آیا خط بردن از مصحف شریف تنها روش مرور محفوظات قرآنی است
کد خبر: 4015084
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
نکته‌ای برای حافظان قرآن

آیا خط بردن از مصحف شریف تنها روش مرور محفوظات قرآنی است

مدرس و حافظ کل قرآن در جدیدترین پست خود به این سؤال که «آیا خط بردن از مصحف شریف تنها روش مرور محفوظات است، یا خیر؟» پاسخ داده است.

آیا خط بردن از مصحف شریف تنها روش مرور محفوظات است، یا خیر؟به گزارش ایکنا، سعیده الوان، حافظ کل و مدرس دانشگاه، در جدیدترین پست خود در صفحه آکادمی حفظ قرآن (tahfiz.ir) به این سؤال که «آیا خط بردن از مصحف شریف تنها روش مرور محفوظات است، یا خیر؟» پاسخ داده است.

«خط بردن از مصحف شریف یکی از روش‌های مرور محفوظات شناخته می‌شود که در برخی مواقع به عنوان روش تکمیلی یا روش جایگزین از آن استفاده می‌شود ⁣⁣اما نمی‌توان به آن به عنوان تنها روش مرور استفاده کرد.

خط بردن مصحف یعنی بدون اینکه آیه را شفاهاً تلاوت کنیم، صرفاً با نگاه کردن به آیات، سعی کنیم آیات را در ذهن مرور کرده و تصاویر آیات را در حافظه بازیابی کنیم یا صوت ترتیل را پخش کرده و با گوش دادن آیات، کلمات را با چشم و با دقت دنبال کنیم.

اما اینکه این روش چه فایده‌ای دارد؛

1-جایگاه آیات در صفحه و در ذهن تثبیت می‌شود و حافظه بصری ما تصویر می‌شود.

2-با نگاه کردن به حروف، دقت در تجوید و تلاوت نیز بالا می‌رود.

3-باعث کاهش اشتباهات حفظی می‌شود.

4- دقت در علائم وقف و ابتدا زیاد شده و علائم وقف در ذهن می‌ماند⁣⁣.

5- ⁩نگاه کردن به مصحف، پاداش و اجری نیکو دارد⁣⁣.⁣⁣
⁣⁣
6- ⁦ هنگامی که فرصت ما برای مرور شفاهی کم است، خط بردن یک روش پیشنهادی و سریع است

⁣⁣البته باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از  این روش، باعث وابستگی حافظ به مصحف هم می‌شود. پس بهتر است همیشه از این روش استفاده نکنید.»

یادآوری می‌شود، حافظان قرآن برای مطرح کردن سؤالات خود و دریافت راهنمایی برای حفظ به صفحه آکادمی حفظ قرآن در اینستاگرام به نشانی tahfiz.ir مراجعه کنند⁣.

انتهای پیام
captcha