جلد اول «آیین دادرسی کیفری» معرفی و رونمایی شد
کد خبر: 4031759
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

جلد اول «آیین دادرسی کیفری» معرفی و رونمایی شد

جلد اول کتاب «آیین دادرسی کیفری» نوشته غلامحسن کوشکی در نشستی با همکاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی معرفی و رونمایی شد.

 «آیین دادرسی کیفری»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رونمایی و معرفی کتاب «آیین دادرسی کیفری» با همکاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور توحید اسدی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، حسنعلی موذن‌زادگان، عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، محمد‌مهدی ساقیان، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و غلامحسن کوشکی، نویسنده کتاب و عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، شب گذشته ششم بهمن‌ماه برگزار شد.

غلامحسن کوشکی نویسنده کتاب «آیین دادرسی کیفری» به بیان مقدمه‌ای درباره این کتاب پرداخت و گفت: تألیف کتابی که هم مبانی آئین دادرسی کیفری در آن وجود داشته باشد و هم به بخش عملی آن توجه داشته باشد، از همان سال 85 که اولین نیم‌سال تدریس این درس را در دانشگاه شروع کردم و زمانی که در معاونت حقوقی قوه قضائیه بودم، همیشه یکی از دغدغه‌های من بود.

نویسنده کتاب «آیین دادرسی کیفری» اضافه کرد: تألیف این کتاب و پرداختن به مبانی این آیین به این معنا نیست که کتاب‌های دیگر در این موضوع و حوزه را نادیده بگیریم یا قدرناشناس نویسندگان آن‌ها باشیم؛ اما در مسائل و مباحث علمی در آیین دادرسی کیفری تعارف‌بردار نیست و انتشار این دیدگاه‌ها و قضاوت و نقد آن‌ها باعث غنی‌تر شدن آیین دادرسی کیفری خواهد شد.

وی ادامه داد: آیین دادرسی کیفری در نگاه عموم بیشتر جنبه علمی دارد و از بنیادهای نظری بهره‌ای نبرده است، حال آنکه این بخش از علم قضایی هم مبانی نظری دارد که اگر در آن غور نشود، منحرف خواهد شد.

کوشکی هدف از نگارش این کتاب را تبیین بنیان‌های نظری آیین دادرسی کیفری دانست و افزود: قدم اول این کار سه مرحله از پنج مرحه آیین دادرسی کیفری، یعنی «کشف جرم»، «تعقیب» و «تحقیقات مقدماتی» بود که در جلد اول این کتاب به آن پرداخته شد و هر کدام از این مراحل در 6 بخش بررسی کرده‌ام.

نویسنده کتاب «آیین دادرسی کیفری» در ادامه گفت: در این کتاب سعی کردم رابطه بین بخش نظری و عملی آیین دادرسی کیفری را مشخص نشان دهم که مطمئناً مثل هر کار دیگر بشری، به‌ویژه در چاپ اول، خالی از نقد و خطا نیست و امیدواریم با استفاده از نقد و نظرات دیگر اساتید در چا‌پ‌های بعدی، کتاب‌ را غنی‌تر و قوی‌تر به چاپ برسانیم.

توحید اسدی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز در این نشست ضمن قدردانی از نویسنده کتاب «آیین دادرسی کیفری»، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این اثر، استدلال‌های متقن در کنار متنی روان است که از دانش عمیق و تجربه سرشار نویسنده نشأت می‌گیرد. به‌کارگیری رویکرد تطبیقی، جسورانه و بدیع در طرح مبانی نظری و مباحث عملی از جمله دیگر نقاط قوت این اثر محسوب می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد، «آیین دادرسی کیفری» درسنامه‌ای است که مطالعه آن برای دانشجویان رشته حقوق مفید خواهد بود اما در عین حال این کتاب حاوی نکاتی است که می‌تواند مورد استفاده صاحب‌نظران و استادان نیز قرار گیرد. کاربست یک ساختار دقیق و خلاقانه، نقطه قوت دیگری است که در تدوین این کتاب به خوبی خود را نشان می‌دهد.
 
وی در ادامه گفت: از نگاه ناشر، یکی از نقاط قوت کتاب «آیین دادرسی کیفری» روحیات مؤلف آن بود. نویسنده این کتاب با نگاهی عالمانه و البته صمیمی، در تمامی مراحل انتشار از جمله داوری علمی اثر، تعامل بسیار خوبی با ما داشتند.
 
اسدی در پایان به آسیب‌شناسی کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی از آثاری که در کشور به عنوان کتاب درسی تدوین می‌شود، مشکلاتی به چشم می‌خورد. یکی از این مشکلات، شکاف میان محتوای کتاب‌های درسی و لبه‌های دانش است؛ به طوری که منابع روزآمد و مسائل و موضوعات جدید در سرفصل‌های کتاب‌های درسی مغفول می‌ماند. یکی دیگر از آسیب‌ها در زمینه کتاب‌های درسی این است که برخی از منابع ما فاقد خلاقیت و پویایی لازم برای درگیر کردن مخاطب هستند و صرفاً به ارائه تعاریف بسنده می‌کنند. «آیین دادرسی کیفری» نمونه موفقی است که در آن نویسنده ضمن تبیین مبانی، در پایان هر فصل، آموزه‌های پژوهشی و نکات تأمل‌برانگیزی مطرح می‌کند که می‌تواند برای تدوین پایان‌نامه دانشجویان راهگشا باشد.

محمد‌مهدی ساقیان، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دیگر سخنران این نشست هم سخنان خود را با مقدمه‌ای درباره آیین دادرسی کیفری آغاز کرد و گفت: در میان رشته‌های علوم جنایی، آیین دادرسی کیفری بسیار پویا و با اهمیت است؛ دلیل اثبات این ادعا هم تحولاتی است که در رشته‌های علوم جنایی اتفاق می‌افتد.

ساقیان ادامه داد: تمام مردم با دانستن چند کلمه مربوط به رشته آیین دادرسی کیفری،  فکر می‌کنند آن را می‌شناسند، در حالی‌ که آیین دادرسی کیفری رشته بسیار فنی و تخصصی است که به دنبال توازن دو حق جامعه و حقوق افراد است.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در ادامه به بیان ویژگی‌هایی از کتاب «آیین دادرسی کیفری» پرداخت و گفت: نویسنده در بیان هم مبانی و هم مباحث فنی این رشته کار درخشانی انجام داده است. همچنین ابداع نویسنده در پلان جزو نوآوری‌هایی است که در جلد اول کتاب «آیین دادرسی کیفری» رقم خورده است. کار دیگری که در این کتاب صورت گرفته است این است که درلابه‌لای مطالب دیگر درباره حقوق به‌صورت کامل و شامل بحث شده است.

ساقیان آوردن نکات پژوهشی در پایان هر فصل کتاب «آیین دادرسی کیفری» را از دیگر نوآوری‌های این کتاب خواند و افزود: هر کدام از این نکات به‌تنهایی می‌تواند موضوع یک پایان‌نامه یا مقاله علمی و پژوهشی باشد. در جنبه فنی و تکنیکی هم نظرات مشورتی و هم تمام منابع آیین دادرسی کیفری در جای جای کتاب قابل مشاهده است.

حسنعلی مؤذن‌زادگان، عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز ضمن اشاره به آشنایی و همکاری 10 ساله با نویسنده کتاب «آیین دادرسی کیفری»، گفت: پلان‌بندی این کتاب، بسیار خوب انتخاب و اجرا شده است، زیرا بنده یک زمانی فکر می‌کردم ما باید مباحث دادسرا و دادگاه را از هم جداد کنیم، که نویسنده در این کتاب و در سه فصل مباحث کشف و تعقیب و تحقیقات که مربوط به دادسرا است، مورد بحث و نظر قرار داده است.

وی ایجاد جدول برای فهم بهتر دانشجو را از ابتکارات نویسنده در کتاب «آیین دادرسی کیفری» خواند و افزود: در پایان هر فصل خلاصه‌ای مطالب فصل ارائه شده است که در کتاب درسی بسیار اهمیت دارد و از این نظر هم برای دانشجویان کارشناسی و هم برای دانشجویان ارشد رشته‌های حقوقی و قضایی مناسب است.

موذن‌زادگان در ادامه ضمن ارائه تاریخچه‌ای از کتاب‌های تألیفی و ترجمه رشته آیین دادرسی، به بیان برخی نکات ویرایشی و محتوایی درباره کتاب «آیین دادرسی کیفری» که رعایت آن می‌توانست اثر بی‌نقص‌تری ارائه دهد پرداخت و اظهار کرد: همان‌طور که خود نویسنده هم اشاره کرد، هر کدام از ما که اثر مکتوبی داشته باشیم، نیاز به بازبینی و نقد و نظر دارد تا در چاپ‌های بعدی اثر کامل‌تر و بهتری ارائه شود.  

پایان بخش این مراسم هم رونمایی از کتاب «آیین دادرسی کیفری» با حضور نویسنده و میهمانان نشست بود.

انتهای پیام
captcha