لوازم پایان دادن به مهجوریت قرآن کریم در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3959336
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
در مراسم تکریم از چهره‌های قرآنی حوزه علمیه تهران تشریح شد؛

لوازم پایان دادن به مهجوریت قرآن کریم در حوزه‌های علمیه

مسئولان و اساتید حاضر در مراسم تکریم از چهره‌های قرآنی حوزه علمیه استان تهران که امروز در سازمان دارالقران برگزار شد، به بیان راهکارهای پایان دادن به مهجوریت قرآن کریم در حوزه‌های علمیه پرداختند.

//لوازم پایان دادن به مهجوریت قرآن کریم در حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین «تکریم چهره‌های قرآنی حوزه علمیه استان تهران» امروز شنبه 23 اسفندماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمی‌صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق، در ابتدای این مراسم اظهار کرد: در روزهای پایانی سال و پایانی ماه رجب هستیم و فضای جامعه و ذهن و زندگی ما آکنده از عید مبعث پیامبر اسلام(ص) است. این جلسه شروع بک مرحله تلاش در حوزه علمیه استان تهران است، لذا در این مرحله جا دارد به این نکته اشاره کنم که گرچه سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، اما روزهای پایانی معمولاً روزهای محاسبه است.

وی گفت: تلاش‌هایی صورت گرفت که فعالیت‌ها کمرنگ و حوزه بی‌رمق نشود. محاسبه از وظایف جدی فردی و اجتماعی همه ماست. به تعبیر امام کاظم(ع)، هرکسی هر روز و هر لحظه در زندگی‌اش محاسبه نباشد، از ما نیست، چراکه از فرهنگ تشیع به دور است. اگر بخواهیم عملکرد خود را بسنجیم، یکی از مهمترین و جامع‌ترین و کامل‌ترین سنجه‌های محاسبه حوزه علمیه، قرآن کریم است.

رحیمی‌صادق افزود: در روایات هم داریم وقتی می‌خواهید خودتان را محاسبه کرده و بسنجید، خودتان را بر قرآن عرضه کنید تا مشخص شود چقدر مهر تائید قرآن بر عملکرد شما وجود دارد. به نظرم اگر بخواهیم چنین محاسبه‌ای انجام دهیم، با کمال تأسف عملکرد چندان درخشانی نداشته‌ایم. اگر قرآن محور همه امور و فعالیت‌ها و رمز همه موفقیت‌ها، بهترین پناهگاه برای عبور از شرایط سخت فتنه‌هاست و اگر به تعبیر خود قران کریم، دوای دردهای جسمی و روحی همه دوران‌ها و بلکه امروز و سرچشمه همه علومی است که در پی گسترش آن هستیم، بنابراین باید به عمق قرآن پناه برد و از عمق آن گوهرهای ناب برای امروز بشر بیرون آورد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اگر واقعاً بدون تعارف بخواهیم این موارد را به عنوان ملاک قرار دهیم، پاسخ یکی از سوالات ما حوزوی‌ها به وضوح روشن خواهد شد. احساس بر این است در علم‌آموزی و تربیت و موارد دیگر به اهداف خود نرسیده‌ایم. سوال این است که چرا فعالیت‌های ما برکتی که باید داشته باشد را ندارد و آن گلی که باید بچینیم را نمی‌چینیم؟ بنده احساس می‌کنم که اساسی‌ترین دلیل این است که کارهای خود را بر اساس و بر محور قرآن سامان نداده‌ایم و شاید گرفتار اثر وضعی مهجوریت قرآن در جامعه شده‌ایم.

وی افزود: آیا واقعا تلاشی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن انجام داده‌ایم و نمره ما در این زمینه چند است؟ ما در حوزه علمیه تهران احساس می‌کنیم که اگر بخواهیم به سمت جهش برویم و در زمینه‌ای که انتظار از حوزه است ورود کرده و موفق باشیم، راهی غیر از بازگشت به قرآن نداریم. دارالقرآن اقدامات ارزنده‌ای انجام داده و ما هم بنا داریم حوزه علمیه تهران را براساس قرآن بازخوانی کنیم و همه برنامه‌های ما در این راستا باشد.

رحیمی صادق بیان کرد: این جلسه اولین اقدام مشترک برای انجام این تفاهم‌نامه و این حرکت مقدس و جهاد عظیمی است که باید در حوزه علمیه تهران اتفاق بیفتد. در این حرکت، از همه عزیزانی که دارای ایده و تجربه هستند و می‌توانند به ما کمک کنند، استمداد می‌طلبیم و اگر کمبودهایی هم در زمینه مسائل مالی وجود دارد، به فضل قرآن برطرف خواهد شد و ان‌شاءالله بتوانیم قدم‌های خوبی در این زمینه برداریم و شرمنده قرآن و پیامبر گرامی اسلام نباشیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: دارالقرآن حوزه علمیه تهران به تازگی تأسیس شده و بنای پیگیری مسائل قرآنی در حوزه را دارد و با کمک همکاران محترم دارالقرآن، ان‌شاءالله این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد. بنا بر این است که برای تک تک افرادی که در حوزه علمیه فعال هستند، سهم آنها در پیشبرد مسائل قرآنی مشخص شود تا اقدامی تأثیرگذار در حوزه علمیه تهران اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ریل هدایت در قرآن کریم از آیات اولین سوره انبیاء آغاز می‌شود. در اینجا تفسیر دقیقی برای نسل جوان بیان می‌شود تا راه ضلالت را انتخاب نکنند. مقام معظم رهبری نیز در بحث اندیشه توحیدی که مطرح کردند، فرمودند این اندیشه دارای طرفداران و مخالفانی است.

وی افزود: در مسابقات قرآن اوقاف امسال از حدود ۶۷ کشور شرکت کننده وجود داشت و نکته جالب توجه این است که هزینه‌های برگزاری این دوره از مسابقات حدود دو سوم کاهش پیدا کرد. امسال برای بانوان رشته قرائت را برگزار نکردیم، بلکه مسابقات برای آنها فقط در رشته‌های ترتیل و حفظ بود. در مرحله نهایی حدود ۲۷ کشور حضور داشتند و با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت خارجه و جامعةالمصطفی العالمیه، این مسابقات را اجرا کردیم.

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: کار ارزنده و تجربه خوبی بود و فقط در روز اختتامیه در شبکه شاد بالغ بر ۵۶۰ هزار نفر این مسابقات را دیده بود و در مجموع شبکه‌های مجازی بالغ بر هشت میلیون بیننده داشت. این تجربه باعث شد که تلاش کنیم بقیه مسابقات را به همین شیوه برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوالقاسمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار کرد: توجه به قرآن سطوحی همانند قرائت، عمل، تفسیر و ... دارد، اما سوال این است کدام را محور قرار دهیم تا حوزه ما قرآنی باشد؟ پاسخ این است که باید ببینیم محور خود قرآن چیست و همان را محور کارهای خود قرار دهیم. از سوی دیگر، اگر ببینیم محور فعالیت‌های نبی اکرم بر اساس قرآن چیست و همان را مورد توجه قرار دهیم، حوزه ما قرآنی خواهد شد.

وی یادآور شد: مأموریت اصلی پیامبر اسلام(ص) غلبه دین اسلام بر سایر ادیان است. دین مجموعه‌ای از رفتارهای فردی، اجتماعی و ساختارهای اجتماعی و در یک کلمه دین به معنای تمدن است. پیامبر اسلام آمدند تا تمدن الهی را که بر سایر تمدن‌ها پیروز می‌شود، حاکم کنند. اسلام به لحاظ منش، بینش، گرایش و سبک زندگی فردی و اجتماعی دارای برتری است و پیامبر اسلام هم آمدند تا تمدن اسلامی را برپا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: البته پیامبر به این هدف غایی دست پیدا نکردند و در روایات آمده که تحقق تام این هدف در زمان حضرت ولیعصر(عج) است. حال سوال این است که مأموریت ما در عصر حاضر چیست. اگر حوزه علمیه مأموریت خود را تمدن اسلامی قرار داد، می‌توان گفت قرآن در حوزه محوریت پیدا کرده است وگرنه اگر از این مأموریت غفلت کنیم، من معتقدم قرآنی نشده‌ایم؛ مخصوصاً حوزه علمیه تهران باید این مقوله را به خوبی مد نظر قرار دهد.

وی ادامه داد: مطالعه قرآن شامل دوگونه مطالعه قرآن برای قرآن و مطالعه برای عرصه تمدن اجتماعی است. در زمینه مطالعه قرآن برای قرآن در کتاب‌های تفسیری به میزان زیادی سخن گفته شده است، اما مسئله مهم این است که از دل قرآن به سمت ساخت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. قرآن برای قرآن ممکن است در قم اتفاق بیفتد، اما حوزه علمیه تهران مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارد و باید مقوله قرآن برای تمدن‌سازی را مد نظر خود قرار دهد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی بیان کرد: مهمترین و بهترین منبع متناسب با تفسیر امروز، بیانات مقام معظم رهبری است و تمام آیاتی که رهبر انقلاب در سی سال گذشته به آن اشاره و تحلیل کرده‌اند، در سایت رهبر معظم انقلاب وجود دارد و خود بنده همواره برای سخنرانی‌هایی که دارم، از این ارشادات و تعالیم استفاده می‌کنم؛ این همان تفسیر امروزی و تمدن‌ساز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اسکندری، محقق و مترجم قرآن در ادامه این مراسم اظهار کرد: قطعاً این جلسه موجبات خرسندی حضرت صاحب الامر را فراهم خواهد کرد، چراکه یکی از دغدغه‌های ایشان در زمینه رفع نقصان در حوزه علمیه را مورد توجه قرار داده است. امروز سازمان اوقاف و دارالقرآن جزیی از حوزه علمیه هستند و باید از این فرصت و همچنین بیانات رهبر قرآنی خود به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: ما روز بیست و هفت رجب مراسمی داشتیم و هشت تن از طلابی که موفق به حفظ قرآن شده بودند را مورد تقدیر قرار دادیم. ما اقدامات قرآنی متعددی انجام داده‌ایم و یکبار نیز خدمت حضرت آیت‌الله نوری همدانی رسیدیم که ایشان نیز بر این مقوله تأکید کردند. معتقدم باید برای جبران برخی از نقیصه‌های حوزه در زمینه توجه به قرآن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام اسکندری اظهار کرد: پیشنهادی که ما دادیم، این بود که رشته حفظ و معارف قرآن در سطح سه حوزه با سه گرایش طراحی شود و خوشبختانه این‌کار انجام شد و آن را طراحی کردیم و ان‌شاءالله اگر تصویب و اجرایی شود، بخشی از نقیصه کم‌توجهی به قرآن، در حوزه برطرف می‌شود.

در پایان این مراسم از پنج تن از اساتید قرآنی حوزه علمیه تهران از جمله شیخ حسین انصاریان و حجت‌‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha