آمادگی سوادآموزی زنجان برای آموزش‌های تخصصی مبتدی قرآن
کد خبر: 3939537
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

آمادگی سوادآموزی زنجان برای آموزش‌های تخصصی مبتدی قرآن

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان از آمادگی برای آموزش‌های تخصصی مبتدی قرآن به افراد بی‌سواد و کم‌سواد خبر داد و افزود: با همکاری نهادهای دیگر می‌توانیم علاوه بر آموزش روخوانی‌، فعالیت‌هایی را برای درک درست از معانی آیات قرآن و به‌کارگیری آن در زندگی فراهم کنیم.

آمادگی سوادآموزی زنجان برای آموزش‌های تخصصی مبتدی قرآنفرحناز فتحی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: قرآن یکی از دورس سوادآموزی است که علاوه بر آموزش قرآن، برنامه‌ای با عنوان «نماز کلید بهشت» برای آشنایی با احکام نماز و درست‌خوانی نماز و تمرین سوره‌های کوچک اجرا می‌شود و هر ساله متناسب با سهمیه‌ای که برای دوره‌های سوادآموزی داریم از ظرفیت ستاد اقامه نماز، تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه برای تقویت اطلاعات و توانمندی آموزش‌دهنده‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن از دورس اصلی دوره انتقال است، بیان کرد: علاوه بر اینکه مباحث قرآنی به عنوان یک واحد درسی آموزش داده می‌شود، قرائت و درست‌خوانی قرآن نیز به شکل جنبی در دستور کار فعالیت‌های این بخش قرار دارد.

این مسئول با اشاره به فعالیت 4 مرکز یادگیری محلی در استان ابراز کرد: رویکرد این مراکز تلفیق آموزش سواد با مهارت‌های زندگی است و در آن 45 سرفصل تعیین شده که بر حسب توانمندی مرکز و ساعات حضور سوادآموزان، 5 سرفصل آن شامل تعلیم و تربیت اسلامی، زندگی به سبک اسلامی، روش‌های تغذیه در دین، تربیت فرزندان و مهارت‌های زندگی بر اساس مبانی دینی به بعد معنوی اختصاص دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان حلقه‌های کتاب‌خوانی و طرح خواندن با خانواده را دیگر برنامه‌های جنبی سوادآموزی برشمرد و گفت: در این طرح به منظور اینکه افراد بزرگسال فرصت آموختن مباحث دینی را به طور عملی پیدا کنند، آموزه‌های اسلامی به شکل ساده‌نویسی شده در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و طبق پیش‌بینی‌ها امسال 705 حلقه کتابخوانی شکل خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه امسال استان زنجان برای آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان 4600 نفر است، یادآور شد: 2100 نفر در دوره سوادآموزی، 1300 نفر در دوره تحکیم و 1200 نفر در دوره انتقال زیر پوشش قرار می‌گیرند و در برنامه‌های مکمل نیز آموزش عملی نماز برای 2400 نفر، آموزش رایانه به 1200 نفر و مهارت‌آموزی در مراکز یادگیری محلی برای 300 نفر پیش‌بینی شده است.

فتحی به تأثیر مستقیم سواد قرآنی در زندگی اشاره کرد و گفت: در کلاس‌های سوادآموزی مشاهده می‌شود کسانی که سواد قرآنی دارند از سایرین موفق‌تر هستند و بالعکس افراد بی‌سوادی که پس از آموزش به دوره انتقال می‌روند بهتر مفاهیم قرآن را درک می‌کنند و در واقع این دو مکمل یکدیگر هستند و این آمادگی را داریم که با کمک سایر نهادهای ذی‌ربط آموزش‌های قرآنی تخصصی ابتدایی در سطح سوادآموزی افزایش یابد تا این افراد علاوه بر روخوانی و روان‌خوانی قرآن، درک درستی از معانی آیات کسب کنند.

وی ادامه داد: در بخش سواد آموزی طرح‌های متنوعی اجرا می‌شود که در استان مسابقه‌ای برای بازشناسی شخصیت‌های برجسته کشور با محوریت سردار سلیمانی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha