ایجاد وقف‌های مشارکتی در زنجان برای تأمین نیازهای بخش درمان
کد خبر: 3937313
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

ایجاد وقف‌های مشارکتی در زنجان برای تأمین نیازهای بخش درمان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: توسعه وقف‌های مشارکتی برای تأمین نیازهای بخش درمان از جمله تهیه و شارژ کپسول‌های اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در دستور کار قرار دارد.

ایجاد وقف‌های مشارکتی در زنجان برای تامین نیازهای بخش درمانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، شب گذشته، 4 آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود لغو مراسم و آیین‌های تجمعی در مساجد و بقاع متبرکه از زمان شیوع کرونا، فعالیت‌های جهادی و کارکردهای اجتماعی این اماکن متبرکه شکل جدیدی به خود گرفته و برای کمک به نیازهای جامعه پای کار آمده است.

وی اوقاف را نهادی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواند و گفت: اوقاف در تمامی بقاع شاخص سطح یک و دو، اقدام به تشکیل یک گروه جهادی برای انجام خدمات اجتماعی، در مورد بقاع متبرکه با محوریت هیئت امنا و متولیان، مدیران مراکز افق و مسئولان واحدهای آن، خدام ثابت و افتخاری، مسئولان و اعضای هیئت‌های مستقر کرده است. برای تشکیل این گروه‌ها باید امکان جذب نیروهای افتخاری از بین زائران و مجاوران و در تمام رده‌های سنی و صنفی در گروه جهادی وابسته به بقعه وجود داشته باشد. از همین رو تبلیغات لازم برای دعوت از تمامی اقشار جامعه پیرامونی بقعه به خوبی انجام می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف استان زنجان یادآور شد: همچنین برای جلوگیری از موازی‌کاری توجه به این نکته ضروری است که گروه جهادی تشکیل شده در بقعه وابسته به آن بوده و تحت اشراف هیئت امنا و مراکز افق فعالیت دارد؛ لذا یک تشکل جدا محسوب نمی‌شود. همه خدمات اجتماعی با محوریت گروه جهادی است و این گروه وابسته به بقعه بوده و باید با بومی‌سازی ابلاغیه‌های سازمان، برنامه‌ای جامع را برای انجام فعالیت‌های خود در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: استفاده همه جانبه از ظرفیت بقاع متبرکه و تبدیل آنها به پایگاه‌های مردمی مقابله با کرونا، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک در بقاع متبرکه، برگزاری جلسه با دانشگاه علوم پزشکی برای احصای نیازهای ضروری منطقه و استفاده بهینه از امکانات موجود از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

کرمی اظهار کرد: آماده‌سازی زائرسراها و فضاهای موجود در بقاع متبرکه و موقوفات برای ایجاد نقاهتگاه بیماران کرونایی در صورت نیاز و تایید دانشگاه علوم پزشکی استان یا شهرستان، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در مناطق محروم و حاشیه‌ای، استمرار ضدعفونی کردن تمامی فضاهای بقاع متبرکه، شناسایی افراد آسیب‌پذیر از کرونا و حمایت مادی و معنوی از آنان در قالب کمک‌های مؤمنانه نیز باید انجام شود.

مدیرکل اوقاف استان زنجان افزود: تهیه و شارژ کپسول‌های اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی، تلاش برای ایجاد وقف‌های مشارکتی در رابطه با وسایل مورد نیاز مقابله با کرونا از قبیل، کپسول‌های اکسیژن، وسایل مورد نیاز نقاهتگاه‌ها و درمانگاه‌ها، تجهیزات بستری شدن بیماران کرونایی در منزل، تبلیغات مناسب برای تنویر افکار عمومی به رعایت شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی و عدم خروج غیرضروری از منزل و کمک به تأمین مایحتاج افراد سالمند در بین بستگان و همسایگان برای مراقبت از ایشان در مقابل ابتلا به ویروس کرونا نیز از دیگر اقداماتی است که توسط انجام خواهد شد. البته بقاع متبرکه در هیچ منطقه‌ای تعطیل نیست و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های ستاد مقابله با کرونا، پذیرای زائران و مجاوران است.

کرمی در پایان اظهار کرد: در همین راستا با توجه به تعطیل نشدن فعالیت‌های فرهنگی بقاع متبرکه و لزوم تقویت روحیه توکل، توسل و امید به الطاف الهی از سویی و عدم امکان اجرای برنامه‌ها و تجمعات مردمی در فضای بسته از سوی دیگر، باید فعالیت در فضای مجازی و کانال‌های مربوطه برای برگزاری مراسم دعا، مناجات، جشن و عزاداری ادامه یابد و همچنین پخش ادعیه، مناجات و کلیپ‌های مناسب مخصوصاً دعای فرج از مأذنه‌های بقاع متبرکه، اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha