از آمادگی طالبان برای اعلام دولت تا مشارکت القاعده در درگیری‌های پنجشیر
کد خبر: 3994720
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
آخرین تحولات افغانستان؛

از آمادگی طالبان برای اعلام دولت تا مشارکت القاعده در درگیری‌های پنجشیر

آخرین تحولات افغانستان حاکی است که طالبان در حال آمادگی برای اعلام دولت جدید است؛ در حالی که درگیری‌ها‌ در پنجشیر در جریان بوده و مذاکرات با جبهه مقاومت به بن‌بست رسیده است.

به گزارش ایکنا؛ احمدالله متقی، یک عضو گروه طالبان، اعلام کرده است مراسم اعلام این حکومت در ارگ برگزار می‌شود، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز به رویترز گفت که تاریخ دقیق اعلام این حکومت مشخص نیست، اما در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

به گفته وی مشروعیت حکومت جدید برای جهانیان بسیار مهم است زیرا افغانستان با مشکلات جدی از قبیل خشکسالی و ویرانی ناشی از درگیری‌ها مبارزه می‌کند.

سومین روز درگیری‌ها در پنجشیر

همچنین درگیری‌ها میان جبهه مقاومت پنجشیر و طالبان در حالی وارد سومین روز خود شده که سخنگوی نیروهای مردمی به فرماندهی احمد مسعود از وارد آمدن تلفات سنگین به طالبان خبر داده است.

درگیری میان نیروی‌های جبهه مقاومت و طالبان در منطقه گلبهار که دروازه پنجشیر گفته می‌شود امروز پنج‌شنبه، ۱۱ شهریور حوالی ساعت ۱۰ قبل از ظهر آغاز شد و دو طرف از سلاح سبک و سنگین استفاده کردند.

دو طرف همدیگر را متهم می‌کنند که آغازگر جنگ بوده‌اند. جبهه مقاومت می‌گوید که طالبان پنجشیر را محاصره کرده و باعث درگیری شده‌اند.

اما طالبان جنگ میان جبهه مقاومت و نیروهای خود را دفاع خودی گفتند. یک عضو طالبان گفت که نیروهای مقاومت نخست بر طالبان حمله کرده، اما در پاسخ تلفات سنگینی را متحمل شده اند.

مردم اما به این امید هستند که دو طرف بر راه حل سیاسی توافق کنند و از جنگ بپرهیزند. جریان‌های سیاسی در کابل از طالبان و جبهه مقاومت می‌خواهند تا دوباره وارد مذاکره شوند و مشکل پیش آمده را از راه گفت‌وگو حل کنند تا جنگ در افغانستان پایان یابد.

در همین حال برخی منابع اعلام کردند طالبان قصد دارد امشب به پنجشیر حمله کند؛ تاکنون مقامات طالبان به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

گفته می‌شود بسیاری از نیروهای قطعه سرخ طالبان که ازآمادگی کامل برخوردار هستند در این حمله مشارکت خواهند داشت.

رایزنی قطر برای بازگشایی فرودگاه کابل

شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجه قطر، اظهار کرد که کشورش با همکاری ترکیه با طالبان در حال گفت‌وگو است تا فرودگاه کابل دوباره فعال شود و زمینه برای ادامه کمک‌های بشردوستانه و خروج افغان‌ها فراهم شود.

وزیر خارجه انگلیس نیز در نشست مشترک خبری با همتای قطری خود گفته که همراه با کشورهای منطقه‌ای درباره نحوه خروج افغان‌ها گفت‌وگو می‌کند.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت: «چشم انداز و راه‌اندازی فرودگاه کابل و خروج ایمن برای اتباع خارجی و افغان‌ها از طریق مرزهای زمینی در اولویت قرار دارد.»

لندن طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

در خبری دیگر وزیر خارجه انگلیس گفته است که لندن طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما اذعان کرد که نیاز به تعامل با این گروه وجود دارد. دومینیک راب افزود: اولویت انگلیس این است که در حال حاضر گذرنامه ایمن برای شهروندان بریتانیایی باقی مانده و افغانستانی‎هایی که با بریتانیا خارج از افغانستان کار کرده‌اند، ایجاد کند.

وی گفت که انگلیس از افغانستانی‎هایی که مایل به سفر به انگلیس هستند استقبال گرم خواهد کرد.

خروج کماندوهای افغانستانی از طریق پایگاه مخفیانه سیا

منابع خبری پنجشنبه گزارش دادند آمریکا طی عملیاتی مخفیانه صدها نفر از شهروندان آمریکایی و کماندوهای افغانستانی را از طریق یک پایگاه مخفیانه سیا از افغانستان خارج کرده است.

پایگاه خبری پولیتیکو نوشته همزمان با تلاش دولت جو بایدن برای تخلیه نیروها از افغانستان مقام‌های آمریکایی به صورت بی‌سر و صدا به شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر از جمله کماندوهای افغان دستور داده به یک پایگاه مخفیانه سیا در خارج از کابل رفته تا از آنجا خاک افغانستان را ترک کنند.

نتیجه این عملیات مخفیانه که به مدت چند هفته در ماه آگوست انجام شد تخلیه موفقیت‌آمیز صدها شهروند آمریکایی و نیروهای افغانستانی، از جمله اعضای نیروهای ویژه افغانستان و خانواده‌هایشان بود. 

پولیتیکو نوشته دست‌کم ۱۰۰۰ کماندوی افغانستانی به همراه خانواده‌هایشان در این عملیات توانستند از افغانستان خارج شوند. 

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه پولیتیکو مشارکت سیا در این عملیات را تأیید کرده و گفته این سازمان با دیگر نهادهای آمریکایی برای دسترس‌پذیر کردن فرودگاه کابل برای شهروندان آمریکایی و افغانستانی‌ها استفاده کرده است.

پولیتیکو نوشت پایگاه مخفیانه سیا که این عملیات از طریق آن انجام شده به «Eagle Base» (پایگاه عقاب) شهرت دارد و اطلاعات پرواز نشان می‌دهد برخی از افرادی که در این عملیات تخلیه شده‌اند به آلمان منتقل شده‌اند.

پیشنهاد روسیه برای نامگذاری روز ملی افغانستان

«ولادیمیر ژیرینفسکی» سیاستمدار مطرح روس و نایب ‌رئیس پبشین دومای این کشور پیشنهاد داد که روز خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به عنوان روز ملی پیروزی این کشور بر آمریکا تعیین شود.

ژیرینفسکی عصر امروز در اجتماعی از طرفداران خود در برابر سفارت افغانستان در مسکو گفت که حکومت افغانستان می تواند روز ۳۱ ماه آگوست که آخرین سرباز آمریکایی خاک این کشور را ترک کرد به عنوان روز ملی پیروزی بر آمریکا تعیین کند و ملت افغانستان می‌تواند این روز را جشن بگیرد.

ژیرینفسکی در جمع اعضا و هواداران حزب لیبرال دموکرات روسیه که رهبری آن را برعهده دارد، افزود: کشورهای غربی غالبا در امور افغانستان مداخله می‌کنند و به ویژگی‌های فرهنگی این کشور هیچ توجهی ندارند.

وی ادامه داد: در نتیجه اقدامات مداخله جویانه کشورهای غربی و آمریکا در افغانستان، شاهد تراژدی بزرگ ملت این کشور هستیم. 

ژیرینفسکی پس از این سخنان برای برگزاری دیداری با دیپلمات های افغان وارد سفارت افغانستان در مسکو شد.

پیوستن القاعده به طالبان برای مبارزه با نیروهای پنجشیر

جنبش مقاومت در افغانستان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، سازمان تروریستی القاعده به طالبان در مبارزه علیه نیروهای پنجشیر پیوسته است. این جنبش در پیامی توییتری اعلام کرد: القاعده به طالبان در مبارزه علیه جنبش مقاومت افغانستان پیوسته است.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز از تسلط بر یازده ایست بازرسی و کشته شدن ۳۴ عضو نیروهای مقاومت افغانستان در ولایت پنجشیر واقع در شمال این کشور خبر داد.پیش از این گزارش شد که بعد از شکست مذاکرات با احمد مسعود، رهبر جنبش مقاومت افغانستان، طالبان قصد دارد به پنجشیر حمله کند.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: مجاهدین ما پیشرفت کافی کرده‌اند و تاکنون ما یازده ایست بازرسی را گرفته‌ایم و ۳۴ نیروی مقاومت از جمله دو فرمانده کلیدی را از پای درآورده‌ایم. ما اکنون به جاده اصلی پنجشیر رسیده‌ایم و منطقه «شیتال» را به کنترل خود درآورده‌ایم و تنها دو نیروی ما زخمی شدند.

وزیر زن نداریم

سخنگوی طالبان همچنین تأکید کرد: دولت جدید در افغانستان به زودی تشکیل خواهد شد اما هیچ وزیر زنی در کابینه نخواهد بود.این عضو طالبان در مصاحبه با روزنامه‌ ایتالیایی لا ریپابلیکا گفت: می‌خواهیم دولتی تشکیل دهیم که تنها نیمی از افراد آن از وزرای پیشین باشند. طبق قرآن و شریعت زنان نمی‌توانند وزیر شوند اما می‌توانند در وزارتخانه‌ها، پلیس و دادگاه‎ها به عنوان دستیار کار کنند.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین گفت از حضور زنان در دانشگاه‌ها هم ممانعت به عمل نمی‌آید. او همچنین درباره جنبش مقاومت در پنجشیر گفت که مذاکرات صلح هنوز هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام
captcha