نهاد فرهنگی موفق بر ایده شایسته استوار است / امکانات حداقلی فضای مجازی در بسیاری از موضوعات فرهنگی
کد خبر: 3923188
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
عیسی علیزاده:

نهاد فرهنگی موفق بر ایده شایسته استوار است / امکانات حداقلی فضای مجازی در بسیاری از موضوعات فرهنگی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، ضمن تأکید بر اینکه اساس فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی بر تعامل و حضور استوار شده، گفت: امکانات فضای مجازی برای بسیاری از موضوعات فرهنگی حداقلی است و نهادی می‌تواند در ایام کرونا خود را موفق معرفی کند که ایده‌های بهتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی واحد‌های جهاددانشگاهی و گردهمایی حضوری معاونان فرهنگی استان تهران و رؤسای سازمان‌ها و مراکز تخصصی فرهنگی سراسر کشور، امروز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران و رؤسای فرهنگی واحد‌های جهاددانشگاهی با محوریت هم‌اندیشی پیرامون چگونگی برنامه‌ریزی، تقویم اجرایی و چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در شرایط کرونایی در سالن جلسات شهید «سیدمهدی تقوی» ایکنا برگزار شد.
 
عیسی علیزاده در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ حوزه‌ای است که در ایام کرونا آسیب‌های بسیاری بر آن وارد شد و مختص به یک ارگان، نهاد یا سازمان خاص نیست، گفت: در این ایام، نهادی می‌تواند پیشرو باشد که بتواند فعالیت‌های خودش را با شرایط جدید تعریف کند؛ لذا باید فعالیت خود را متناسب با فضای مجازی تعریف کنیم.
 

تدوین برنامه هفتم توسعه

 
وی افزود: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به همراه ستاد و دفتر جهاددانشگاهی به دنبال تدوین برنامه هفتم توسعه است و قاعدتاً یکی از موضوعات و بخش‌های این برنامه، فرهنگی است. البته یک آسیب‌شناسی از برنامه ششم انجام خواهیم داد و ارزیابی تحلیل‌گرایانه و آسیب‌شناسانه خواهیم داشت و در ادامه، مقدمات برنامه هفتم را پیگیری خواهیم کرد. البته فضای کرونا نوشتن برنامه هفتم را کمی دشوار کرد؛ چراکه اگر بخواهیم برنامه را متناسب با کرونا بنوسیم، با تغییراتی همراه خواهد بود و اگر غیر آن باشد، برنامه دیگری باید نوشته شود؛ لذا باید متناسب با این اوضاع، برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگی نوشته شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در ادامه با اشاره به مهمترین رویداد‌های پیشرو در کشور گفت: بعد از مهرماه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در پیش داریم و بعد از آن هم مقدمات انتخابات ریاست جمهوری در کشور را خواهیم داشت که تأثیرات فراوانی در عرصه رسانه دارد. سیاست جهاددانشگاهی دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات است و امیدواریم که حضور حداکثری مردم را در پای صندوق‌های رأی شاهد باشیم؛ البته ایسپا نظرسنجی‌هایی را در این خصوص انجام داده که قابل تأمل است.
 
علیزاده در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های موفق معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: رویداد‌هایی مانند کتاب سال دانشجویی، دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌ها و همچنین رویداد مناظرات دانشجویی، از جمله برنامه‌هایی بودند که باید ادامه روند این برنامه‌ها را بررسی کنیم؛ چراکه قرار نیست شرایط باعث شود ما برنامه‌های موفق‌مان را کنار بگذاریم. بحث دیگر، بررسی مشکلاتی است که هر یک از واحد‌های زیرمجموعه معاونت فرهنگی با آن مواجه هستند؛ لذا هدفمان این است که این جلسات به صورت ماهانه در قالب فضای مجازی دنبال شود و نزدیک‌تر شدن ما و تبادل نظر در حوزه موضوعات فرهنگی می‌تواند اثرات بیشتری در موفقیت برنامه‌ها داشته باشد.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/25/1834659_428.jpg
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: نکته دیگر عضوگیری واحد‌های جهاددانشگاهی در دوران کرونا و معرفی فعالیت‌ها به دانشجویان باتوجه به شیوع کرونا و عدم حضور دانشجویان، مخصوصاً دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌هاست؛ لذا به دنبال نحوه چگونگی عضوگیری اعضا در سازمان دانشجویان هستیم تا دانشجویان از فعالیت‌ها و خدمات ما بهره‌مند شوند.

 

هر برنامه فرهنگی را نمی‌توان در فضای مجازی برگزار کرد

 
وی در ادامه تصریح کرد: ما نباید به اشتباه بیفتیم که هر برنامه فرهنگی را می‌توان در فضای مجازی برگزار کرد. در حوزه آموزش، شما چه از طریق کلاس حضوری و چه از طریق مجازی می‌توانید مباحث و محتوای آن را دریافت کنید. در حوزه پژوهش هم می‌توان فعالیت مورد نظر را در منزل، دانشگاه یا از طریق فضای مجازی انجام داد، اما حوزه فرهنگ این‌گونه نیست. تأثیری که مثلاً در رفتن به یک گالری و روبرو شدن با هنرمند از نزدیک وجود دارد با تأثیر برگزاری این گالری در فضای مجازی برابر نیست. یا تأثیری که یک گردشگر در سفر به شهر خاصی دارد و از نزدیک به جاذبه‌های آن شهر آشنا می‌شود با گردشگری در فضای مجازی برابر نیست.
 

اساس فرهنگ بر تعامل و حضور است

 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، با تأکید بر اینکه اساس فرهنگ بر تعامل و حضور است و اساس مشارکت فرهنگی بر تعامل حضوری است، گفت: اتفاقی که امروز رخ داده، به دلیل ناچاری است. فرهنگ به دلیل اینکه مانند یک فضا می‌ماند و نباید از نیاز روزانه انسان‌ها حذف شود، به فضای مجازی روی آورده است، اما حقیقتاً امکانات فضای مجازی برای بسیاری از موضوعات فرهنگی حداقلی است. به عنوان مثال در حوزه تئاتر، سینما، موسیقی، گردشگری و... اثر حضور بیشتر است و فضای مجازی در ارائه واقعیت این موضوعات عاجز است.

علیزاده با اشاره به الزامات توسعه فعالیت‌های مجازی اظهار کرد: باید حتی بعد از کرونا، فضای مجازی ما تبدیل به فضای جداگانه فعالیت‌های فرهنگی شود، به این معنی که اگر کرونا رفت، مجبور نشویم سریعاً به فضای عادی بازگردیم؛ لذا ما باید بتوانیم برنامه مجازی‌محور را تولید بکنیم تا اگر روزی کرونا از بین رفت، هم فعالیت‌هایی داشته باشیم که مبتنی بر فضای مجازی است و هم فعالیت‌های مبتنی بر فضای حقیقی و حضوری. شاید این وجه ممیزه ما با سایر حوزه‌ها است.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/25/1834657_872.jpg
 
وی با اشاره به دستور رئیس جهاددانشگاهی به معاونت پشتیبانی و منابع جهاددانشگاهی مبنی بر منابع زیرساختی موضوعات فرهنگی، گفت: امروز که فعالیت‌های ما بیشتر مبتنی بر فضای مجازی شده است، بودجه ما به حداقل خواهد رسید، چراکه مجموعه‌ای از هزینه‌ها مانند پذیرایی، آمد و شد، اجاره سالن و... حذف می‌شود و نسبت به زمانی که برنامه‌ها گسترده برگزار می‌شد، هزینه‌ها بسیار کمتر است.


اختصاص تندیس‌ ایثار به مدافعان سلامت

 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به برنامه ایثار و فداکاری هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه، بخش اعظمی از تندیس‌ ایثار را به مدافعان سلامت اختصاص داده‌ایم و با وزارت بهداشت هماهنگی لازم را در این حوزه انجام داده‌ایم.

علیزاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نهادی می‌تواند خود را به عنوان یک نهاد موفق در ایام کرونا معرفی بکند که ایده‌های بهتری داشته باشد، اظهار کرد: ما باید در خصوص ایده‌ها فکر بکنیم؛ البته نشست‌های متعددی هم در این رابطه برای بهره‌برداری بهتر از این فضا برگزار کرده‌ایم.

وی گفت: نکته اساسی که در فعالیت‌های فرهنگی باید مد نظر داشته باشیم، این است که ما دیگر برنامه هماهنگ سراسری و منطقه‌ای نداریم؛ چراکه در فضای مجازی، برنامه منطقه‌ای بی‌معناست و زمانی که شما برنامه را به فضای مجازی انتقال دادید، یعنی آن‌ را تبدیل به برنامه ملی و بین‌المللی کرده‌اید؛ لذا طراز برنامه‌ریزی فرهنگی باید مبتنی بر سطح ملی و بین‌المللی باشد، چراکه فضای مجازی فضای بی‌حد و مرزی است که محدودیتی ندارد.

در بخش دیگری از این برنامه، مسئولان فرهنگی شعب جهاددانشگاهی از جمله چهارمحال بختیاری و قم به ارائه نظرات خود در مورد فعالیت‌های فرهنگی جهاد پرداختند و پس از آن، حاضرین این جلسه نظرات و اقدامات خود را تشریح کردند.

سخنران پایانی این گردهمایی محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا بود. وی به ارائه گزارشی از خدمات خبرگزاری ایکنا به شعب استانی در دوران کرونا و پساکرونا پرداخت.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/25/1834665_245.jpg
 
به گزارش ایکنا، در پایان این گردهمایی، عیسی علیزاده، معان فرهنگی جهاددانشگاهی، از محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا تقدیر کرد.
انتهای پیام
captcha