فعالیت‌های جهادی مهد قرآن شوش از جنگ سخت تا ایجاد قرارگاه فرهنگی
کد خبر: 3967671
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
آشنایی با مریم زاده‌سید فعال قرآنی استان خوزستان /

فعالیت‌های جهادی مهد قرآن شوش از جنگ سخت تا ایجاد قرارگاه فرهنگی

مریم زاده‌سید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌ فرهنگی و قرآنی خود را با حمایت خانواده‌اش آغاز کرد و در ایام جنگ نیز به عنوان مسئول فرهنگی، اقداماتی را در حوزه حمایت از خانواده‌های شهدا انجام داد و اکنون مدیریت مؤسسه‌ مهد قرآن کریم شوش را برای تربیت نسل قرآنی برعهده دارد.

بانویی که پرچم قرآن و انقلاب اسلامی را افراشته نگاه داشتبه گزارش ایکنا، مریم زاده‌سید در سال 1345در شهر دزفول استان خوزستان به دنیا آمد و به دلیل شغل پدر از پنج‌سالگی به همراه خانواده به شهر شوش دانیال هجرت کرد و مراحل رشد خود را در این شهرستان پشت سر گذاشت. او مدرک دیپلم انسانی دارد و یک فرزند پسر دارد و در حال حاضر مدیرعامل مهد قرآن کریم شهرستان شوش و فعال قرآنی فرهنگی است.

وی درباره نحوه ورود به عرصه قرآن کریم گفت: به دلایلی به دنبال کسب تحصیلات دانشگاهی نبودم و همسرم با فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی‌ام بیشتر موافق بود. پدرم و همسرم مشوق اصلی‌ام بودند. مرحوم پدرم شاعر و مداح اهل بیت(ع) و از قاریان پیشکسوت شهرستانمان بود. رفتار و انسی که پدر با قرآن کریم داشت از اوان کودکی در من نهادینه شد. همواره با تلاش و تشویق و هدیه، مرا به سمت قرآن هدایت می‌کرد و با صدای خوش پدرم لذت قرآن خواندن در وجودم جان گرفت. از آن ایام خاطرات شیرینی در ذهنم به‌ یادگار مانده است. پدرم انس بسیار عجیبی با قرآن داشت.

زاده‌سید ادامه داد: در 9 سالگی قرآن نفیسی را از پدرم هدیه گرفتم و زیباترین و باارزش‌ترین هدیه‌ای بود که تاکنون از عزیزانم دریافت کرده‌ام و علاقه و انسم به قرآن بیشتر شد. هر آیه‌ای را که می‌خواندم و یاد می‌گرفتم، برایم بسیار لذت‌بخش بود و دوست داشتم در همان سن کم این لذت را به دیگران هم انتقال دهم و آنان را با این احساس شیرینی که داشتم، سهیم کنم. با بزرگتر شدنم و تشویق‌های پدر علاقه‌مندی به تدریس قرآن و مفاهیم قرآنی و تفسیر در من بیشتر شد. فرزند بزرگ خانواده بودم. البته خواهر و برادرانم هم به فراگیری قرآن علاقه‌مند بودند.

وی از دوره انقلاب اسلامی و وقتی که حدود 12 سال داشت سخن گفت و اظهار کرد: در دوره انقلاب اسلامی منزل ما پایگاه و ستادی برای حمایت از امام خمینی(ره) بود. هر روز خانوادگی در تظاهرات شرکت می‌کردیم. پدرم اکثر اوقات مشغول نوشتن شعار و اشعاری علیه رژیم شاه بود و اشعار اجتماعی و مذهبی برای آگاهی مردم از حکومت اسلامی بود و در تظاهرات و محافل انقلابی استفاده می‌شد و در کنار اطلاعیه‌های امام‌خمینی(ره)، که قاچاقی به دست ما می‌رسید، به دست پدر، مادر و برادرم منتشر می‌شد. برادرم شب‌ها با دوچرخه‌اش به دور از چشم‌ نیروهای نظامی، که‌ در گوشه و کنار شهر آماده‌باش بودند، در مدارس و ادارات اطلاعیه‌های امام خمینی(ره) را پخش می‌کرد تا بالاخره ساواک از این موضوع باخبر شد و در چند مرحله اقدام به تهدید و ارعاب خانواده کرد. شب‌های بعد هم به منزلمان تیراندازی کردند که در یکی از شب‌ها منجر به شهادت یکی از همشهریان شد و تا چند سال آثار گلوله بر روی دیوار منزل ما وجود داشت.

وی ادامه داد: در یکی از روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی، مردم پاسگاه شهرمان را تصرف کردند و طبق گفته شاهدان عینی، نامه ‌رئیس پاسگاه و درخواست تبعید پدرم به جزیره لاوان، برای جلوگیری از مبارزه و فعالیت‌های انقلابی‌اش، روی میز او قرار داشت و‌ در آن‌ روز انقلابیون رئیس پاسگاه را به هلاکت رساندند. بزرگ شدنم در این فضا استقامت و روحیه جهادی را در من پرورش ‌داد. از این رو توانستم در زمان جنگ با همه سختی‌هایی که وجود داشت همگام‌ با اهداف امام خمینی(ره)، که بنا به فرموده قرآن تفکر شهادت‌طلبی و مبارزه با ظالم بود، خدماتی را برای هموطنانم انجام بدهم.

زاده‌سید درباره چگونگی آغاز فعالیت‌های قرآنی‌اش پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی پس از تلاش‌ مردم و امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. سپس مردم به دنبال محافل مذهبی بودند و می‌خواستند که فرزندانشان در فضاهای قرآنی تربیت شوند. با توجه‌ به نیازی که حس می‌شد و نبود معلم قرآن و‌ درخواست دوستان، در سال 1358، زمانی که 13ساله بودم، نخستین کلاس آموزش قرآن را برای سی نفر از دختران در زینبیه شهرمان دایر کردم. البته در زمینه آموزش قرآن و فراگیری آیات الهی تجربیاتی را کسب کرده بودم. آموزش‌ قرآنی‌ام در تابستان‌ها به اوج می‌رسید تا اینکه جنگ تحمیلی آغاز شد.

وی تصریح کرد: در آغازین روزهای جنگ تحمیلی، زمانی که با شور و شوق ‌آماده رفتن به مقطع اول دبیرستان بودم، شهر ما به دست نیروهای عراقی احاطه شد و با شروع بمباران به ساکنان شهر و خرابی خانه‌ها و افزایش تعداد مجروحان، بدون برداشتن وسایلی همراه مادرم، که در آن زمان باردار بود، با پای پیاده از شهر خارج شدیم و به اهواز رفتیم و بعد از یک ماه روانه شهر اراک شدیم و به مدت شش‌ماه در یک اردوگاه زیارتی و بعد از آن‌ در شهر صنعتی اراک سکونت داشتیم. در اردوگاه نیز دست از آموزش‌ قرآن برنداشتم و در طول ماه رمضان در آنجا مشغول فعالیت‌ فرهنگی و تدریس قرآن به نونهالان بودم. با پیروزی عملیات فتح‌المبین باز به شهرمان برگشتیم و فعالیتمان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

بانویی که پرچم قرآن و انقلاب اسلامی را افراشته نگاه داشت

فعالیت فرهنگی و قرآنی در بنیاد شهید

این فعال قرآنی پس از جنگ تحمیلی برای خانواده‌های شهدا خدمات فرهنگی و قرآنی را ارائه داد و در این باره گفت: در هفتم تیر 1360، 72 نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهید شدند. یکی از این شهدای والامقام نماینده شهر شوش دانیال، حجت‌الاسلام شهید سیدمحمدکاظم دانش، بود که به عنوان ائمه جمعه و جماعت شهر فعالیت‌ فرهنگی می‌کرد و قبل از انقلاب فعالیت‌ سیاسی بسیاری داشت و بر ضد حکومت شاه روشنگری می‌کرد و چهره شناخته‌شده‌‌ای بود. ‌به‌ دلیل مراوده خانواده ما با خانواده ایشان و آشنایی با سابقه فرهنگی و قرآنی بنده، به درخواست همسر شهید دانش، فعالیت در بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرمان در سمت مسئول امور فرهنگی به بنده واگذار شد؛ فعالیت‌های این مرکز عبارت‌اند از: رسیدگی به‌ امور خانواده شهدا، شناسایی شهدای جنگ‌ شهرستان، دستیابی به اطلاعات شخصی شهدا برای ثبت در پرونده‌ و راه‌اندازی بانک اطلاعات شهدا، نوشتن زندگینامه شهدا، حضور در خانواده شهید برای عرض تسلیت و دلجویی از آنها، بازماندگان و شرکت در مراسم تشییع، هفتم و چهلم شهید و اجرای مراسم برای بانوان همراه با قرائت زیارت عاشورا و‌ دعاهای توسل و کمیل.

وی بیان کرد: همچنین برای دریافت اطلاعات و تحقیقات اولیه در مورد شهدای منطقه، همراه با یکی دو نفر از خانم‌ها با وسایل نقلیه‌ای که بیشتر مناسب خط مقدم بود به منازلشان در شهر یا روستایی صعب‌العبور می‌رفتیم. چک‌نویس نوشته‌هایی از زندگی‌نامه شهدا برایم به یادگار مانده است.‌ اهم‌ فعالیت فرهنگی ما تحت پوشش قرار دادن همسران شهدا از نظر مسائل فرهنگی بود که در این راستا کلاس‌هایی را برگزار کردیم؛ از جمله آموزش روخوانی قرآن، احکام و خیاطی.

این فعال قرآنی با اشاره به آغاز فعالیت‌های قرآن در مؤسسات قرآنی و فراگیری دوره تربیت مربی قرآن کریم افزود: پس از گذراندن دوره تربیت مربی قرآن، در حالی ‌که حافظ هفت جزء بودم، مربیگری دوره حفظ قرآن را در مؤسسه‌ای به عهده گرفتم که این‌ همکاری شش ماه طول کشید و بعد از آن با فعالیت‌های مهد قرآن کریم آشنا شدم. سپس به شیوه مؤسسه مهد قرآن در تهران که استفاده از نوارهای صوتی استاد شهریار پرهیزکار بود و بهره‌مندی از آموزش‌های گرانبهای دیگر اساتید،‌ پیشرفت‌هایی حاصل شد و توانستم در مدت شش سال موفق به حفظ کل قرآن شوم.

تأسیس مهد قرآن کریم در شوش دانیال

وی درباره تأسیس مؤسسه مهد قرآن کریم در شهر شوش دانیال و شروع آموزش‌های عمومی و تخصصی اظهار کرد: آشنایی با روش‌های آموزش مؤسسه مهد قرآن و‌ نیاز منطقه به رشته حفظ سبب شد که در سال 1386 شعبه‌ای از مهد قرآن کریم را در شهر شوش دانیال با نام بیت‌الزهرا(س) تأسیس کنم. در کنار فعالیت‌های قرآنی، هیئتی برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و مناسبتی راه‌اندازی شد. برپایی مراسم افطاری و احیای شب‌های ماه مبارک رمضان، اجرای طرح‌های جهادی همدلانه برای کمک‌رسانی به قشر کم‌‌درآمد و توزیع سبد خواربار، ‌تهیه جهیزیه و کمک به بیماران نیازمند از فعالیت‌های جهادی هیئت بیت الزهرا(س) است و مجوز این هیئت از طرف سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت رسیده است.

بانویی که پرچم قرآن و انقلاب اسلامی را افراشته نگاه داشت

این فعال قرآنی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های دفتر مرکزی مؤسسه مهد قرآن توجه به قواعد تجویدی و صوت و لحن قرآن و مفاهیم و تفسیر در کنار حفظ آیات الهی است که باعث شده حافظ با کیفیت بالایی به امر حفظ بپردازد. برگزاری کلاس‌های آموزش در رشته‌های روخوانی قرآن شامل دوره‌های مقدماتی و پیشرفته، تجوید مقدماتی و پیشرفته، مفاهیم و حفظ قرآن برای سنین مختلف؛‌ اعزام مربی به شهرک‌ها و روستاهای حومه شهرستان ‌برای برگزاری کلاس‌های قرآنی؛ اعزام داور برای برگزاری مسابقات از سوی ارگان‌ها و نهادهای دولتی اعم از اداره اوقاف، بنیاد شهید، ‌آموزش و پرورش و کمیته امداد؛ همکاری با سازمان بسیج و ‌برپایی اردوهای مختلف فرهنگی، زیارتی و تفریحی برای قرآن‌آموزان بزرگسال و نونهال از فعالیت‌های این شعبه است.

زاده‌سید درباره اهداف قرآنی‌اش اظهار کرد: زمانی که آیات قرآن کریم را حفظ می‌کردم، همواره به سختی‌ پیامبر اکرم(ص) برای جذب قومش می‌اندیشیدم و آرزو داشتم که در کنار ایشان بودم تا بتوانم در قالب یکی از اصحابشان یاریگرشان باشم. البته به دلیل مهجوریت قرآن سختی بسیاری وجود داشت، ولی با ایمان به اینکه خودشان شاهد اعمال ما هستند و ما را رها نمی‌کنند، همواره از الطاف خفیه بی‌نصیب نبودم و هیچ وقت احساس تنهایی نکردم. همیشه سه آیه را سرلوحه کارهایم قرار داده‌ام که در سختی‌ها به من آرامش می‌دهد. آیه 10 سوره منافقون «و أَنْفِقُوا مِنْ مٰا رَزَقْنٰاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لاٰ أَخَّرْتَنِي إِلىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ»؛ آیه 62 سوره شعرا «قالَ كَلَّا إِنَّ مَعِي رَبِّي سَيَهْدِينِ» و آیه 69 سوره عنکبوت «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ».

وی افزود: سعی می‌کنم با کسب توفیق از خداوند و عنایت ائمه اطهار علیهم‌السلام تا نفسی هست و عمری باقی است، خادم قرآن و خادم خادمان قرآن باشم.‌ هدفم تلاش برای دستیابی به منویات مقام معظم رهبری و‌ تلاش ‌برای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن است. متأسفانه با گذشت شش سال از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی، اقدام درخوری انجام نشده است. دولت و آقایان و بانوان خادم قرآن تلاش کرده‌اند، ولی کافی نیست. البته از نظر ایشان حافظ بودن به حفظ شماره و آیات قرآن نیست، بلکه عجین شدن مفاهیم قرآن با سبک زندگی فرد است و در این صورت قرآن برکات خود را ارزانی خواهد کرد. همچنین، شش سال طول کشید تا حافظ قرآن شوم، زیرا مسئولیت‌های زیادی در منزل و مؤسسه برعهده‌ام بود‌ و بدین ترتیب موفق به کسب گواهینامه حفظ کل و کسب مدرک کارشناسی‌ نشدم. در ابتدای حفظ قرآن نیز در مسابقات اوقاف شرکت کردم و موفق به کسب رتبه نخست شهرستان در حفظ 10 جزء اول قرآن شدم.

لزوم راه‌اندازی مجتمع قرآنی ویژه بانوان

زاده‌سید درباره کمبودهای قرآنی شهر شوش گفت: یکی از نیازهای فرهنگی ضروری، ساخت یک مجتمع قرآنی ویژه بانوان است. بانوان باید برای ارتقای سطح قرآن و تبلیغ و ترویج آن در جامعه و خانواده، آموزش‌هایی را کسب کنند، زیرا با توجه به تلاش فراوان دشمن در جنگ نرم‌ برای ازهم‌گسیختگی نهاده خانواده و بی‌ارزش کردن مقام والای مادر،‌ آموزش آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حرکت جهادی نهادهای دولتی و مردمی را می‌طلبد.

وی در پایان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری با نگاه قرآنی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را مطرح کردند که بدون شک درک بالای رهبری را از مسائل قرآنی نشان می‌دهد. امیدوارم بتوانیم با همدلی، همیاری، زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) و تشکیل حکومت جهانی صالحان تحت ولایتشان گام‌های مفیدی برداریم.

انتهای پیام
captcha