کتاب «بانو و باروت» در لرستان رونمایی شد
کد خبر: 4037833
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

کتاب «بانو و باروت» در لرستان رونمایی شد

کتاب «بانو و باروت» نوشته علویه طاهره موسوی، با موضوع رشادت‌ها و ایثارگری‌های بانوان فهیم لرستان در دوران دفاع مقدس روز گذشته، یکم اسفند در خرم‎آباد رونمایی شد.

رونمایی کتاب «بانو و باروت» در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، کتاب «بانو و باروت» نوشته علویه طاهره موسوی، با حضور استاندار لرستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیرکل حوزه استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل امور بانوان استانداری، مدیرکل بنیاد شهید، مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان و جمعی از نویسندگان فرهنگی و خانواده‌های معظم ایثارگران عصر یک‏‌شنبه، یکم اسفند در خرم‎آباد رونمایی شد.

فرهاد زیویار، استاندار لرستان در این مراسم، اظهار کرد: این کتاب همانگونه که از نامش پیداست بیشتر به رشادت‌ها و ایثارگری‌های بانوان فهیم استان در دوران دفاع مقدس مربوط می‌شود و در نوع خود یک اثر ارزشمند فرهنگی است.

وی افزود: این کتاب بیان کننده پایمردی‌ها، زحمات و ایثارگری‌های بانوان لرستان است و اگرچه خود یک کار فرهنگی است اما لازم است مسئولان و دست‌اندرکاران نسبت به این اثر بانوی فرهیخته که شخص نویسنده از نظر مقاومت و ایثار در بحبوبه‌های زمانی مختلف نقش‌های مؤثری را ایفا کرده است، با یک جهاد تبیینی و فرهنگی زمینه را برای الگوسازی برای نسل‌های آینده و برای دختران سرزمین و نسل‌های بعدی فراهم کنند.

در ادامه فریبا ولی‌پور، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با بیان اینکه زنان، نقش ماندگاری در دفاع مقدس داشتند که قابل تعمیم با زمان حال است، افزود: دفاع مقدس بی‌تردید حماسه‌ای ماندگار در فرهنگ ایرانی اسلامی بود و هست و بدون شک اگر دختران نسل امروز با دختران دفاع مقدس آشنا شوند می‌توانیم به سمت احیای زندگی‌ ایرانی اسلامی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بانوان به اَشکال مختلف در دفاع مقدس حضور داشته‌اند و نقش مؤثر آنان در این عرصه بر کسی پوشیده نیست. روحیه همدلی و وحدت در میان خانواده‌ها در دوران دفاع مقدس قابل تقدیر و مثال زدنی است.

ولی‎پور با بیان اینکه در تاریخ دفاع مقدس مادران شهیدی بودند که با وجود شهادت یکی از فرزندانشان، فرزندان دیگر خود را برای حضور در جبهه به خوبی بدرقه می‌کردند، اضافه کرد: «بانو و باروت» روایت مستند حضور شیرزنان لرستان در برهه‌ای حساس از تاریخ این سرزمین بوده و نویسنده بابت ماندگار کردن روایت حضور زنان در این مقطع حساس تاریخی خدمتی بزرگ انجام داده است.

علویه طاهره موسوی، نویسنده کتاب «بانو و باروت» نیز در این مراسم، گفت: در سال‌های پُرالتهاب و حماسه انقلاب و دفاع مقدس، شاهد نقش‌آفرینی زنان و دختران لرستان، همگام با ملت سرافراز ایران بودیم، زنان و مادران، با اعزام و پشتیبانی از مردان و پسران خود به جبهه‌های نبرد، به عناوین مختلف آنها را برای ادامه نبرد علیه دشمن تشویق می‌کردند و در عرصه‌های مختلف، از حمایت رزمندگان اسلام دست نکشیدند.

وی با اشاره به نقش زنان انقلابی لرستان، در زمان بمباران‌ رژیم بعثی، افزود: زنان لرستان در حفاظت از اجساد مطهر شهدا، غسل و کفن آنها، کمک‌رسانی به مجروحین، بی‌وقفه مشغول به خدمت می‌شدند و بعضی از این بانوان حتی هنگام امدادرسانی، خود دچار آسیب‌های فراوان شدند.

گفتنی است، کتاب «بانو و باروت» با موضوع رشادت‌ها و ایثارگری‌های بانوان فهیم استان لرستان در دوران دفاع مقدس در ۳۰۲ صفحه با قطع رقعی با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی نشر هاویر خرم‌آباد منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha