جشنواره هنر مقاومت از سیاست‌های انقلابی خود عدول نخواهد کرد
کد خبر: 3926022
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

جشنواره هنر مقاومت از سیاست‌های انقلابی خود عدول نخواهد کرد

دبیرکل جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت: ششمین دوره جشنواره هنر مقاومت مسیر گذشته‌ خود را ادامه می‌دهد و هیچ‌گاه از سیاست‌های استکبارستیزانه‌اش کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت امروز هفتم مهرماه با حضور مسعود نجابتی، دبیر کل این رویداد و محمد حبیبی، دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت در معراج شهدا برگزار شد.
 
دبیر کل ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه معمولاً در جشنواره‌های موضوع نگاهی سفارشی و سطحی به موضوعات ایدئولوژیک می‌شود، آیا جشنواره شما نیز قرار است همین مسیر را پیش گیرد؟ اظهار کرد: در همه جای دنیا، جشنواره‌ها سیاست‌های نظام حاکم را تأمین می‌کنند، به همین دلیل نباید انتظار داشت در جشنواره هنر مقاومت آثاری وجود داشته باشند که پیامشان با اهداف مقاومت مغایرت دارد.
 
نجابتی در پاسخ به سوال دیگر ایکنا درباره اینکه آیا بحث عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی، در جشنواره مد نظر قرار گرفته است، گفت: تصمیمات مربوط به جشنواره ماه‌ها قبل گرفته شده بود. به همین دلیل، نمی‌توانستیم به موضوع عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی بپردازیم. هر چند این موضوع در قالب بخش‌های جنبی می‌تواند مد نظر باشد.
 
در بخشی از این نشست، نجابتی ضمن تشکر از رسانه‌ها برای همراهی با جشنواره هنر مقاومت، اظهار کرد: دوره ششم نیز همانند سال‌های گذشته با سیاست‌های همیشگی برگزار خواهد شد که موضوعاتی چون؛ استکبارستیزی، حمایت از مظلوم و مبارزه با رژیم صهیونیستی از جمله این مسائل هستند. البته اتفاقاتی در جامعه رقم خورده است که باید در جشنواره حتماً به آن اشاره شود. شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی و همچنین فراگیر شدن بیماری کرونا از جمله این موارد هستند.

وی افزود: جشنواره همچنین به موضوع بیماری کرونا، بحث مدافعان سلامت و کمک مومنانه هم پرداخته است، چون مدافعان سلامت این روز‌ها با ایثار جانشان سعی می‌کنند هموطنان خود را نجات دهند. در همین راستا، می‌خواهیم در جشنواره ششم از چهره‌های شاخص در این رابطه تجلیل به عمل آوریم. درباره بحث رژیم صهیونیستی نیز باید بگویم، نگاهمان کمی متفاوت با قبل است. امسال می‌خواهیم به اشغالگری این رژیم انسان‌ستیز اشاره کنیم و بگوییم چرا در همه جای دنیا باید رفراندوم برگزار شود، اما در سرزمین‌های اشغالی؛ یهودیان، مسیحیان و مسلمانان قادر نیستند خود، نظام مد نظرشان را انتخاب کنند.

تصویرگری زوال آمریکا در جشنواره هنر مقاومت

مدیر کانون هنر شیعی با بیان این‌که زوال آمریکا رویکرد ویژه جشنواره در این دوره است، بیان کرد: همه دنیا شاهدند که آمریکا در حال افول است. این مسئله را در تمامی بخش‌های این کشور می‌توان مشاهده کرد. برای مثال عجزی که این کشور در مواجهه با بیماری کرونا به آن گرفتار آمده، قدرت پوشالی آمریکا را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

دبیرکل جشنواره هنر مقاومت درباره تغییرات استراتژیک جشنواره ابراز کرد: در دوره قبل در بخش نقاشی تنها به شکل دیجیتال این هنر نگاه می‌شد، اما امسال به نقاشی کلاسیک هم توجه خواهد شد. دبیری این بخش را غلامعلی طاهری بر عهده دارد. در ضمن در جشنواره دوباره بخش مجسمه‌سازی در ترکیب هشت رشته جشنواره قرار گرفته است. البته به دلیل شرایط کرونایی، قادر نخواهیم بود بخش طراحی صنعتی را برگزار کنیم، چون در این قسمت باید کارگاه برگزار می‌شد، اما وقتی این امکان فراهم نیست، برگزاری این قسمت نیز غیرضروری است.

این نقاش همچنین اظهار کرد: در دوره قبل، بخش موشن گرافیک در قالب یک بخش برگزار می‌شد، اما امسال این قسمت در تمامی بخش‌ها به نوعی مد نظر قرار گرفته، ولیکن یک جایزه ویژه در این قسمت خواهیم داشت. درباره کار‌های موشن گرافیک باید اضافه کنیم که حبیبی، دبیر اجرایی جشنواره به بسیاری از شهر‌های ایران سفر کرده تا با یافتن استعدادهای ناب در این عرصه، چهل سال هنر مقاومت و انقلاب را در قالب موشن گرافیک به مخاطبان عرضه کند.

نجابتی درباره جوایز بخش بین‌الملل نیز اظهار کرد: امسال به دلیل نوساناتی که در قیمت دلار وجود دارد، جوایز بین‌الملل به صورت نقدی نخواهد بود، بلکه سعی می‌کنیم صنایع دستی معادل قیمت جوایز بخش داخلی، به برگزیدگان بین‌المللی اهدا کنیم.

در ادامه جلسه، حبیبی، دبیر اجرایی جشنواره ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به خانواده شهدا و مردم ایران تصریح کرد: در رشته نقاشی که دبیری آن را غلامعلی طاهری بر عهده دارد، دو زیر مجموعه خواهیم داد. نقاشی دیواری و نقاشی روی بوم. در بخش حجم به دبیری طاهر شیخ‌الحکمایی نیز موضوع مقاومت مورد توجه خواهد بود. بخش کارتون و کاریکاتور که دبیری آن را سیدمهدی شجاعی طباطبایی بر عهده خواهد داشت، به بحث افول امریکا توجه می‌شود. همچنین دوست‌محمد دبیری بخش تصویرسازی را بر عهده دارد. در این قسمت در قالب قصه‌های کوتاه به هشت سال دفاع مقدس نگاه می‌شود. بخش عکس نیز با دبیری حسن قائدی قرار است به موضوع مدافعان سلامت توجه کند.
 
در بخشی از این مراسم،‌ نجابتی در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون چهل سالگی دفاع مقدس و توجه جشنواره به این موضوع گفت: قرار بود بحث چهل سالگی به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد، اما به دلیل پیگیری این موضوع از سوی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، ما از این امر پرهیز داشتیم، ولی در دو بخش نقاشی و پوستر به نحوی موضوع، مد نظر قرار گرفته است.

هر ابزاری قابلیت استفاده در تبلیغ آرمان‌های انقلاب را دارد

خبرنگار دیگری درباره کارکرد‌های گسترده موشن‌گرافی از دبیرکل سؤال کرد. وی پاسخ داد: استفاده از موشن‌گرافی دایره فراگیری پیدا کرده است. برای مثال روی تی‌شرت‌ها، ساعت‌ها و ظروف شاهد توجه به این هنر هستیم. این موضوع در جشنواره نیز مد نظر قرار گرفته است. برای مثال چاپ عکس شهدا روی تی شرت یکی از این اقدامات بوده است، البته عده‌ای معتقدند این مسئله نوعی لوث کردن ارزش‌هاست، درصورتی که در زمان حال باید از هر ابزاری برای تبلیغ آرمان‌های انقلاب سود برد.

نجابتی اضافه کرد: استاد میری دبیری بخش ششم پوستر جشنواره را عهده‌دار است که در آن به موضوع تحقق عدالت و عطوفت اسلامی، تصویرگری از عظمت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین مقاومت در مقابل بیماری کرونا از موضوعات مد نظر هستند. در بخش پرچم به دبیری علی حیاتی، سه موضوع پرچم‌های بزرگ شهری، کتیبه‌های کوچک و پرچم‌های پیروزی مدنظر هستند. بخش پایانی که تایپوگرافی نام دارد و دبیری آن برعهده سیدمحمد حسینی است، به موضوع همه‌پرسی در فلسطین اختصاص دارد.

دبیر جشنواره در پایان اعلام کرد: جشنواره هنر مقاومت بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. درباره نحوه اجرا هم باید گفت فعلاً تصمیم به برگزاری به صورت مجازی است، مگر این‌که وضعیت بهتر شود.
انتهای پیام
captcha