سال سخت برای تشکل‌های قرآنی البرز و تعطیلی ۱۷۶ مؤسسه
کد خبر: 3960082
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
قضاتلو بیان کرد:

سال سخت برای تشکل‌های قرآنی البرز و تعطیلی ۱۷۶ مؤسسه

مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی البرز با بیان اینکه در سال 99، 176 مؤسسه در این استان تعطیل شدند، گفت: در همین راستا مربیان و خانواده‌های قرآنی آسیب‌دیده از کرونا شناسایی شدند.

حسین قضاتلو، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های این اتحادیه در سال 99 گفت: امسال در شرایط کرونا، 250 مؤسسه این استان به 74 مؤسسه تقلیل یافت. بسیاری از مؤسسات وسایلشان را جمع‌آوری و به اماکنی مانند مساجد به صورت امانت سپردند و صرفاً در فضای مجازی فعالند. این تعداد مؤسسه‌ای که امکان حیات پیدا کردند به دلیل داشتن مکان ثابت است، چون مجبور به پرداخت اجاره‌بها نیستند.

وی افزود: مؤسسات دارای حساب حقوقی، یک‌ونیم میلیون تومان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک میلیون تومان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه کشوری مؤسسات دریافت کردند و در مجموع دو میلیون و پانصد تومان واریز و غیر از این به 10 مؤسسه، وام 10 میلیون تومانی پرداخت شد.

وجود 2 هزار مربی قرآن در استان البرز

قضاتلو اظهار کرد: حدوداً دو هزار مربی قرآن در استان البرز فعال بودند که تعدادی از آن‌ها به خاطر شیوع بیماری کرونا دچار مشکل شدند، چون درآمدشان فقط از طریق داوری مسابقات و تدریس قرآن بوده است. تاکنون در پنج مرحله بسته‌های کمک‌معیشتی به مربیان اعطا شده است. در مرحله اول 45، مرحله دوم 72، مرحله سوم بیش از 100 و مرحله چهارم بیش از 200 بسته و در مجموع تاکنون حدود 615 بسته معیشتی هر کدام به ارزش 250 هزار تومان به مربیان اهدا شد تا شاید مرهمی بر زخم‌‌های آن‌ها شود. به‌مناسبت اعیاد ماه‌های رجب و شعبان، 313 بسته کمک‌معیشتی آماده و 2  اسفندماه به آن‌ها اعطا شد.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان البرز گفت: همچنین نامه‌هایی را خطاب به مالکان ساختمان‌هایی که در اختیار مؤسسات بود از طریق شهرداری تنظیم و به مالکان مؤسسات شهرستان‌های استان البرز شامل هشتگرد، نظرآباد، کرج، محمدشهر، اشتهارد ارسال شد و طبق آن مشمول بخشودگی مالیاتی شدند و شهرداری نیز عوارض را به آن‌ها بخشید، آن‌ها نیز چند ماه از اجاره‌بهایشان را دریافت نکردند. در اجاره‌بها نیز برای آن‌ها تخفیف گرفتیم، با بعضی از مالکان نیز از طریق امامان جمعه‌ صحبت کردیم و مقداری تخفیف برای مالکان گرفته شد.

قضاتلو با بیان اینکه مربیان و خانواده‌های قرآنی آسیب‌دیده از کرونا شناسایی شدند و بسته‌هایی شامل الکل، ماسک و ... برای آن‌ها ارسال شد، بیان کرد: شش مؤسسه فعال را تبدیل به کارگاه تولید ماسک کردیم. بانوان چرخ‌های خیاطی خود را از منازلشان آوردند، پارچه‌ها را از نیروی سپاه پاسداران دریافت و ماسک‌ها را تولید کردیم و پس از ضدعفونی در بیمارستان‌ها توضیح می‌شد. به افرادی که در این بخش فعال بودند به ویژه دانشجویان، بسته‌های لوازم‌التحریر و کمک‌آموزشی اهدا شد.

وی ادامه داد: بازدیدهایی را نیز از دانشکده‌های فنی جهت تولید ماسک داشتیم. همچنین 110 بسته لوازم‌التحریر، حدود 100 بسته میوه و 20 کارت تخفیف هفت میلیون و پانصد هزار ریالی برای افرادی که بیماری چشمی دارند که اگر در بیمارستان عمل می‌کردند با ارائه این کارت 750 هزار تومان تخفیف به آن‌ها داده می‌شد.

قضاتلو با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با چند پزشک برای دریافت تخیف انجام شد، گفت: سال 98، 250 میلیون تومان وام دو درصد به مؤسسات داده شد و امسال نیز حدود 155 میلیون تومان وام با تفاهم‌نامه‌ با یکی از بانک‌های عامل به مؤسسات و 110 خانه‌ قرآن در استان البرز اهدا شد. امسال تا الان حدود 34 کرسی تلاوت برپا شد که 12 مورد آن استانی بوده و مابقی شهرستانی و روستایی بوده است. اینها نیز با حضور چشمگیر مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است.

مسئول کانون تخصصی خادمیاران رضوی در استان البرز گفت: اعضای این کانون مؤظفند در ماه 24 ساعت، فعالیت به نیت امام رضا(ع) در سطح استان انجام دهند و به ازای آن، 12 ساعت در حرم امام رضا(ع) لباس مقدس خادمیاری را بپوشند. حدود 23 نفر، سه روز برای کانون فعالیت می‌کنند.

تشکیل چهار بنیاد احسان و مرکز نیکوکاری هم‌اندیشان

قضاتلو بیان کرد: 100 بسته نیز از طریق بنیاد احسان ستاد اجرای فرمان امام(ره) به خانواده‌های بی‌بضاعت قرآنی اهدا شده است، در هر شهرستانی یک بنیاد احسان ایجاد شده است. اتحادیه قرآنی فضایی را از طریق کمیته امداد با نام مرکز نیکوکاری هم‌اندیشان ایجاد کرده است تا از طریق کمیته امداد نیز بتوانیم به بعضی از ایتام بی‌سرپرست و بدسرپرست کمک کنیم.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی البرز با بیان اینکه امسال در فضای مجازی و فضای آموزشی غیر حضوری کارهای فراوانی انجام دادیم، گفت: طرح شباب‌الرضا(ع) زیر نظر آستان قدس ویژه کودکان 8 تا 14 در رشته حفظ قرآن برگزار می‌شود. غیر از این با سپاه پاسداران نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم و خانواده‌ افرادی که در خط مقدم جبهه یا در سوریه می‌جنگند تحت پوشش قرار دادیم و برای آن‌ها نیز کارهای قرآنی انجام می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به چشم‌انداز اتحادیه برای سال 1400، عنوان کرد: برای این سال چهار برنامه تعریف کرده‌ایم؛ یکی تشکیل مهدالرضا(ع) برای کودکان زیر شش سال که با آن‌ها آموزش حفظ به صورت اشاره، حفظ موضوعات قرآنی، حفظ آیات کوچک قرآنی و ... کار می‌شود.

قضاتلو اظهار کرد: پنج کلاس حفظ یک جزء، دو جزء، جزء 30 و تثبیت برگزار خواهیم کرد. در حال حاضر بیش از هزار حافظ قرآن در سطح استان البرز وجود دارد که حدود 500 نفر از آن‌ها تحت پوشش اتحادیه قرآنی‌اند و در سال آینده برای آن‌ها کلاس تثبیت برگزار خواهیم کرد. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال 1400، 48 کرسی تلاوت قرآن برگزار کنیم، همچنین برخی از آن‌ها نیز در ماه رمضان برگزار می‌شوند. در سال آینده کماکان مراسم افطاری یا با وجود ویروس کرونا اهدای بسته‌های کمک‌معیشتی را خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha