هر خانه؛ نماینده حسینیه اعظم زنجان در ماه محرم
کد خبر: 3917828
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹

هر خانه؛ نماینده حسینیه اعظم زنجان در ماه محرم

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: با اجرای طرح «هرخانه یک حسینیه و هر خانواده یک هیئت» هر منزل نماینده حسینیه اعظم زنجان در شهر خواهد بود.

هر خانه؛ نماینده حسینیه اعظم زنجان در ماه محرمبه گزارش ایکنا از زنجان، علیرضا فیروزفر، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان، ۳۰ مردادماه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن ماه محرم اظهار کرد: ویروس منحوس کرونا در ظاهر فاصله بین عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) انداخته اما در حقیقت یک پیوند ناگسستنی در دل عزاداران وجود دارد و حرارت عشق حسینی در دل‌ها هیچگاه به سردی نخواهد رسید اما برای حفظ سلامت جامعه و مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا برای همه واجب است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی روز عید قربان بیان فرمودند که در خصوص عزاداری محرم بنده به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و کارشناسان بهداشتی عمل می‌کنم، ابراز کرد: در همین راستا جمع عزاداران که فرمانبردار ولی امر مسلمین هستند، از فرمایشات ایشان پیروی خواهند کرد و حسینیه اعظم زنجان امسال مراسم عزاداری خود را در فضای باز و طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه فضای حسینیه اعظم زنجان از ۲۰۰ متر مربع به فضای 20 هزار متر مربعی رسیده است، تصریح کرد: این فضا با بهره‌گیری از نذورات مردمی توسعه پیدا کرده و با توجه به خیل عظیم عزاداران که همه ساله در ماه محرم در این مکان حضور می‌یافتند، لازم بود که فضا توسعه بیشتری یابد و از طرفی برای همسایگان امکاناتی فراهم شد که تحت شعاع مراسم حسینی قرار نگیرند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان از نهایی شدن مراحل تصویب طرح جامع توسعه حسینیه اعظم زنجان خبر داد و گفت: امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد و با علاقه مردم کشور به این مکان شاهد توسعه همه جانبه چه از لحاظ کالبدی و چه فرهنگی باشیم.

وی در مورد نحوه برگزاری مراسم شب‌های محرم یادآور شد: مراسم از ساعت ۲۰ با تلاوت آیات قرآن کریم به مدت ۱۵ دقیقه شروع می‌شود و پس از اقامه نماز مغرب و عشا از ساعت 20:40 با سخنرانی و مداحی برنامه ادامه خواهد داشت و ساعت 21:50 به پایان می‌رسد و در مجموع بعد از نماز ۷۰ دقیقه مراسم سخنرانی و عزاداری خواهیم داشت.

فیروزفر ادامه داد: تمام تدابیر بهداشتی از جمله ضدعفونی مرتب، استقرار افراد در فواصل مناسب، رعایت نکات ایمنی و نظم در نظر گرفته شده و استفاده از ماسک در طول مراسم یک امر الزامی است. یک تیم امداد و نجات هم با آمادگی در مراسم حضور خواهد داشت تا مراسمی به دور از تهدید و خطر داشته باشیم.

کمک مومنانه؛ برنامه امسال یوم‌العباس

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا برگزاری مراسم یوم‌‎العباس در شکل هر ساله را ممنوع اعلام کرده است، گفت: طرح‌های متعددی برای این روز به ستاد کرونا ملی و استانی مبارزه با کرونا ارائه شده و امسال آیین‌های یوم‌العباس در قالب کمک مومنانه و بدون حضور مردم جلوه خواهد کرد و شکل برگزاری این مراسم نیز در حال طرح‌ریزی و نهایی شدن است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: امسال بنا داریم هر منزل را یک حسینیه و هر خانواده را یک هیئت بدانیم و مردم با تشکیل حسینیه‌های خانگی و هیئت‌های خانوادگی عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) را اقامه کنند و متقاضیان نصب پرچم بر سر در منازل می‌توانند تقاضای خود را به خادمان حسینیه اعلام کنند و با این کار امسال شهر زنجان یکپارچه حسینیه اعظم خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه پایتخت شور و شعور حسینی همیشه نشان داده که برای اقامه شعائر حسینی پیشقدم بوده است، ابراز کرد: امسال هم با فرمانبرداری از رهبر معظم انقلاب جلوه‌ای دیگر از ولایتمداری را شاهد خواهیم بود نماینده حسینیه اعظم زنجان است و در واقع ما بندگان خدا برقرار کنندگان اعضا در فرش خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برای نذورات مردمی شماره حساب‌هایی از طرف حسینیه اعظم برای واریز وجوهات اعلام خواهد شد، بیان کرد: انتظار و درخواست ما از مردم این است که پرداخت نذورات خود را از ابتدای محرم آغاز کنند و برای ساماندهی نذورات قربانی نیز طرح نیابتی نظر قربانی اجرا می‌شود و عزاداران و صاحبان این نذر به حسینیه وکالت می‌دهند که از طرف آنها قربانی را انجام دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته 900 راس قربانی در طرح نذر نیابتی داشتیم، ادامه داد: امسال برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امکان حضور خادمان در کشتارگاه و بسته‌بندی گوشت وجود ندارد در همین راستا نیازمند مدیریت زمانبندی برای ذبح و بسته‌بندی و توزیع نذورات هستیم. از طرفی دیگر برای اطلاع‌رسانی در روستاها برنامه داریم اما اطلاع‌رسانی دقیق به همه مناطق میسر نخواهد بود، بنابراین برای افرادی که بدون اطلاع به شهر می‌آیند، اکیپ‌هایی در ورودی شهر برای جمع‌آوری نذورات و قربانی مستقر خواهند شد.

فیروزفر تاکید کرد: حسینیه اعظم زنجان امسال پذیرای میهمانان از خارج استان نخواهد بود و هیچگونه پذیرایی نداریم. در کنار عزاداری شبانه، مداحی بدون حضور مردم و پخش از شبکه استانی خواهیم داشت، استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار در شهر برای جمع‌آوری نذورات مردم نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان با وجود بصیرت مادحان، در بحث تحریفات محرم تا کنون با مشکل مواجه نشده است، بیان کرد: اما نسبت به غنی‌سازی محتوای مجالس، حرکت‌های پر رنگیی اتفاق خواهد افتاد. در حسینیه یک تیم تحلیل محتوا داریم تا با بهره‌گیری از نظرات متفکران و عالمان شهر کیفیت برنامه‌ها را ارتقا دهیم.

انتهای پیام
captcha