ماه رمضان؛ بهترین میدان رهایی از شیطان + فیلم
کد خبر: 3964450
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
سلوک رمضانی/ 2

ماه رمضان؛ بهترین میدان رهایی از شیطان + فیلم

نویسنده تفسیر «بیان» با اشاره به اهمیت عبد بودن و نقش آن در رهایی از وسوسه‌های شیطانی اظهار کرد: سعی کنید عبد خدا باشید، عابد بودن خوب است، اما ثبوت در عبودیت بهتر است، چراکه اگر عبد شویم هرگز شیطان بر ما سلطه نخواهد داشت و بهترین میدان رهایی از شیطان، ماه مبارک رمضان است.  

منصوری لاریجانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. دومین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
ممکن است بفرمایید که «نفس‌الامریِ» حکم روزه چیست که خداوند فرمود: «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ». پاسخ این است که نفس ناطقه ما به عنوان یک امانت الهی در نزد ماست و اقتضایش هم این است که خدایا همه روزگار را به جهل و بی‌خبری سپری می‌کند؛ لذا کاری کند که قدری این دهان را ببندم تا بتوانم آن دهان رازی که به من دادی بگشایم و قدری از این طعام و شرایط خودداری کرده و به سوی خوان آسمانی تو بیایم.
 
«چون دهان بستی دهانی باز شد/ تا خوردنده لقمه‌های راز شد / لب فرو بند از طعام و از شراب/ سوی خوان آسمانی کن شتاب/ چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟/ امتحان کن چند روزی در صیام» این معنی «لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» است که خداوند می‌فرماید شما روزه بگیرید، به سوی من بیایید، شب زنده‌داری کرده و آداب روزه‌داری را رعایت کند و اگر پرواز درونی نفس صورت نگرفت و احساس سبکی و چالاکی و آرامش و راحتی نکردی و از زندگی لذت نبردی، آن موقع از من گله کن. خداوند برای ما شرط هم گذاشته است.
 
بنابراین انسان واقعاً باید قطع طعام و شراب کرده و سعی کند نفسش آزاد شود. هرکسی خودش می‌داند چقدر نفس خود را درگیر تعلقات ظاهری و باطنی کرده است. به تعداد رذایل، هر کسی قفس دارد. این قفس‌ها را شیطان درست می‌کند و اگر تقاضای ما نباشد شیطان نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. وقتی شیطان گفت که من همه بندگان تو را سلطه پیدا کنم خداوند فرمود: «إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ ۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلً؛ همانا تو را بر بندگان (خاص) من تسلط نیست و تنها محافظت و نگهبانی خدای تو (ای رسول، از شیطان آنها را) کافی است» (اسراء/ 65)
 
سعی کنید عبد خدا باشید. عابد خوب است، اما ثبوت در عبودیت بهتر است؛ چراکه اگر عبد شویم هرگز شیطان بر ما سلطه نخواهد داشت و بهترین میدان رهایی از شیطان، ماه مبارک رمضان است. در روایات آمده است که خداوند در این ماه، شیطان را حبس می‌کند و منظور این است که ما با اعمال خودمان، شیطان را از خود دور می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha