سال سخت خانواده شهدای سلامت و رنج مضاعف مدافعان سلامت
کد خبر: 3960374
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
گزارش ایکنا از جهادِ پزشکی در سال کرونا/

سال سخت خانواده شهدای سلامت و رنج مضاعف مدافعان سلامت

نوروز امسال در حالی فرا رسیده که خانواده‌های بسیاری در سال گذشته داغدار یا در اثر بیماری وضعیت سختی را از نظر اقتصادی و عاطفی گذراندند در این میان کادر درمان به ویژه خانواده شهدای مدافع سلامت رنج مضاعفی را متحمل شدند.

نوروز////سال سخت خانواده شهدای سلامت و رنج مضاعف مدافعان سلامتبه گزارش ایکنا، از ۳۰ بهمن‌ماه سال ۹۸ که اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد کادر‌های درمانی در بیمارستان‌‎ها نیز از جمله قربانیان این ویروس منحوس بودند به گونه‌ای که در همان ماه‌های نخست روزی نبود که خبری از درگذشت یکی از نیرو‌های پزشک، پرستار، آزمایشگاهی، رادیولوژی، کارمند و نیرو‌های خدمات بیمارستان‌ها در مبارزه با کرونا منتشر نشود. کادر درمانی از همان روز‌های نخست مبارزه با کرونا به مدافعین سلامت خوانده شدند چرا که همچون رزمندگان مدافع کشور و مدافع حرم جان خود را به دست گرفته و به نجات جان افرادی رفتند که کرونا نفس‌های آن‌ها را سخت کرده بود.

کادر‌های درمانی جانباخته ناشی از مبارزه با کرونا، از سوی رهبر معظم انقلاب مصداق شهدای خدمت خوانده شدند و قرار شد که بنیاد شهید پرونده این مدافعین سلامت جانباخته را مورد بررسی قرار دهد.
 

تبعیض در پرونده مدافعان سلامت

سرعت بررسی پرونده شهدای مدافع سلامت بسیار کند بود، چنانکه مشکلات بسیاری را برای خانواده‌های آن‌ها به وجود آورد. در همان روز‌ها محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در اعتراض به وضعیت خانواده شهدای مدافع سلامت اظهار کرد: باید توجه کرد که کادر درمان اعم از پرستار یا پزشک اگر به هر دلیلی بیمار شد یا فوت کرد، خانواده‌اش ساقط می‌شود. کسی که شغل آزاد دارد، اگر فوت کند، فرزندش کارش را ادامه می‌دهد، اما حرفه پزشکی و پرستاری حرفه‌ای علمی و خاص است و خانواده کاری نمی‌تواند انجام دهد. با همسر یکی از همکاران ما که پزشک عمومی بود و فروردین ماه فوت کرده بود، تماس گرفتیم که می‌گفتند هزینه زندگی‌مان را پدرم می‌دهد. این یک انتقاد بسیار جدی سازمان نظام پزشکی است.

وی افزود: طبق آخرین آمار، شهدای کادر درمان حدود ۳۰۰ نفر هستند، گفت: ما مکاتباتی در این زمینه انجام داده‌ایم. در عین حال در ابتدا در آیین‌نامه‌ای که در این زمینه ارائه شد، یکسری سختگیری‌ها و محدودیت‌هایی بود که به نظر من منطقی نبود که نسبت به آن به صورت کتبی اعتراض کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اعلام کرده بودند که اگر فرد در بیمارستان خصوصی و یا مطب فوت شده باشد، مشمول شهید نمی‌شود، اما باید تاکید کنم که نمی‌توان مطب را تعطیل کرد. پزشکان عمومی، عفونی و ریه در مطب ها، سطح اول مراجعه اند. اگر این پزشکان مطب را تعطیل کنند و بیمار نبینند، بار بیماران بر روی بیمارستان‌ها می‌ریزد؛ بنابراین نمی‌توان گفت اگر پزشکی که در مطب بیمار مبتلا به کرونا را می‌بیند، اگر شهید شد، جزو مدافعان سلامت محاسبه نمی‌شوند. ما این موارد را احصا و مکاتبه کردیم.

این سخنان ظفرقندی با سخنان شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و همسر شهید مدافع سلامت دکتر پیروی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همخوانی دارد، وی به ایکنا، گفت: بیش از یکسال از شهادت همسرم گذشته است، اما هنوز ایشان به عنوان شهید خدمت شناخته نشده است؛ تا مدت‌ها به هر کجا رجوع می‌کردیم می‌گفتند باید آیین‌نامه این کار تدوین و پرونده‌ها و مدارک جمع‌آوری شود. ظاهراً در حال حاضر این آیین‌نامه تدوین شده اما آخرین خبری که ما داریم این است که ایراداتی به پرونده وارد شده است.

این تنها جامعه پزشکی نبود که نسبت به وضعیت خانواده شهدای مدافع سلامت معترض بود؛ نظام پرستاری نیز انتقادات بسیاری را مطرح کرد. محمد میرزابیگی رئیس این سازمان در مراسم یادواره شهدا و ایثارگران حوزه پرستاری گفت: «رسالت سازمان نظام پرستاری صنفی و حرفه‌ای است. در رابطه با امور صنفی شهدا وظایفی داریم، پرستاران در عرصه‌های مختلف مظلوم هستند، اما در بخش شهادت مظلوم‌تر هستند و ما می‌خواهیم به امور صنفی شهدای پرستار هم توجه کنیم. عزیزی در بخش کرونا شهید می‌شود بعد من در تهران نشستم و باید پرونده‌ای در تهران خدمتم شرفیاب شود که ببینم این فرد شهید است یا نیست. این چه رفتاری است که با شهدا می‌شود؟»
به گفته سعید اوحدی تا امروز ۲۷۷ پرونده به کمیته ملی تعیین مصداق شهید ارسال شده که تا امروز ۱۴۴ پرونده شهدای مدافع سلامت، تعیین تکلیف و این پرونده‌ها در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته تا به عنوان شهید خدمت شناسایی شوند. با این حال به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی حدود ۳۰۰ نفر از کادر درمان جان خود را بر سر دفاع از سلامت مردم و مبارزه با بیماری کرونا گذاشته است.
 

سختی معیشت خانواده شهدای مدافع سلامت

شواهد بسیاری از معیشت سخت خانواده کادر درمان که تا قبل از کرونا زندگی نسبتا آرام و بی دغدغه‌‎ای داشتند، وجود دارد؛ کادر‌های درمانی که جان خود را در کف دست گرفته و در بیمارستان‌ها خود را در معرض خطر کرونا و .. قرار دادند با این حال پس از شهادتشان خانواده‌های آن‌ها علاوه بر اینکه عزیزترینشان را از دست دادند با شرایط اقتصادی موجود، روزگار را به سختی می‌گذرانند چرا که حقوق یک فرد متوفی تا انحصار وراثت آن فرد توقیف شده و کلیه حساب‌های مالی نیز مسدود می‌شوند به همین دلیل وضعیت این خانواده‌ها که نان‌آورشان از دست رفته است و از آن سو یکی از اعضای خود را خود را از دست داده دچار رنج مضاعف می‌شود.
 

رنج مضاعف کادر درمان

این رنج‌های مضاعف خانواده شهدای کادر درمان در حالیست که دیگر مدافعان سلامت نیز از وضعیت روحی و روانی چندانی برخوردار نیستند، آن‌ها روزانه با مبتلایان و افرادی مواجه می‌شوند که یا جانشان را از دست می‌دهند و یا اینکه در وضعیت سخت بیماری قرار دارند. روز‌ها و ماه‌ها است آنچنان که باید و شاید خانواده‌های خود را ندیده‌اند. ترس انتقال ویروس کرونا به خود یا خانواده سراسر وجود آن‌ها را فراگرفته است. همکاران زیادی را از دست داده و غم از دست دادن آن‌ها مدت‌هاست که بر وجودشان سنگینی می‌کند. هر زمان پیکی از بیماری ایجاد می‌شود سختی کار و نگرانی آن‌ها بیشتر می‌شود تمامی این موارد در حالیست که برخی‌ها بدون ملاحظه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول پیشگیری روزانه بر رنج آن‌ها می‌افزاید، به مسافرت می‌روند و کرونا را با خود جابه‌جا می‌کنند با این کار خستگی کادر درمان را به تن آن‌ها باقی می‌گذارند. کادر درمان انتظاری از مردم ندارند جز اینکه از خود و خانواده‌هایشان مراقبت کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و عید بدون دغدغه‌ای را پشت سر بگذارند.
انتهای پیام
captcha