هنر انقلابی از حالت تدافعی خارج شده است
کد خبر: 3953742
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
مسعود نجابتی:

هنر انقلابی از حالت تدافعی خارج شده است

دبیر ششمین جشنواره هنر مقاومت گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر هنرمندان ما با خارج شدن از حالت تدافعی، شکلی تهاجمی به خود گرفته‌اند. برای مثال برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» ناراحتی دشمنان انقلاب را در پی داشت.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری ششمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی، دبیر جشنواره، مهدی حبیبی، دبیر اجرایی و مهدی‌علی ‌بخشی، مدیر روابط عمومی جشنواره، امروز 25 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

در ابتدای جلسه نجابتی ضمن تشکر از اهالی رسانه برای همراهی در این رویداد، اظهار کرد: خدا را شاکرم ششمین دوره جشنواره برگزار شد و جمعه اول اسفندماه نیز طی مراسمی در خانه هنرمندان اسامی برگزیدگان اعلام خواهد شد. البته این ابتدای راه است و باید از هم اکنون به فکر دوره هفتم باشیم.

وی افزود: جشنواره جهانی هنر مقاومت جزء معدود برنامه‌هایی است که روی ویژگی کاربردی تاکید دارد، چون می‌دانیم اگر بخواهیم صرفاً چند اثر را به نمایش درآوریم و به چند اثر هم جایزه دهیم کارمان بی تأثیر خواهد بود. 

استعداد‌یابی جشنواره

نجابتی تصریح کرد: این جشنواره تمام تلاش خود را کرد تا بتواند استعدادهای جوانان شهرستانی را شناسایی کند، چراکه به دلیل عدم فضای رسانه‌ای لازم و تمرکز همه اتفاقات در پایتخت بسیاری از استعدادها ناشناخته مانده‌اند، اما این رویداد شرایطی فراهم آورد تا استعدادهای جوان نیز شناسایی شود. همچنین، محمد حبیبی، دبیر اجرایی جشنواره به تمامی استان‌های کشور سفر کرد تا بتواند شناسایی بهتری از استعدادهای جوانان این مرز و بوم داشته باشد.

نجابتی درباره دو بخش جدید «طراحی صنعتی» و «پرچم کتیبه» همچنین توضیح داد: در این دوره دو بخش طراحی صنعتی و پرچم کتیبه به جشنواره جهانی مقاومت اضافه شد، اما به دلیل شرایط موجود در بخش طراحی صنعتی نتوانستیم کارگاه برگزاری کنیم، اما از سال آینده با بهتر شدن شرایط این قسمت به شکلی درست اجرا خواهد شد.

دبیر جشنواره تأکید کرد: حضور در رسانه‌های ملی و فضای مجازی تأکید دیگر ما در جشنواره جهانی هنر مقاومت است، بنابراین همه آثار در حوزه‌های ذکر شده (رسانه‌های ملی و فضای مجازی) به نمایش درآمدند.

ظرفیت‌های عکاسی در تصویرگری از ایثار مدافعان سلامت

وی با بیان اینکه هنر عکاسی بهترین مسیر برای نشان دادن ایثار مدافعان سلامت است، بیان کرد: نمی‌توان کتمان کرد که عکاسی گویاترین زبان و رسانه برای نشان دادن ایثار مدافعان سلامت و کمک‌های مؤمنانه است. در این دوره عکاسی به شکل ویژه مورد توجه بود.

نجابتی با تأکید بر اینکه هنر انقلاب از حالت تدافعی بیرون آمده است، تأکید کرد: سالهاست عادت کرده‌‌ایم نسبت به تهاجم فرهنگی حالت تدافعی داشته باشیم، اما خوشبختانه چند سالی است که حالت تهاجمی پیدا کرده‌ایم. برای مثال به نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» اشاره می‌کنم که موجب عصبایت دشمنان انقلاب شد. در بحث تایپوگرافی نیز به موضوع قدس پرداختیم در این بخش روی این نکته تأکید شد که تنها راه حل مسئله فلسطین برگزاری یک رفراندوم است. این راهکار از سوی رهبر معظم انقلاب پیشنهاد شده است. همچنین باید اضافه کنیم که رژیم اشغالگر قدس تنها رژیمی است که بدون انتخابات سر کار آمده است.

در ادامه مراسم یاداشت استاد طاهری دبیر بخش نقاشی جشنواره به شرح زیر قرائت شد:

«ضمن تشکر فراوان از هنرمندان و پرانگیزه‌ای که در بخش نقاشی جشنواره جهانی هنر مقاومت شرکت کرده و آثار قابل قبولی ارسال کردند به عرض می‌رسانم که تعداد 600 اثر از 290 هنرمند شرکت کننده به دبیرخانه جشنواره واصل شد و از این تعداد 131 اثر جهت نمایش و چاپ در کتاب جشنواره انتخاب شد. آثار انتخاب شده در دو مرحله در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش در خواهد آمد.

در زمان نخست تعداد 81 اثر از تاریخ 21 بهمن ماه به مدت دو هفته و در زمان دوم نیز تعداد 50 اثر از تاریخ 20 فروردین 1400 همزان با روز هنر انقلاب به نمایش درخواهد آمد.

از میان آثار انتخاب شده نیز تعداد 8 اثر به مرحله پایانی داوری راه یافت که یک اثر برگزیده نفر اول، دو اثر از دو هنرمند به طور مشترک دوم و دو اثر از دو هنرمند نیز به طور مشترک سوم شدند، همچنین سه هنرمند نیز آثارشان به عنوان قابل تقدیر انتخاب شد که در پایان نمایشگاه و مراسم اختتامیه اسامی آنها اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.

لازم می‌د‌انم از تمامی تلاش‌گران و برگزارکنندگان جشنواره صمیمانه تشکر کنم که در این دوران سخت با همت بلند اقدام به برپایی این رویداد مهم و تاثیرگذار در عرصه هنر انقلاب داشتند. همچنین از اساتید بزرگواری که با آثار فاخر خود به این جشنواره را اعتلا بخشیدند تشکر می‌کنم.

بسیار خرسندم که اعلام کنم به بیان صریح هیئت داوران آثار که در ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت توسط هنرمندان گرامی کشور تولید و ارسال شده به لحاظ هنری از ارزش‌های بالایی برخوردار است و رشد کیفی قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل داشته است و بی گمان از بسیاری از آثاری که سایر نمایشگاه‌های کشور دیده می‌شود برتر است.

معیارهای داوری نیز بسیار سختگیرانه بوده است چنانکه چیرگی و توانمندی هنرمند در ایجاد یک ساختار منسجم و استفاده از عناصر بصری ملی و انقلابی و نیز چگونگی ایجاد ارتباط میان صورت و معنی در اثر هنری مدنظر قرار داشت. همچنین پیوند نمادها و نشانه‌های تصویری با فضای فرمیک اثر در بیان موضوع مورد نظر هنرمند نیز در مدنظر داوران قرار داشت.

اسامی راه یافتگان به جشنواره نیز در بیانه بعدی منتشر خواهد شد.

نگاه ویژه به حاج قاسم

بعد از خواندن بیانیه و در بخش پایانی مراسم، حبیبی دبیر اجرایی جشنواره گفت: برای جشنواره ششم چند ویژگی می‌توان متصور شد. اولین و مهمترین آن پرداختن به سردار دلها در غالب چهار بخش جشنواره است. دوم پرداختن به قدس و سوم نیز بحث مدافعان سلامت و کمک‌های مؤمنانه است. جدا از مضامینی که ذکر شد دیگر موضوعات دینی نیز در جشنواره مدنظر قرار گرفته بود.

وی در پایان تأکید کرد: برای تقدیر از برگزیدگان از صنایع دستی استفاده کردیم تا هم از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم و هم به بحث تولید ملی کمک کرده باشیم، همچنین باید اضافه کنم در بخش نقاشی بیش از 60 درصد آثار مربوط به اساتید این هنر بوده است.

یادآوری می‌شود؛ ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت جمعه اول اسفندماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. آیین اختتامیه ساعت 16 در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha