مسجد امام حسین(ع) زنجان؛ آرمان‌شهری در جغرافیای محله
کد خبر: 3993302
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

مسجد امام حسین(ع) زنجان؛ آرمان‌شهری در جغرافیای محله

طرح مساجد طراز انقلاب اسلامی از سال‌های گذشته در زنجان آغاز شده است و مسجد امام حسین(ع) زنجان توانسته اقدامات موفقی در عرصه کمک‌های مؤمنانه، پویش‌ جهادی، روضه‌های خانگی و کلاس‌های آموزشی ارائه دهد و مشکلات محله را شناسایی و برای حل آن به دست مردم برنامه‌ریزی کند.

مسجد امام حسین(ع) زنجان؛ آرمان‌شهری در جغرافیای محلهمسجد همواره مظهر آمیختگی دین و دنیا بوده و زمینیان را از معنویت لبریز کرده و به عرش رسانده و نورانیات آسمان را به زمین بخشیده است. مساجد که از صدر اسلام علاوه بر اینکه کانون تقدس الهی بودند، پایگاه مهم اجتماعی و محل خیزش‌ها و رویش‌ها به‌شمار می‌رفتند و اکنون نیز در طرح مساجد طراز انقلاب اسلامی، برای عمق بخشیدن و گسترش فرهنگ مسجدمحوری در سبک زندگی اسلامی و عمران و آبادی مادی و معنوی آن‌ها تلاش‌هایی انجام می‌شود.

مسجد امام حسین(ع) زنجان از جمله مسجدهایی است که به‌عنوان مسجد طراز انقلاب اسلامی انتخاب شده و امام جماعت آن نقش امام محله را دارد. گویی قرار است یک آرمان‌شهر در جغرافیای کوچک رقم بخورد؛ چراکه فعالان این مسجد کمر همت بستند تا با مردم‌محوری و عملکرد جهادی باری از دوش محله بردارند و شاید به این ایده‌آل‌ها نرسند اما همه تلاش خود را می‌کنند تا در سایه خودسازی، مرحله جامعه‌پردازی دینی در جامعه محقق شود.

در این مسجد یک صندوق خیریه راه‌اندازی شده است که ماهانه و در ایام مناسبتی، ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) از محل این صندوق به بیش از 40 خانواده نیازمند تحت پوشش بسته‌های غذایی و کمک‌های مؤمنانه تعلق می‌گیرد و این رسم در مساجد طراز انقلاب را از دوران دفاع مقدس وام گرفتند که اگر در محله‌ای برای کسی مشکلی پیش می‌آمد، همسایگان هرچه داشتند در طبق اخلاص می‌گذاشتند و اجازه نمی‌دادند آب در دل کسی تکان بخورد.

برای نوجوانان و جوانان طرح حلقه‌های صالحین، کلاس‌های احکام و قرآن، برنامه‌های استخر و فوتسال در حوزه ورزش، جشن‌های ملی و مذهبی و سایر موارد تدارک دیده شده و اردوهای فرهنگی ـ تفریحی و کلاس‌های مختلف توانسته در جذب این گروه سنی به مسجد موفق عمل کند و تعدادی از آن‌ها در برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز پای کار هستند.

این مسجد در برپایی روضه‌های خانگی نیز پیشقدم شده و از عاشورا تا اربعین پویش طرح «محله به محله» را آغاز کرده است و مراسم روضه‌خوانی را در منزل یک شهید برگزار می‌کند. برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز با کمک سپاه نشست‌های روشنگری و کارآگاه‌های آموزشی برای بانوان و خانواده‌ها تدارک دیده است. اهالی محل در زمان‌های تعیین شده می‌توانند از خدمات مشاوره حقوقی و پزشکی رایگان نیز بهره‌مند شوند.

مسجد امام حسین(ع) زنجان؛ آرمان‌شهری در جغرافیای محله

گفتمان‌سازی سبک زندگی اسلامی در مساجد طراز انقلاب

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: هدف از اجرای طرح مساجد طراز انقلاب اسلامی الگوسازی و گفتمان‌سازی سبک زندگی مبتنی بر اسلام ناب محمدی است و با محوریت امام جماعت مساجد با عنوان امام محله در صدد ایجاد الگوهای موفق از مساجد طراز در زیست بوم شهری خود است.

وی به برجسته‌سازی نقش مساجد در جامعه تأکید کرد و افزود: احیای مساجد و محوریت آن در امر تبلیغ و تربیت در آموزه‌های دینی ما موضوعیت دارد و عامل مؤثری برای حل بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است که اگر بخواهیم با طراز انقلاب اسلامی حرکت کنیم باید به عصری برگردیم که فعالیت‌های فرهنگی ما حول محور مسجد انجام می‌گرفت و اثرات مثبت آن نیز بر همگان آشکار بود. اکنون نیز باید تلاش کرد تا مساجد هر محله را حول محور امام محله فعال کنیم تا مسائل و مشکلات آن محله در همان منطقه و به دست اهالی آن حل شود.

احمدی یادآور شد: امام محله یک روحانی اسلام‌شناس، باتقوا و بصیر است که مجاهدانه تلاش می‌کند با احیای روحیه مطالبه‌گری در مردم بین دین و دنیا پیوند ایجاد کرده و مسائل و مشکلات محله را البته با کمک مردم حل کند و از جمله وظایف و فعالیت‌های امامان محله شناسایی و پرورش ظرفیت‌های فرهنگی موجود در محله در راستای جریان‌سازی فرهنگی و ایجاد زمینه مناسب برای مردمی شدن فعالیت‌های فرهنگی و دینی است.

انتهای پیام
captcha