تلفیق دانش دینی و تکنیک سواد رسانه لازمه تولید محتوای قرآنی است
کد خبر: 3995115
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

تلفیق دانش دینی و تکنیک سواد رسانه لازمه تولید محتوای قرآنی است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه تولید محتوای تخصصی نیازمند ورود افراد متخصص است، افزود: عده‌ای در حوزه مذهبی و قرآنی دارای دانش و تجربه بوده و برخی نیز به تکنیک‌های سواد رسانه و امکانات ICT مسلط هستند که با تلفیق این دو می‌توان محتوای غنی را در فضای مجازی تولید کرد و نشر داد.

تولید محتوای قرآنی نیازمند تلفیق دانش دینی و تکنیک سواد رسانه استحامد سرایی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: قرآن آیینه وحی و راهگشای ما مسلمانان و همه بشریت است و به عنوان کتاب آسمانی راه سعادت را به ما نشان می‌دهد. در این بین روش‌های مختلفی برای تبیین و تبلیغ آموزه‌های دینی و منش اهل‌بیت(ع) با زبان روز وجود دارد. مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که فضای مجازی را فرصتی برای تبلیغ مفاهیم دینی بدانید.

وی با اشاره به این که به واسطه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه‌های گسترده‌تری هم به لحاظ دسترسی کاربران به فضای مجازی و هم امکانات و ابزارهای الکترونیکی برای تولید و انتشار محتوا فراهم شده است، ابراز کرد: اگر فعالان دینی و قرآنی از این فرصت استفاده نکنند، زمینه برای فعالیت‌های دیگر که ممکن است برخلاف باورها و اعتقادات دینی باشد، فراهم شود و همه باید بر خود وظیفه بدانیم که به تقویت و غنای محتوایی در فضای مجازی کمک کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه سلیقه کودکان و نوجوانان و قشرهای مختلف به واسطه جذابیت‌های فضای مجازی با چند دهه قبل متفاوت است، بیان کرد: در حال حاضر پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که افراد با بهره‌گیری از آن‌ها و تشکیل گروه‌ها و کانال‌های مختلف به انتشار مباحث دینی می‌پردازند. به عنوان مثال آیه‌گرافی و حدیث‌گرافی نیز از ابتکاراتی است که آیه‌های قرآن و احادیث را به شکلی جذاب به مخاطبان ارائه می‌دهد.

سرایی با دعوت از دغدغه‌مندان حوزه دینی برای فعالیت در فضای مجازی و ترغیب مردم به سمت قرآن و عترت تصریح کرد: تولید محتوای تخصصی نیازمند ورود افراد متخصص است. به عنوان مثال در بخش تولید محتوا عده‌ای در حوزه ادبی، فرهنگی یا مذهبی و قرآنی دارای دانش و تجربه بوده و برخی نیز به تکنیک‌های سواد رسانه و امکانات ICT مسلط هستند که با تلفیق این دو می‌توان محتوای غنی را در فضای مجازی تولید کرد و نشر داد.

وی با اشاره به این که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ادامه داد: در بخش محتوایی و فرهنگی، دستگاه‌ها و مجموعه‌های مرتبط از جمله تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای آموزشی، حوزه‌های علمیه، موسسات قرآنی و تشکل‌های مردم نهاد (NGO)  به فراخور توان باید فعالیت کنند. در این بین مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و جهاددانشگاهی با حمایت از راه‌اندازی استارتاپ‌ها، فضایی را برای پرورش ایده‌های جوانان فراهم می‌کنند تا به ایجاد کسب‌ و کارهای پایدار بیانجامد که از این ظرفیت می‌توان برای کارهای فرهنگی نیز استفاده کرد.

سرایی یادآور شد: دامنه و گستره فضای مجازی از حد و مرزهای جغرافیایی فراتر رفته است و کسی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند، نه تنها، می‌تواند در شهر و استان محل سکونت خود بلکه به شکل فرامرزی مخاطبان را جذب کند. بنابراین بستر خوبی برای انتشار محتوای دینی فراهم است و فقط باید دغدغه‌مندان سبک‌های قدیمی را به شیوه‌های نوین تبدیل کنند و به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه به‌ویژه آیین‌ها و مناسک دینی تأکید کردند، افزود: بر این اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایام محرم و رمضان که اوج فعالیت‌های مذهبی است، اینترنت و مودم رایگان در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار داده است، همچنین سایت و اپلیکیشن موبایلی هیئت آنلاین را راه‌اندازی کرده تا سخنرانی‌ها، عزاداری‌ها و مراسم مذهبی را در این سامانه بارگذاری کنند و ترافیک مصرفی این سامانه نیز برای کاربران رایگان است.

انتهای پیام
captcha