کشف اعجاز علمی قرآن؛ نیازمند پیوند مفسران و محققان
کد خبر: 3956255
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

کشف اعجاز علمی قرآن؛ نیازمند پیوند مفسران و محققان

مدرس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه بر اساس کلام امیرمومنان ناشناخته‌های قرآن پایان ندارد، گفت: برای درک اعجاز علمی قرآن باید هم به راه‌های تفسیر آشنا بود و هم شناخت درستی از علوم مربوطه داشت و در واقع باید مفسران و محققان در کنار هم قرار گیرند تا بتوان درک درستی از مطالب علمی قرآن کسب کرد.

درک اعجاز علمی قرآن نیازمند پیوند مفسران و محققانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام علیرضا مهرانفر، مدرس دانشگاه زنجان، شب گذشته، 6 اسفندماه در وبینار آموزشی اعجاز علمی قرآن که به همت بنیاد نخبگان استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: قرآن برای یک زمان خاص و مردمان سرزمین خاص نیست و هرکسی به آن رو بیاورد طراوت خواهد یافت. امیرمومنان در نهج‌البلاغه فرمودند: عجایب قرآن فناپذیر نیست و ناشناخته‌های قرآن پایان ندارد.

وی به اشاره به اینکه دانشمندان متعددی به اعجاب قرآن اعتراف کردند، بیان کرد: ویل‌دورانت نویسنده کتاب تاریخ تمدن می‌گوید در قرآن قانون و اخلاق یکی است. قرآن تنها معجزه جاویدان پیغمبر(ص) است و در مورد کتاب‌های دیگر مثل تورات و انجیل معجزه بودن ذکر نشده است. مورسین بوکای در کتاب «مقایسه‌ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم» می‌گوید قرآن با دیگر کتاب‌های آسمانی غیرقابل قیاس است. انجیل حجم کمی دارد و حجم مطالب تورات زیاد است اما گفته شده مطالب تورات بعد از حضرت موسوی ادامه پیدا کرده و نشان می‌دهد تورات را کسانی دیگری نوشتند.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: یکی از راه‌هایی که انبیاء دعوت خود را مورد پذیرش مردم قرار دهند این بود که معجزه‌ای به آن‌ها نشان دهند و برای اثبات حقانیت خود این کار معجزه‌ای داشتند. یکی دیگر از راه‌های اثبات حقانیت، قرائن و شواهد است و از دیگر شروط می‌توان به صداقت، راستگویی، حرف‌های فطری، انسانی و متعالی اشاره کرد که پیامبران از این روش‌ها برای ابلاغ کلام آسمانی استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: اعجاز قرآن همراه با تحدی است و مخالفت‌های فراوانی در طول تاریخ با کلام قرآن ثبت شده اما قرآن مردم را به معارض‌طلبی و مبارزطلبی دعوت کرده است که اگر می‌گویید دروغ است یا کلام خدا نیست اگر می‌توانید سوره‌ای مانند آن بیاورید و اعجاز قرآن دیگران را از بیان چنین کلامی عاجز کرده است. در زمان ظهور مارکسیست و ماده‌گرایی دیدگاهی را مطرح کردند که قرآن اثر یک نبوغ ویژه است و پیامبر(ص) نابغه بود در حالی که قرآن تنها معجزه جاویدان پیامبر(ص) است.

مهرانفر با اشاره به اینکه قرآن کریم از وجوه مختلفی دارای اعجاز است، تصریح کرد: درک عظمت قرآن مسئله پیچیده‌ای است و حتی شیفتگان بسیاری در بین غیرمسلمانان دارد. در بین عرب هرچیزی ذوق و فن خود را می‌طلبد و آن‌ها برگزیده‌ترین اشعار عرب را انتخاب و در دیوار کعبه نصب می‌کردند اما همین شاعران از شنیدن کلام قرآن عاجز شده و لذت می‌بردند و در واقع اعجاز ادبی، فصاحت و بلاغت قرآن آن‌ها را شیفته می‌کرد.

وی اخبار از غیب را از دیگر وجوه اعجاز قرآن خواند و گفت: قرآن خبر از غیب می‌دهد و در آیات متعددی مثلا در تولد حضرت عیسی و داستان مریم به پیامبر می‌گوید که تو آنجا نبودی و اینها اخبار غیبی است. همچنین قرآن خبر از آینده می‌دهد. دسترسی به برخی مطالب قرآن از طریق عادی وجود ندارد و انسان با فطرت، عقل یا کشف و شهود به آن‌ها ایمان می‌آرود.

مدرس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه اعجاز طریقی از دیگر ابعاد معجزه بودن این کلام الهی است، ادامه داد: اعجاز طریقی یعنی قرآن که کلامی حکیمانه است از زبان شخصی که سواد خواندن و نوشتن دارد ابلاغ شده است. معارف استثنایی، انسان‌شناسی و قواعد مختلف در این کلام الهی گنجانده شده است. در فرهنگ غرب به دلیل مبارزه کلیسا با برخی پدیده‌های علمی کم کم حس تعارض بین علم و دین به وجود آمد و برخی اصطلاعات غلط رواج یافت اما در اسلام جدایی علم و دین نداریم.

وی با بیان اینکه قرآن مملو از اخلاق، عرفان، حکمت، حقوق، علم، آداب و سایر موارد است، اظهار کرد: علم نیز شاخه‌های مختلف فیزیک، شیمی، زیست، اخترشناسی، زمین‌شناسی و دیگر علوم را دربرمی‌گیرد و قرآن تنها اعجاز علمی ندارد بلکه برای هدایت بشر آمده است و بسیاری از مطالبی که بشر به تدریج کشف می‌کند بیش از 1400 پیش در قرآن آمده است.

این کارشناس دینی یادآور شد: وقتی می‌خواهیم مطالب علمی که قطعی یا نزدیک به قطع است را با قرآن تطبیق دهیم باز هم به طور حتم نمی‌توانیم مطالبی را بگوییم چراکه انسان با توجه به فهم خود مباحث را بیان می‌کند ولی در قرآن موضوعات عمیقی نهفته که بشر از درک همه آن‌ها عاجز است. در اثبات علمی قرآن ضعف‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال عموما مفسران اطلاع دقیقی از سایر علوم ندارد و همین طور دانشمندان و محققان نیز به راه‌های تفسیر قرآن آشنا نیستند به همین خاطر نمی‌توانند مطالب علمی را به درستی با آیات قرآن تطبیق دهند.

انتهای پیام
captcha