورد بررسی قرار گرفت و با هدف برگزاری با کیفیت آزمون‌ها و سلامت و کیفیت آزمون‌ها، امتحانات پایان ترم به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شوند. روش آزمون مجازی، از سوی همه دانشگاه‌ها دنبال شد و صرفاً در موارد محدودی از شرایط حضوری نیز استفاده می‌شود.

وی گفت: سناریو‌های مختلفی برای ترم آینده در وزارتخانه بررسی می‌شود و باید تا پایان خردادماه پیشنهادات خود را به ستاد ملی مبارزه با کرونا تقدیم کنیم. اولویت نخست ما آموزش حضوری است، اما با توجه به شرایط کشور و تصمیم ستاد ملی کرونا و ظرفیت محدود خوابگاه‌ها، احتمالاً مجبور شویم از شیوه ترکیبی حضوری و مجازی استفاده کنیم. احتمال اینکه ترم آتی زودتر از موعد مقرر هر ساله آغاز شود، وجود دارد. برای دوران پساکرونا برنامه‌هایی به ویژه در بخش خدمات دانشجویی دنبال می‌کنیم، تجهیزات و امکانات دانشگاه‌ها نیز باید متفاوت باشد. برای مثال نصب درب‌های اتوماتیک در سرا‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و سلف‌های غذاخوری، نصب شیر‌های غیر تماسی در سرویس‌های بهداشتی و امکانات توزیع غذا به صورت کاملاً بهداشتی از جمله اقدامات پیش‌روی ما خواهد بود.

صدیقی با بیان اینکه ۱۸۶ آشپزخانه کار طبخ غذا را در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها انجام می‌دهند و بیش از ۳۰۰ سالن غذاخوری وجود دارد، گفت: برای تجهیز هر دو بخش آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری، صندوق رفاه بررسی‌هایی انجام می‌دهد و در سه سطح رتبه یک تا سه درجه‌بندی می‌شوند. این صندوق برای ارتقای خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری، مبلغ ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیز سالن‌های غذاخوری و ۸۸ میلیارد تومان هم برای ارتقا خوابگاه‌ها و برای تجهیز خوابگاه‌ها نیز ۱۲۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود جمعیت دانشجویان بین‌المللی در کل دنیا به هشت میلیون نفر برسد، اما با توجه به شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا، این موضوع تحت تأثیر قرار می‌گیرد و دانشجویان به سمت جذب دانشجویان غیرحضوری(آموزش از راه دور) می‌روند. در کشور ما دو فاکتور جغرافیای محیطی و سلیقه در جذب دانشجویان غیرایرانی مؤثر بوده است. بیشترین دانشجویان غیرایرانی در کشور ما از کشور‌های همجوار هستند. سه رویکرد را برای جذب دانشجویان غیرایرانی در نظر گرفته‌ایم، نخست جذب به صورت حضوری، در مرتبه بعدی تلفیقی از حضوری و غیرحضوری و سوم جذب غیرحضوری است. در مرتبه آخر باید زیرساخت‌ها به صورت مطلوبی توسعه یابد و نیز بتوانیم مدارک را به صورت غیرحضوری بپذیریم. طی روز‌های اخیر مصوبه هفته پیش هیئت دولت در این رابطه به تصویب رسید.

یادآور می‌شود، طبق این مصوبه؛ اصلاح قانون تردد اتباع بیگانه به استناد این آیین‌نامه تصویب شده بود، هر دانشجوی خارجی که در کشور اقامت داشت، باید به ازای هر بار خروج خود از کشور به سازمان دانشجویان مراجعه می‌کرد و پس از اخذ مجوز از سازمان دانشجویان و نیروی انتظامی، می‌توانست از کشور خارج شود و پس از سه ماه نیز باید به کشور بازمی‌گشت، در غیر این صورت روادید او دچار مشکل می‌شد. اما اکنون طبق مصوبه هیئت دولت دو تبصره به این آیین‌نامه افزوده شد که به دانشجویان غیرایرانی اجازه داده شود به دفعات و بدون اخذ مجوز خروج از کشور از سازمان امور دانشجویان، از کشور خارج شوند و بتواند مجدداً به کشور بازگردند. بنابراین دانشجویان بین‌الملل مشغول تحصیل در کشور می‌توانند همه امور آموزشی، رفاهی و حتی کنسولی خود را از دانشگاه محل تحصیل‌شان پیگیری کنند.

صدیقی در پاسخ به سؤالی درباره آمار دانشجویان مبتلا به کرونا گفت: دانشجویان عموماً از قشر جوان هستند و طبیعتاً کرونا تأثیر چندانی روی آنها نگذاشته است؛ اما آماری در این مورد نداریم. همچنین، تغذیه، اولویت ما نیست، اما تأکید کردیم اگر نیاز است، آشپزخانه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در ظرف‌های دربسته به طبخ غذا اقدام و از سرویس‌دهی در سلف‌ها خودداری کنند. اگر نیاز باشد در فصل تابستان نیز این روند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه می‌‌یابد.

وی درباره جعل مدارک برخی افراد بیان کرد: استعلام درباره مدارک مسئولان صورت می‌گیرد؛ اما در فاصله زمانی اندک، امکان پاسخ‌دهی به استعلام‌ها نبود، ولی بعد از مدتی مؤسسه صادرکننده مدرک، پاسخ داد و ما نیز با تأخیر اعلام کردیم. موضوع به سیستم جامع دانش‌آموختگی برمی‌گردد؛ دو نوع مدرک داریم، نخست مدارک صادر شده از زیرمجموعه‌های وزارت علوم است و دیگری اینکه ۸۰ دانشگاه، خودشان مجوز صدور مدرک دارند. حدود یک سال است مدارکی که تأیید می‌کنیم، کد اعتبار به آنها می‌دهیم که استعلام‌ها را سرعت می‌بخشد و مشخص می‌شود مدرک توسط ما صادر و تأیید شده است یا خیر. این روند برای ۸۰ دانشگاه دیگر نیز در حال انجام است.

ضرورت مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی

در بخشی از این نشست منصوره‌سادات صادقی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، با اشاره به نگرانی‌های دانشجویان در زمینه ابتلا به کرونا، اظهار کرد: براساس تحقیقی که توسط دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان انجام شد، دریافتیم ۵۰ درصد دانشجویان نگران ابتلای خانواده‌های خود به کووید 19 هستند. در نظر داشتیم مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی در دانشجویان ایجاد کنیم. به همین منظور حدود ۳۰ هزار نفر ساعت آموزش به آن‌ها ارائه کردیم. البته اقدامات دیگری را در حوزه سلامت جسمی و روانی دانشجویان انجام خواهیم داد.

محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان، با بیان اینکه دانشجویان به‌دلیل شیوع کرونا نتوانستند از امکانات ورزشی استفاده کنند، اظهار کرد: به همین ‌منظور دانشجویان مجبور شدند در خانه بمانند. اپلیکیشنی را با ۱۵۰ هزار نوع تمرین قابل اجرا در خانه ارائه دادیم که مورد استقبال قرار گرفت و حدود شش هزار دانشجو در آن ثبت‌نام کردند. برنامه‌ دیگری در مرحله آزمایش داریم که در صورت مشاهده پیک دوم کرونا در فصل پاییز، در ترم بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای المپیاد ورزشی نیز مانند تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک (که المپیک ۲۰۲۰ را یک سال عقب انداخت)، ما نیز این المپیاد را به آینده موکول کردیم. ۱۷ میلیارد تومان برای توسعه اماکن ورزشی جذب کردیم. ۳۰ میلیارد تومان نیز اعتبارات عمرانی داشتیم که سال گذشته را برای ما پررونق کرد.

انتهای پیام
captcha