نام حاج قاسم رمز مقاومت و شجاعت بود / ضرورت تلاش بیشتر مسئولان برای کاهش گرانی‎ها
کد خبر: 4024953
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
خطیب جمعه تهران:

نام حاج قاسم رمز مقاومت و شجاعت بود / ضرورت تلاش بیشتر مسئولان برای کاهش گرانی‎ها

حجت‎الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران، با گرامیداشت 13 دی؛ سالروز شهادت سردار دلها تصریح کرد: نام حاج قاسم رمز مقاومت و شجاعت بود.

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 10 دی، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، در ادامه سلسله مباحث خود در باب سبک زندگی قرآنی، با الهام از «یا ایها الذین آمنوا»های قرآن، به آیه 35 سوره مبارکه «مائده»؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اشاره کرد و گفت: در این آیه سه دستور درباره سبک زندگی آمده است؛ دستور اول دعوت به تقواست که خطیب جمعه موظف است این دعوت را داشته باشد.

مصادیق جهاد در راه خدا

وی افزود: دستور دوم می‎گوید وسیله‎ای برای تقرب به او بجویید و دستور سوم؛ جهاد به معنای تلاش در راه خداست. این تلاش ابعاد گسترده‌ای دارد که یک بعد آن نظامی است که اسم آن را «قتال» می‌گذارند ولی محدود به این نیست و یک بعد آن جهاد فرهنگی است؛ «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍان» جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب بر آن تکیه دارند، از مصادیق این جهاد است. تلاش اقتصادی تلاش برای خودکفایی کشور در عرصه اقتصادی از دیگر مصادیق آن است. جهاد سیاسی یعنی در عرصه سیاسی به گونه‌ای عمل کنیم که در داخل و خارج مقتدر باشیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نماز، زکات، حج، صله رحم و همه کارهای خوب، از مصادیق وسیله‌ای است که امام علی(ع) در خطبه 110 نهج البلاغه برای نزدیکی به خدا بیان کرده‌اند؛ یعنی افراد موجهی را که پیش خدا آبرو دارند، پیش خدا ببریم که اسم آن توسل است؛ توسل ریشه قرآنی و روایی دارد که در سوره «نساء» آیه 64 و در سوره یوسف(ع) آیات 97 و 98 بیان شده است.

حجت‌الاسلام خاتمی اضافه کرد: در باب این مبنای قرآنی؛ توسل، 26 روایت از پیامبر(ص) و معصومین(ع) رسیده است. محبت اهل بیت(ع) هنجار بین‌المللی جهان اسلام است و شیعه وسنی در این عرصه یکسان هستند. عشق به آل‌الله دستور قرآن و پیامبر اکرم(ص) است و بدانید که امامان اهل سنت  نیز از اهل بیت(ع) تجلیل و تکریم کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره با فرارسیدن ایام فاطمیه، اظهار کرد: پیامبر(ص) مکرر پیشانی فاطمه (س) می‌بوسیدند و می‎فرمودند که فاطمه بوی بهشت می‌دهد. خطبه 202 نهج البلاغه بهترین روضه سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) است.

بنابر این گزارش حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، یاد مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی که در 12 دی 1391 به دیدار خداوند شتافت را گرامی داشت و گفت: همچنین یاد آیت‌الله مصباح یزدی مجاهد و عالم انقلابی خستگی‌ناپذیر را هم گرامی می‌داریم و یاد سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی ایران شهید حسن ایرلو را نیز گرامی می‌داریم.

گرانی‌ها؛ غم جانکاه مردم

وی با اشاره به این مطلب که تریبون نماز جمعه، تریبون شما مردم است، گفت: خطیب جمعه وظیفه دارد درد شما را بگوید. پس می‌گویم که این گرانی‌های سرسام‌آور غم جانکاه مردم است. این مردم عزیزند، عزت، آقایی و عظمت دارند. جداً رنج دارد که مردی بیرون از خانه بیاید و شرمنده خانواده‌اش شود. می‌دانم مسئولان دارند تلاش می‌کنند تا این فقر را بزدایند اما خواهش من از آنها این است که بر سرعت تلاش خود بیفزایند تا قبل از اینکه کمر کسانی زیر بار این گرانی شکسته شود. عاجزانه نه بلکه آبرومندانه از شما می‌خواهم تلاشتان را سرعت ببخشید. آنچه را که بشارت می‌دهند به زودی این درد جانکاه کاسته شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در کنارش بی‌انصافی است که از سخت‌کوشی مسئولان تشکر نکنم. باید از سخت‌کوشی رئیس محترم جمهوری که راحتی و استراحتش را به حداقل رسانده و در ایام کاری و غیرکاری به خدمت مشغول است، تشکر کنم.

یوم‌الله نهم دی؛ روز بصیرت و مقابله با اغتشاش‌گران

وی درباره یوم‌الله نهم دی گفت: روز نهم دی که دیروز بود، در تقویم به‌نام روز بصیرت و میثاق با ولایت نامیده شدهاست. در این روز مردم هدف فتنه‌گران را فهمیدند؛ فتنه‌گرانی که نظام ولایی و سقوط نظام ولایی را هدف قرار داده بودند. هشت ماه از خرداد تا دی تا توانستند اغتشاش‌آفرینی کردند، تا توانستند دروغ گفتند و به دروغ گفتند فلان کس را سوزاندند و مجلس فاتحه هم برایش گرفتند و اشک تمساح هم برای آن فرد ریختند، تا اینکه خودش پیدا شد و گفت چه سوزاندنی! من زنده هستم. همچنین تا توانستند دروغ گفتند و سرمایه حضور 85 درصدی مردم را پای صندوق‌های رأی سوزاندند. به عزاداران سیدالشهداء(ع) حمله کردند، مسجد را به آتش کشیدند و پیشانی پیش‌نماز را در روز عاشورا که نماز می‌‎خواند با سنگ شکستند. به عاشورای مردم هجمه کردند.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: مردم فهمیدند که قصه، قصه اعتراض و اغتشاش است و دیگر مسئله انتخابات نیست. مردم برای مقابله با اغتشاش‌گران و مقابله با رئیس جمهور آمریکا و رئیس رژیم صهیونیستی به صحنه آمدند و میثاق با ولایت بستند و سفره فتنه‌گران را برای همیشه برچیدند. آفرین بر این مردم. دو مطلب در این حماسه نهم دی چشم‌گیر بود که نشان بصیرت است؛ در این مراسم جز عکس امام راحل و مقام معظم رهبری تصاویر هیچ‌کس دیگر نبود؛ یعنی ما دلداده ولایت و رهبری هستیم و دوم اینکه در همه شهرها یک قطعنامه مشترک خوانده شد و تفسیر این قطعنامه این بود که ما تا آخرین نفس و آخرین نفر پای این انقلاب و ولایت ایستاده‌ایم.

حاج‌قاسم؛ رمز مقاومت

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی درباره سیزدهم دی ماه؛ دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: ما دو حاج قاسم داشتیم؛ یکی حاج قاسمی که زنده بود. این حاج قاسم نامش رمز مقاومت بود و رمز شجاعت بود. آمریکایی‌ها گفته بودند که حداقل 10 سال طول می‌کشد تا داعش از موصل خارج شود اما حاج قاسم گفت تا سه ماه دیگر خبر از دولت داعش نیست و کمتر از سه طومار دولت داعش برچیده شد. حاج قاسم دوم کسی بود که معرکه به پا کرد و آن تشییع پیکر ده‌ها میلیونی را در عراق و ایران رقم زد که این مراسم نوعی رزمایش و مانور بود. خون پاک این حاج قاسم منجر به اخراج آمریکا از منطقه و افغانستان شد و به عبارت دیگر آمریکا از افغانستان فرار کرد و به فضل خداوند به زودی بر اساس مصوبه‌ای که مجلس عراق دارد از این کشور هم فرار می‌کند. همچنین طلیعه پیروزی در یمن به فضل خون حاج قاسم آشکار است.

وی حمله ایران به عین‌الأسد را انتقام نهایی ندانست و در این باره افزود: انتقام نهایی ما این است که از تمام مسببان، عاملان و آمران و مشاوران و به خصوص ترامپ جنایتکار که صریحاً این جنایت را به عهده گرفت، انتقام بگیریم و همه اینها مجازات شوند.

تجاوزگری در ذات اسرائیل است

عضو شورای نگهبان با اشاره به حمله اسرائیل به بندر لاذقیه گفت: اسرائیل این جرثومه فساد هفته گذشته به بندر لاذقیه در سوریه حمله کرده و انبار غذا و دارو را بمباران کرده است. این نشان می‌دهد که تجاوزگری در ذات رژیم صهیونیستی است. این رژیم هم به فضل خداوند سرنوشتی جز نابودی در انتظارش نیست و ان‌شاءالله قبل از 25 سالی که مقام معظم رهبری مشخص کردند این رژیم غاصب و جعلی نابود خواهد شد.

خطیب جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از این خطبه به رزمایش پیامبر اعظم(ص) 17 سپاه پاسداران اشاره کرد و در این باره اظهار کرد: این رزمایش مصداق آیه «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّاللَّهِ وَعَدُوَّكُم» است. سیاست ما تهاجم نیست، بلکه سیاست ما بازدارندگی است و این نوع رزمایش‌ها هم با هدف تقویت قدرت بازدارندگی برگزار شد. نظامیان خارجی گفته‌اند 16 موشک شلیک شده که از این 16 موشک چهار موشک به تل‌آویو خواهد رسید. رژیم صهیونیستی بداند اگر خیال تجاوز به ملت ایران را داشته باشد با همین موشک‌ها روزش را به شام سیاه تبدیل خواهیم کرد.

وی در بخش پایانی خطبه دوم به مردم توصیه کرد که به دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشند و آن را کاملاً اجرا کنند تا سویه جدید کرونا در کشور فراگیر نشود.

انتهای پیام
captcha