ولایتمداری در عمل تجلی پیدا كند / انتقاد از حمایت نکردن نخبگان از اقدامات راهبردی
کد خبر: 3959559
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

ولایتمداری در عمل تجلی پیدا كند / انتقاد از حمایت نکردن نخبگان از اقدامات راهبردی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یک رکن بحث استفاده از مدل اسلامی توسعه را ولایت فقیه برشمرد و گفت: همه می‌گوییم ولایی هستیم، اما گاهی اوقات ولایی عمل نمی‌کنیم و گویی جایگاه ولایت به درستی در ذهن برخی از ما تبیین نشده است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله د‍ژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس شب گذشته، 23 اسفندماه در دیدار با مجمع نمایندگان این استان با اشاره به مدل كار توسعه‌ای مدنظر رهبر معظم انقلاب گفت: در دوران بعد از جنگ یك مدل توسعه غربی در دولت وقت به كار گرفته شد و بعد هم گلایه شد كه این مدل اسلامی توسعه نیست.

وی بسیاری از مشكلات و نارضایتی‌های امروز را ناشی از همان مدلی دانست كه نه در آن عدالت اجتماعی دیده شد نه پیشرفت پایدار و ادامه داد: البته جهات مثبت آن مدل را نفی نمی‌كند ولی عدم رضایت ما از وضع موجود فعلی ناشی از آن مدلی است كه سال‌ها به كار گرفته شد بنابراین ناچار هستیم سراغ مدل اسلامی توسعه برویم تا به دنیا نشان دهیم اسلام می‌تواند بدون تکیه بر مدل‌های غربی، یک جامعه و حکومت نمونه برپا کند.

آیت‌الله دژكام بحث ولایت‌ فقیه را یك ركن این كار برشمرد و گفت: همه می‌گوییم ولایی هستیم اما گاهی اوقات ولایی عمل نمی‌کنیم و گویی جایگاه ولایت به درستی در ذهن برخی از ما تبیین نشده است. همه می‌گوییم نظام ولایت فقیه اما در عمل واقعاً چقدر در رفتار ما ولایتمداری تجلی می‌کند؟ چقدر کلام رهبر انقلاب برای همه ما فصل‌الخطاب است؟

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه فارابی می‌گوید تا بحث ولایت درست نشود نمی‌توان جامعه‌سازی درست و حرکت کرد، این مسئله را تمرینی برای ظهور حضرت دانست و گفت: حرف ما حجیت دارد حجیت یعنی حرف را یک جایی تمام می‌کند ولی ما تازه بعد حرف حجت بحث می‌کنیم. این جایگاه را تا وقتی برای خود پیدا نکنید حال چه بنده یا هر شخص دیگری باشد وضع همین خواهد بود.

وی برخی از آیات قرآن كریم را در این رابطه یادآور شد و گفت: در آیه 60 سوره انفال خدا می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیلِ» یعنی ما باید زور پیدا کنیم و قدرت داشته باشیم. قدرت مالی و نظامی و این آیه به همین اشاره می‌کند. همه بحث‌هایی که عموماً مطرح شد، ناظر به این بود که این قدرت را تحصیل کنید، قدرت اقتصادی یا در زمینه کشاورزی و صنعت در راستای این آیه جلو می‌رویم.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: در آیه 20 سوره حدید می‌فرماید «وَمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ» زندگانی دنیا جز متاع فریب و غرور چیزی نیست. ما این همه تلاش می‌کنیم و در آخر دنیا متاع فریب و غرور است. این‌ها پارادوکس در ذهن همه ما است حتی اگر خودمان نمی‌فهمیم. بسیاری از پاسخ‌هایی که متدین در این رابطه می‌دهند با آن چیزی که نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است متفاوت است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: در مدل توسعه خود تا این پارادوکس را حل نکنیم به جایی نمی‌رسیم چون برنامه راهبردی روی مدل چیده می‌شود. مدلینگ را در چارچوبی که اروپایی‌ها می‌گویند کار می‌کنیم و برای خود هنوز مدلی درست نکرده‌ایم. بحث مدل توسعه است اما در واقع نمی‌دانید چه می‌خواهید. تلاش زیاد می‌کنید ولی چون پراکنده است و در یک مدل خاص و با یک هدف‌گذاری درستی نیست گاهی همدیگر را حتی خنثی می‌کنیم. این مسائل را یک نفر باید برای شما حل کند. نقش عالم دینی همین است و اینکه گفته شده که عالم را همراهی کنید و حق ندارید خلاف کنید در همین راستا است.

وی اضافه كرد: حال ما به دنبال بیعت برای خود نیستیم اما باید ببینیم برای قرآن می‌خواهیم کار کنیم یا نه؟ علت اینکه دنبال بیعت نیستیم چون برای آقایان سخت می‌شود و اگر کسی بیعت کند کار سخت است و احساسم این نیست كه در این‌گونه مسائل اكنون ید واحدی وجود داشته باشد.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در رابطه با مدل اداره اجتماعی که به آن مدینه فاضله اسلامی می‌گوییم باید مسئله ولایت را عملاً بیش از این قبول داشته باشیم وگرنه نتیجه نمی‌گیریم، به مبحث آمایش منطقه‌ای جنوب كشور اشاره كرد و گفت: در این خصوص ضربه‌ها و لطمه‌هایی خورده‌ایم. طبیعت هر جایی این است که دوست دارند رشد کنند و ما در نگاه آمایش منطقه‌ای می‌توانیم بگوییم به همدیگر کمک دهیم و کنار هم مانند قطعات  یک پازل جنوب کشور را بالا ببریم.

وی با ذكر این نكته كه ظرفیتی كه شیراز دارد، دیگر شهرها ندارند، اما آیا نقش جدیدی برای شیراز نمی‌توانیم ایفا کنیم،‌ گفت: طبق اظهارات مطرح شده، مرکز سلامت ما می‌تواند 8 میلیارد دلار پول بیاورد. بنده زائرشهر سلامت را پیشنهاد دادم که با بحث حرم شاهچراغ(ع) تلفیق کنید و ببینید در مناطق شیعه‌نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم. این مرکزیت را تحت عنوان آمایش منطقه‌ای جنوب کشور درنظر بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه سخنان خود به مباحث كلان استان اشاره كرد و گفت: نخبگان ما از حیث رشد سیاسی در مرحله‌ای نیستند که مسائل اصلی استان برایشان دغدغه باشد و هرکس مسئله خود را حل می‌کند و می‌رود. یعنی نخبه استان ما مسئله شخصیش را حل می‌کند اما اگر به دنبال اصلاح ساختار بودجه و مسائل کلان استان باشیم مسئله افراد بسیاری حل می‌شود و این موضوع در ذهن جامعه نخبگانی ما وجود ندارد كه برای نخبگان زشت است. یکی از مشکلات کشور همین است که جامعه نخبگانی از کارهای راهبردی حمایت نمی‌کند. هر کس گرفتار خود و مسئله خویش است.

وی با تأكید بر اینكه مسائل کلان و حساس و راهبردی استان فارس عمومی‌تر شود یعنی جلسه‌ای طراحی کنیم و جمع نخبگانی بنشینند و مسئله بودجه حل شود، گفت: قرار بود امسال اصلاح ساختار بودجه حل شود اما چیزی که مجلس انجام داده با چیزی که مطلوب رهبری است، هنوز خیلی فاصله دارد و این موضوع حداقل باید در استان فارس اصلاح شود.

آیت‌الله دژكام خواستار بررسی مسائل نفت و گاز و پتروشیمی شد و گفت: این فرصتی برای استان فارس است که در یک دوره چند ساله آینده ما مرکز می‌شویم و باید در این جهت‌گیری حساب شده کار کنیم و به یک تصمیم جدی برسیم. اینکه در باب پتروشیمی‌ها گفتم شروع شود برای این است که توجه کشور را به این قسمت جلب کنیم که اینجا می‌شود یک مرکز مهمی باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین مسئله دیگر استان را یك میلیون و 200 هزار هكتار زمین كشاورزی در استان برشمرد و گفت: این سیاست‌گذاری برای استان است نه منطقه خاص. جهاد کشاورزی فارس ارتقای بهره‌وری از زمین و آب را طراحی کرده اما حمایت نیست. باید گزارش دهند تا ما حمایت‌ها را شروع کنیم. بحث این است که اگر کشاورزی استان ما سامان یابد مصرف آب یک ششم می‌شود و چند برابر افزایش تولید خواهیم داشت و این خیلی برای استان مفید خواهد بود. مقدمات و مطالعات ابتدایی این کار در جهاد انجام شده است و اگر با هم یکی باشیم جلسه‌ای می‌گذاریم که در بودجه سال 1401 ببینیم کجا باید بایستیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت مسائل فرهنگی اشاره كرد و گفت: اگر در رابطه با مسائل فرهنگی خود کار نکنیم هرچه این توسعه اقتصادی را افزایش دهیم توقع به موازات آن چند برابر افزایش پیدا می‌کند و احساس رضایت از زندگی برای مردم کمتر می‌شود مگر اینکه در بخش فرهنگ کار کنیم.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه قناعت عنصر فرهنگی است كه باید در قسمتی باشد، گفت: در هدف‌گذاری فرهنگی و برنامه‌ریزی فرهنگی متأسفانه خیلی عقب هستیم و روی این مسئله باید کار کنیم.

وی با یادآوری اینكه در سال 1400 چون دو مرتبه تولد امام زمان(عج) داریم و رویکردمان برای این سال در زمینه فرهنگی قرآن و عترت است، گفت: امروز 5 طرح قرآنی در سطح استان مصوب شده است که کلید شروع آن را ان‌شاءالله از 15 شعبان می‌زنیم. طرح‌های اهل بیتی هم شروع شده و نهضت آموزش احکام هم در رابطه با اهل بیت(ع) طراحی کردیم و ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه مجموعه قسمت فرهنگی اگر نتواند تغییری در فضا ایجاد کند هرچه بر روی آن مدل جلو می‌رویم نتیجه همین است که می‌بینیم، گفت: برای نقشه علمی استان امروز برنامه‌ها ریخته شده و رفته و ما و شما هیچ اطلاعی نداشته‌ایم. نقشه مهندسی فرهنگی که برای برش استانی بنا بود اقدام شود بنده دیدم دبیر شورای انقلاب فرهنگی جلسه‌ای گرفتند و کار را به استانداری‌ها دادند.

آیت‌الله دژكام از نمایندگان استان فارس خواست تا در باب نقشه مهندسی به همه نخبگان استانی اطلاع‌رسانی کرده بازخورد گیرند و جمع‌بندی شود تا حداقل بدانند نقشه‌ای ترسیم می‌شود ولی ما در جایی هستیم که نقشه علمی استان هیچ اطلاعی نداریم. در معاونت کارشناسی می‌نویسند و در روال اداری می‌رود. این نقشه‌ها راهبرد است و ما باید در جریان باشیم. اداری‌های ما متأسفانه همه چیز را سرسری گرفتند و جلو می‌روند. باید بیشتر با هم هماهنگ و همفکری داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha