چگونه زمینه انس نوجوانان با معنویات را مهیا کنیم + فیلم
کد خبر: 4041044
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹

چگونه زمینه انس نوجوانان با معنویات را مهیا کنیم + فیلم

در هفتمین درس‌گفتار رمزگشایی از دنیای نوجوانی، به راهکارهای برطرف کردن نیازهای معنوی نوجوانان از سوی والدین اشاره شد.

میر سبحان سادات به گزارش ایکنا، در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، تربیت رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مدنظر والدین قرار گیرد تا نسبت به روند تربیتی فرزندان خود کنترل و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با رمزگشایی از دنیای نوجوانی اقدام کرده است تا با ایجاد زمینه‌های شناخت نوجوان به کاهش فاصله بین والدین و فرزندان و ورود بهتر به موضوع تربیت رسانه‌ای کمک کند. در این درس‌گفتارها میرسبحان سادات، روانشناس به بیان نکاتی مهم در موضوع نوجوان و سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

سادات در هفتمین قسمت از این مجموعه به موضوع «نیاز نوجوانان به معنویت» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی خانواده‌های مذهبی، موضوع نوجوانی و معنویت است. اولین مسئله‌ای که اینجا باید مطرح کرد این است که در دوره نوجوانی همان‌گونه که میل و غریزه جنسی رشد می‌کند، میل به معنویت نیز شروع به شکوفایی و رشد می‌کند.

خداوند متعال این میل را در وجود ما قرار داده تا این انتظار را داشته باشد که انسان‌ها او را پرستش کرده و وقتی نوجوانی مکلف می‌شود، بتواند فرایض خود را به خوبی انجام دهد. وقتی میل به پرستش و معنویت وجود نداشته باشد، این انتظار نیز غیر معقول است. بنابراین، میل به معنویت نوعی میل فطری است و والدین نباید نگران آن بوده و فرزندان خود را به زور به سمت خدا بکشند. این میل در وجود همه انسان‌ها قرار دارد و والدین فقط باید بسترسازی کرده و موانع را بردارند تا نوجوان ایشان با سرعت مناسب به سمت معنویت، انتخاب دین و انجام فرائض دینی حرکت کند.

بسیاری از نوجوانان در این دوره از زندگی خود با سردرگمی و ابهامات زیادی مواجه هستند و نمی‌دانند باید به کدام سمت رفته و چگونه زندگی کنند که در این زمینه دین دستورالعمل‌ها و راهکارهای همه‌جانبه‌ای به ایشان ارائه داده و برای همه ساحات زندگی آن‌ها برنامه دارد. البته این مسئله زمانی به وقوع می‌‌پیوندد که والدین فرزندان خود را به زور به سمت تعالیم دینی هول نداده و دین را به درستی و بدون زور و تهدید به آن‌ها ارائه دهند.

نوجوانان چنانچه دین را به جان دل انتخاب کنند، مسیر معنویت را با سرعت طی کرده و معنوی می‌شوند، به شرط آنکه والدین نیز بسترسازی مناسبی برای آن‌ها داشته باشند. یکی از مسائلی که می‌تواند بر روی معنویت فرزندان تأثیر گذارد، رسانه و فضای مجازی است. نوجوانی که هنوز پایه‌های دینی او شکل نگرفته است، وقتی وارد رسانه شده و رژیم مصرف رسانه را رعایت نکند، دچار خسران می‌شود؛ چراکه هنوز پایه معنویت در او شکل نگرفته و سؤالات زیادی در مورد وجود خدا، قیامت، معاد و ... دارد. چنانچه پدر و مادر نتوانند بسترسازی درستی ایجاد کرده و برای سؤالات فرزندان پاسخ مناسبی ارائه دهند، شبهات نوجوانان نیز روز به روز بیشتر شده و ممکن است در صورت عدم دریافت پاسخ صحیح و مناسب، قید دن را بزنند.

بنابراین، والدین باید مصرف رسانه‌ای فرزندان خود را مدیریت کرده و به گونه‌ای بسترسازی کنند تا اطلاعات درست و صحیح در زمان مناسب و به اندازه فهم ایشان در اختیارشان قرار گیرد. پدر و مادر نباید در برابر سؤالات فرزندان، برخورد تندی داشته باشند؛ چراکه واقعا ممکن است نوجوانان سؤالات زیادی در رابطه با ساحات مختلف دین و معنویت مانند دلیل نماز خواندن و ... داشته باشند. اگر والدین به شبهات فرزندان خود به درستی پاسخ داده و آن‌ها را با اصول و محتوای اصلی دین آشنا کنند و از سوی دیگر نیز به مدیریت مصرف رسانه‌ای آن‌ها بپردازند، این مسئله کمک می‌کند تا نوجوانان با سرعت بیشتری به سمت معنویت حرکت کنند.

انتهای پیام
captcha