مغفول ماندن نذر فرهنگی در جامعه / با ابلاغ‌ اداری کار پیش نمی‌رود
کد خبر: 3938648
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

مغفول ماندن نذر فرهنگی در جامعه / با ابلاغ‌ اداری کار پیش نمی‌رود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بودجه‌ها و اعتبارات به سمت بخش بهداشت، درمان و معیشت مردم سوق پیدا کرده است، ابراز کرد: موضوع نذر و احسان فرهنگی در جامعه مغفول مانده است و باید اهمیت آن تبیین و تبلیغ شود.

مغفول ماندن نذر و احسان فرهنگی در جامعهطرح ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در سال‌های 90 تا 92 در شهرها و روستاهای استان زنجان اجرا شد و جمعیت چندهزار نفری را تحت پوشش قرار داد. در این طرح اساتید قرآن در مناطق روستایی و شهری حضور می‌‌یافتند و افراد بی‌سواد و کسانی که توانایی خواندن قرآن نداشتند را آموزش می‌دادند، به ‌طوری که در پایان اجرای طرح قرآن‌آموزان توانایی روخوانی و حتی روان‌خوانی قرآن را کسب می‌کردند. اما از آن سال‌ها تا کنون شاهد طرح فراگیر برای توسعه فعالیت‌های قرآنی بین قشرهای مختلف نبودیم تا اینکه اخیراً برنامه‌ای به نام «نورالثقلین» در لیست اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر احیای جلسات خانگی قرآن را در دستور کار داریم و طرح «نورالثقلین» را آغاز کردیم و بحث‌های زیر ساختی را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم. در هیئت‌های خانگی اساتیدی که به هر نوعی با قرآن در ارتباط هستند، به شکل مردمی به ترویج مباحث قرآنی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در این طرح بنا داریم نهضتی در استان راه بیفتد تا هر کسی که به قرآن مسلط است، در قالب خانه‌های قرآنی، مؤسسات قرآنی، مساجد، هیئت‌های خانگی و مذهبی به دیگران هم آموزش دهد و با استفاده از ظرفیت مردمی در راستای ترویج قرآن اقدام شود. همچنین با توجه به اینکه مراتب انس با قرآن متفاوت است، با در نظر گرفتن نیاز مخاطبان فعالیت‌های همچون روخوانی و روان‌خوان، فصیح‌خوانی، حفظ، تلاوت و ترتیل و در نهایت تدبر و تفسیر انجام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله شناسایی اساتید برای اداره جلسات قرآن هستیم، بیان کرد: آموزش قرآن بهتر است به شکل حضوری انجام شود و منتظر فروکشی کرونا برای اجرای طرح نورالثقلین هستیم با این حال در این شرایط نیز تعدادی از مؤسسات در فضای مجازی آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند. در برخی از روستاها نیز وضعیت سفید است و با استفاده از روحانیون و افراد توانمند این کار انجام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بودجه‌ها و اعتبارات به سمت بخش بهداشت و درمان و معیشت مردم سوق پیدا کرده است، ابراز کرد: در شرایط کمبود اعتبارات مباحثی مثل نذر فرهنگی، وقف و احسان فرهنگی هم در جامعه جا نیفتاده است و در باور مسئولان و مردم اولویت‌ها به موضوعات دیگری اختصاص دارد در حالی که با تقویت بعد معنوی و ترویج قرآن بسیاری از مشکلات بشریت حل می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: قرآن در زندگی‌ها اصل و حضور جدی ندارد در حالی‌که مسئولان امر باید نورانیت قرآن را در جامعه ترویج کنند و معتقدیم پویش‌های مردمی تأثیرگذاری بیشتری دارد، با ابلاغ‌های اداری کار پیش نمی‌رود، اما هر کجا مردم پای کار آمدند، شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری بودیم.

انتهای پیام
captcha