همگانی کردن فعالیت‌های قرآنی نیازمند تحول اساسی است
کد خبر: 3988841
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
دبیر جامعه فرهنگی و قرآنی امام عصر(عج) بیان کرد:

همگانی کردن فعالیت‌های قرآنی نیازمند تحول اساسی است

دبیر جامعه فرهنگی و قرآنی امام عصر(عج) در مورد لزوم توسعه جلسات خانگی قرآن، گفت: با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان همگانی کردن فعالیت‌های قرآنی نیازمند تحول اساسی است و برای تولید محتوا راه طولانی در پیش داریم.

همگانی کردن فعالیت‌های قرآنی نیازمند تحول اساسی استحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی و قرآنی امام عصر(عج) در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد لزوم توسعه جلسات خانگی قرآن، اظهار کرد: بیش از 100 مؤسسه و خانه قرآنی در استان زنجان فعال است یعنی به ازای هر 10 هزار نفر یک مؤسسه داریم و باید بررسی کنیم این مؤسسات می‌تواند به چند نفر و چند درصد جمعیت خدمات ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 324 مسجد نیز در استان زنجان مستقر است، بیان کرد: باید یک تغییر و تحول اساسی در همگانی کردن فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد و تلاش کنیم جلسات قرآنی در کنار مساجد برگزار شود تا این دو ظرفیت مکمل و تقویت‌کننده یکدیگر باشند.

این فعال قرآنی تلاش برای پرورش انگیزه مردم برای فعالیت‌های قرآنی را مهم خواند و گفت: این موضوع نه تنها در مسئله قرآن و اهل‌بیت(ع) صادق است، بلکه در موضوعاتی مثل سیل و کرونا هم دیدیم که اگر مقام معظم رهبری این مسائل را با مردم پیوند نمی‌زدند، کدام نهاد و دستگاه می‌توانست آن را مدیریت کند؟ در بخش کمک‌های مؤمنانه نیز شاهد اقدامات عظیمی از طرف مردم بودیم.

دبیر جامعه فرهنگی و قرآنی امام عصر(عج) تصریح کرد: اگر به ازای هر 333 نفر در زنجان یک جلسه قرآنی داشته باشیم در افق 20 ساله، سه هزار جلسه قرآن برگزار کردیم و این موضوع نباید به حاکمیت گره زده شود؛ چراکه وقتی دولت توان حمایت از 50 مؤسسه را ندارد پس نمی‌تواند سه هزار جلسه را هم مدیریت کند و در واقع هرکجا مردمی عمل کردیم توفیقات بیشتری حاصل شده است و نگاه صنفی به نتیجه نمی‌رسد.

وی در مورد جذب همه مردم اعم از خانواده مذهبی و غیرمذهبی به جلسات قرآن، بیان کرد: اگر به جلسات اهل‌ بیت(ع) و اقامه عزای سید و سالار شهیدان سر بزنیم، می‌بینیم حضور افراد در آن‌ها محدود به قشر معروف به متدین و مذهبی نبوده و افرادی که ظاهرشان خیلی مذهبی نیست هم در آن حضور دارند و باید بررسی کرد چه چیز آن‌ها را به این جلسات جذب کرده است.

حسینی ادامه داد: اگر عقاید آن‌ها را مورد واکاوی قرار دهیم می‌بینیم که آن‌ها هم قرآن را به عنوان کتاب آسمانی قبول دارند و محبت‌شان به اهل‌ بیت‌(ع) و اباعبدالله‌الحسین(ع) به‌دلیل اعتقاد راسخی بوده که به قرآن داشتند، بنابراین ما نتوانستیم جلسات قرآن را عمومی کرده و آن را با ذائقه مخاطبان تطبیق دهیم.

وی تصریح کرد: اگر ما جلسات قرآن را طوری را برگزار کنیم که جوان به راحتی بتواند خلأ و سؤال خود را در آن مطرح کند و پاسخ خود را در آن بیابد، حلاوتی که در او ایجاد می‌شود به جلسات قرآن هم کشیده خواهد شد و در این راه، مسیر طولانی برای تولید محتوا در پیش داریم که باید از هنرمندان، اصحاب فکر و فعالان قرآنی بهره بگیریم.

انتهای پیام
captcha