محمود لطفینیا، پیشکسوت و داور مسابقات قرآن، در گفتوگو با ایکنا از فارس، به تبیین نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور پرداخت و گفت: جامعه قرآنی به عنوان یک جامعه صنفی بخشی از فعالان فرهنگی کشور هستند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که با پدید آمدن انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام اسلامی در جمهوری اسلامی، ساختار جامعه، شاکله جامعه اسلامی را به خود گرفته است، باید همه عناصر فعال دینی و مذهبی کمک کنند که ساختار حاکمیتی به خصوص ساختار جامعه، شکل دینی و اسلامی به خود گیرد و برای اینکه زمینههایی فراهم شود تا نظام اسلامی و جامعه اسلامی بتواند معرف یک جامعه دینی و مذهبی پیشرفته باشد و به سوی تمدنسازی و تمدن نوین اسلامی حرکت کند، حتماً جامعه قرآنی مؤثر خواهد بود.
لطفینیا ادامه داد: به این دلیل که جامعه قرآنی، قشر دینی و مذهبی است که با قرآن ارتباط دارد و به صورت عموم، مردم از آنها توقع دارند که شخصیت تک تک افراد جامعه قرآنی نسبتی توصیفی با قرآن داشته باشند بهطور مثال وقتی قاری قرآن را میبینند شکل، اخلاق و رفتار و سلوکی از قرآن را در او ملاحظه کنند که این در حوزه عملکرد تک تک عناصر جامعه قرآنی باید باشد.
وی اظهار کرد: اگر جامعه قرآنی واقعاً بتواند در حوزه فرهنگسازی نظام و در قوه مقننه جایگاه خود را بشناساند، کاربرد بیشتری خواهد داشت لذا به قانونهایی نیاز داریم که معرف این فعالیت به عنوان یک فعالیت راهبردی که در کلام مقام معظم رهبری نیز آمده است، باشد و کاری کند که نحوه فعالیتهای جامعه قرآنی به جامعه عمومی کشور به عنوان قوه محرکهای به سمت شخصیتسازی انسانهای شایسته شناسانده شود. اگرچه فعالیتهایی به صورت پراکنده مشاهده میکنیم و دستگاههایی مثل سیمای قرآن، صدای قرآن، دستگاههای آموزشی و تبلیغاتی مثل سازمان دارالقرآن و فعالیتهایی که اوقاف ارائه میدهد یا مدیریتهای قرآن و عترت که در آموزش و پرورش کمک میکند، داریم اما ما در قوه مقننه، عناصری که بتوانند قانونهای شایستهای در ارتباط با فعالترسازی و پشتیبانی از این جامعه ارائه دهند، متأسفانه نداریم.
لطفینیا افزود: قانونهایی در حوزه پشتیبانی مالی و معنوی، بیمه و در حوزههای اقتصادی و موارد دیگر اگرچه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شده و هم به دولتها ابلاغ شده است اما دولتها به علتهای مختلف پشتیبانی نمیکنند لذا باید قانونهای محکمتر و پشتیبان تدارک دیده شود و بیشتر به این سمت برویم که هم فعالیتها قانونمدارتر شده و هم ساماندهی بیشتری شود و هم اینکه از لحاظ پشتیبانی اقتصادی دچار عسر و حرج نشوند، به عنوان مثال مشاهده میکنیم که در این دوسالی که از شیوع کرونا میگذرد، بسیاری از مؤسسات قرآن تعطیل شدند در حالی که مؤسسات قرآنی، فعال فرهنگی، مراکز انسانساز هستند و مثل آموزش و پرورش و یا دانشگاهها نیرو تحویل جامعه میدهند بنابراین حتما باید به آنها رسیدگی شود.
این پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی میتواند در ساختار سازی فرهنگی کمک کند، همانطور که تا به حال کمک کرده است، گفت: وقتی جامعه قرآنی، عناصری را تحویل جامعه میدهد که میتوانند گذشته از اینکه در عرصههای پزشکی، مهندسی و فعالیتهای اجتماعی دیگر نخبه باشند در عین حال جزو نخبگان قرآنی باشند، قطعاً بر بدنه اجتماع تأثیرگذار خواهند بود و این تأثیر حتماً از نوع تأثیر فرهنگی خواهد بود.
انتهای پیام