شورای فتوای امارات: واکسن کرونا برای مسلمانان مباح است
کد خبر: 3943059
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸

شورای فتوای امارات: واکسن کرونا برای مسلمانان مباح است

شورای فتوای امارات عربی متحده، عالی‌ترین نهاد مذهبی این کشور با صدور فتوایی اعلام کرد استفاده مسلمانان از واکسن کرونا، حتی با وجود ژلاتین خوک در ترکیب آن مباح است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الخلیج، این فتوا در حالی صادر می‌شود که دغدغه مومنان مسلمان از به کار رفتن ژلاتین خوک در ترکیب این واکسن، نگرانی‌های را از کاربرد آن در جلوگیری از شیوع ویروس برانگیخته است.

شیخ عبدالله بن بیه، رئیس شورای فتوای امارات در توضیح این دستور دینی گفته است که در صورت اضطرار، واکسن ویروس کرونا مشمول ممنوعیت استفاده از خوک نخواهد بود، چرا که اولویت حفاظت از جان و بدن انسان است.

مفتیان اعظم امارات در توجیه این نظر افزوده‌اند که ژلاتین خوک، در حکم دارو است و غذا به شمار نمی‌رود که استفاده از آن حرام باشد.
 
پیش از این، دکتر سلمان وقار، دبیر کل انجمن پزشکان مسلمان انگلیس هشدار داد که تقاضا، زنجیره‌های حمل و نقل فعلی، هزینه و طول عمر کمتر واکسن‌هایی که حاوی ژلاتین خوک نیستند، به این معنی است که این ماده برای سال‌ها در بیشتر واکسن‌ها استفاده خواهد شد.
 
وی افزود: درباره اینکه وقتی ماده‌ای مثل ژلاتین که از خوک گرفته شده، تبدیل به یک ماده دیگر می‌شود، آیا باز هم حرام است یا خیر، در بین علمای مسلمان اختلاف نظر وجود دارد. 

هارون راشد، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا معتقد است از احکامی که در گذشته در موارد مشابه صادر شده، می‌توان استنباط کرد که وقتی ضرر بزرگتری با استفاده نکردن از واکسن کرونا وجود دارد، استفاده از این ماده در واکسن کرونا از نظر شرعی مجاز است.
 
با این حال سخنگوی شرکت فایزر می‌گوید از فرآورده‌های خوک در واکسن تولیدی این شرکت استفاده نشده است. 
 
انتهای پیام
captcha