ازدواج در سيستم غربی و اسلام
کد خبر: 3983658
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

ازدواج در سيستم غربی و اسلام

شهید آیت‌الله مطهری سخنانی پیرامون سبک ازدواج در سیستم غرب و سیستم اسلام دارند که به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج مقدس امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) مروری بر برخی از این سخنان داریم.

يكى از چيزهايى كه پايه خانواده و محيط خانوادگى را محكم مى‏‌كند همين مسئله [يعنى ممنوعيت كاميابى جنسى در خارج از كانون خانواده‏] است و علت اينكه پايه كانون خانوادگى در دنياى اروپا سست و متزلزل است [رعايت نكردن اين اصل‏] است و امروز هم در جامعه ما به هر نسبت كه از فرنگي‌ها پيروى كنيم كانون خانوادگى را متزلزل كرده‌‏ايم.

وقتى كه جامعه ما به دستور اسلام واقعاً عمل مى‏‌كرد؛ يعنى پسرها واقعاً قبل از ازدواج، با زنى و دخترى در تماس نبودند و به اصطلاح فرنگي‌هاى امروز يك گرل فرند( dneirf lrig )نداشتند (رفيق دختر نداشتند) و دخترها هم همين‌طور، ازدواج براى يك پسر يا دختر يك آرزو بود.

يك پسر به سن پانزده شانزده سالگى كه مى‏‌رسيد، احساس طبيعى نياز به همسر در او پيدا مى‌‌شد، يك دختر هم همين‌طور و اين طبيعى است كه آرزوى يك پسر اين بود كه زن بگيرد چون به وسيله ازدواج از محدوديت و ممنوعيتِ استفاده از زن خارج مى‏‌شد و به مرز آزادى استفاده از زن مى‏‌رسيد.

آن وقت «شب زفاف كم از صبح پادشاهى» نبود چون روى خاصيت روانى، اولين موجودى كه اين پسر را به اين‏ حظّ و بهره رسانده يعنى از محدوديت به آزادى رسانده همسرش بوده و براى دختر هم اين پسر اولين كسى بوده كه او را از محدوديت به آزادى رسانده است. اين بود كه پسر و دخترهايى كه اصلًا همديگر را نديده بودند و ازدواج كرده بودند، آنچنان با يكديگر الفت مى‏‌گرفتند كه وضع عجيبى بود.

اما سيستم فرنگى به پسر اجازه مى‏‌دهد كه تا زمانى كه زن نگرفته روابط جنسى‏‌اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه مى‏‌دهد تا شوهر نكرده روابط جنسى‏اش آزاد باشد.

نتيجه اين است كه براى يك پسر، ازدواج محدوديت است و براى يك دختر هم ازدواج محدوديت است. قبل از ازدواج، آزادى داشته با هر كسى [رابطه داشته باشد]، حال كه مى‏ خواهد ازدواج كند به يك نفر محدود مى‏‌شود. اين است كه يك پسر وقتى مى‏‌خواهد زنى را بگيرد، مى‏‌گويد: «من از امروز يك زندانبان براى خودم درست كردم.» يك دختر هم شوهرش برايش زندانبان مى‏‌شود؛ يعنى از آزادى به محدوديت مى‌‏آيند.

ازدواج در سيستم فرنگى يعنى آزاد را محدود كردن، از آزادى به محدوديت آمدن و ازدواج در سيستم اسلامى يعنى از محدوديت به آزادى آمدن.

ازدواجى كه خاصيت روانى‏‌اش از محدوديت به آزادى آمدن است، به دنبال خود استحكام مى‌‏آورد و آنكه پايه‌‏اش از آزادى به محدوديت آمدن است، اولًا خودش استحكام ندارد (يعنى زود منجر به طلاق مى‏‌شود) و ثانياً آن پسرى كه به تعبير خود فرنگي‌ها ده‌ها و گاهى صدها دختر را «تجربه» كرده و آن دخترى كه ده‌ها و صدها پسر را تجربه كرده است، مگر حالا با يكى پابند مى‌شود؟ مگر مى‌شود پابندش كرد؟

منبع: مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، جلد ‏26، صفحه 396-392، با تلخیص و ویرایش.

انتهای پیام
captcha