اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی پاسخ دهد؛ بیانیه یا عریضه؟
کد خبر: 4009579
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
یادداشت

اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی پاسخ دهد؛ بیانیه یا عریضه؟

عليرضا كچوئيان، حافظ ممتاز قرآن كريم و مدير مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه تهران طی یادداشتی یادآور شد؛ این اتحادیه قرار است به نوعی فعالیت‌های قرآنی با محور مردم را انتظام بخشد و اگر موانع و معضلاتی در راستای این هدف دارد باید آن را از مسیر نظام تقنینی خود پیگیری کند نه اینکه به روال سابق، درخواست ردیف‌بودجه را داشته باشد.

یادداشتبه گزارش ایکنا، حافظ ممتاز و فعال امور قرآنی در پی انتشار بیانیه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داد که در ادامه می‌خوانید؛

«پیرو صدور بیانیه نشست اعضای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در ۱۰ آبان‌ماه به نکاتی چند در این باره که این مطلب به جای اینکه بیانیه باشد نوعی عریضه‌نویسی است، تأکید می‌شود و اشاره می‌کنم:


بیشتر بخوانید:


۱. لحن و ادبیات حاکم و مستفاد بر این متن و نوشتار به عریضه و درخواست شباهت بیشتری داشت تا یک بیانیه. چارچوب و مفاد بیانیه در اصل غیر از آن است که ما در این متن می‌بینیم که ادله آن در پی خواهد آمد.

۲. طرح گذرا و نگاه غیر مؤثر به بحث مشارکت‌های مردمی در احیا و ترویج فعالیت‌های قرآنی و بیان درخواست از دولت و مجلس از قبیل تخصیص اعتبارات و بودجه‌ها با فلسفه ماهوی و تشکیلاتی این اتحادیه در تناقض است. این اتحادیه قرار است به نوعی فعالیت‌های قرآنی با جامعه مخاطب و محور مردم را انتظام ببخشد و اگر موانع و معضلاتی در راستای این هدف دارد، باید آن را از مسیر نظام تقنینی و قانونی خود پیگیری کند نه اینکه به روال سابق و اخیر خود، درخواست ردیف‌بودجه و اعتبار در این زمینه را داشته باشد یا با فرعی کردن مسائل اصلی اتحادیه و بدون توجه به کارکرد اصلی خود مانند درخواست عضویت در شورای فرهنگ عمومی کشور به فراموشی بسپارد. عوض از تقویت و توانمندسازی مؤسسات و فعالان قرآنی در اداره و تمشیت امور خود و عدم نگاه درون‌زا و غفلت از ایجاد بسترهای ظهور و بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه مسائل قرآنی جامعه، شاهد تعمیم و ترویج نوعی نگاه تکدی‌گرایانه در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌باشیم. چه مؤسسات قرآنی که با حمایت و پشتوانه و اتکال به استعدادهای قرآنی در سراسر کشور هر چند محدود در همین دوران محدودیت‌های دوساله اخیر راه‌اندازی شده و از سوی دیگر مؤسسات متکی به بودجه‌ها و‌ حمایت‌های دولتی و ‌معمول قادر به ادامه فعالیت نبوده و به تعطیلی کشانده شدند. 

اتحادیه به عنوان تشکل قرآنی ـ مردمی می‌باید با طرح دغدغه تقویت جایگاه معاونت قرآن و عترت به عنوان یک نهاد بالادستی و دولتی که می‌تواند از حوزه اختیارات خود هرچند با نوعی تغییر در ساختار فعلی‌اش، نقش مهمی در رشد ‌‌گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه ایفا کند، بر فرضیه و گمانه اخیر مطروحه مبنی انحلال این معاونت و تشکیل سازمان جامع امور قرآنی خطِ بطلانی بکشد

۳. از دیگر شواهد عریضه خواندن این متن، بسنده کردن به کلیات و اتخاذ مواضع منفعلانه در طرح مسائل قرآنی و در واقع عدم نوعی مطالبه‌گری از ساختارهایی همچون دولت سیزدهم و شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است. به عبارت دیگر جای خالی ارائه فهرستی از موضوعات احصا شده ناظر به نیازهای حال و آینده جامعه در موضوع مربوطه و ارائه پیشنهادات عملی به جهت چگونگی حل موانع و پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده با توجه به نیاز دولت جدید به عنوان مجری برنامه‌ها به شدت احساس می‌شود. اعلام صِرف همکاری نشان از نوعی بی‌برنامگی و نداشتن سیاست‌ها و راهبردها در اجرای فعالیت‌ها تلقی و برداشت می‌شود. به طور مثال چه بهتر بود به جای بسنده کردن به طرح کلی، اعلام آمادگی در هرگونه همکاری و اجرای مأموریت‌های محوله طی آمایشی از سراسر کشور به تفکیک نیازها و اولویت‌های استانی در موضوع فعالیت‌های قرآنی، دولت جدید و مدیران ذی‌ربط در جریان توزیع نامتوازن برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گرفتند.

4. تعریف و مطالبه شاخص‌های مطلوب و در تراز انقلاب و نظام اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته‌اند، در شرایط حاضر می‌توانست علاوه بر مطالبه تسریع در تعیین تکلیف این معاونت بدون حتی سرپرست و توفیق تیم جدید وزارت ارشاد در انتصاب معاون جدید سهمی بسزا ایفا کند. در همین راستا اتحادیه به عنوان تشکل قرآنی ـ مردمی می‌باید با طرح دغدغه تقویت جایگاه معاونت قرآن و عترت به عنوان یک نهاد بالادستی و دولتی که می‌تواند از حوزه اختیارات خود هرچند با نوعی تغییر در ساختار فعلی‌اش، نقش مهمی در رشد ‌‌گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه ایفا کند، بر فرضیه و گمانه اخیر مطروحه مبنی انحلال این معاونت و تشکیل سازمان جامع امور قرآنی خطِ بطلانی بکشد.

علیرضا کچوئیان؛ مدير مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه تهران»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha