عنکبوت مقدس فیلمی مشمئزکننده درباره ایرانی مسلمان است + فیلم
کد خبر: 4061519
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
گفت‌وگوی روشنگرانه ایکنا درباره یک فیلم ضدایرانی

عنکبوت مقدس فیلمی مشمئزکننده درباره ایرانی مسلمان است + فیلم

با توجه به حواشی مختلف به وجود آمده پیرامون فیلم موهن «عنکبوت مقدس»، ایکنا با رضا منتظری، منتقد سینما که فیلم را در جشنواره کن دیده است، گفت‌وگویی داشته است تا ضمن روشنگری درباره موارد مختلف، پاسخگوی پرسش‌های مخاطبان این خبرگزاری باشیم.

منتظری: عنکبوت مقدس فیلمی مشمئزکننده درباره ایرانی مسلمان استپخش فیلم ضدایرانی و اسلامی «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن و اهدای جایزه به بازیگر نقش اول زن، که به صورتی مشهود غیرکارشناسانه و از روی اهداف سیاسی برای استفاده ابزاری به منظور خدشه وارد کردن به وجهه‌ ایرانی مسلمان است، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. ازآنجاکه این فیلم فقط در جشنواره مذکور به نمایش درآمده و محصول کشور ایران نیست و اکثر نظرات ارائه‌شده از سوی کسانی است که فیلم را ندیده‌اند، با رضا منتظری، خبرنگار و منتقد سینما، که در جشنواره کن حضور داشته و فیلم را تماشا کرده است به گفت‌وگویی روشنگرانه درباره موارد مختلف این فیلم نشستیم.

ایکنا ـ آنچه از تماشای تیزر این فیلم در نگاه کارشناسانه به چشم می‌آید ساختار نه چندان قوی است که باعث می‌شود اهدای جایزه به آن زیر سؤال رود. نظر شما، که فیلم را دیده‌اید، درباره ساختار و فرم عنکبوت مقدس چیست؟

آن‌قدر که به فیلم توجه شده و با رفتارهای هیجانی آن را برجسته کرده‌اند، نباید مردم فکر کنند با ندیدن آن چیزی را از دست داده‌اند. این فیلم در یک کلام مشمئزکننده است. در چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد فیلم‌های مختلفی با عوامل ایرانی یا غیرایرانی از سوی لابی‌های صهیونیستی و غربی تولید شده‌اند که معمولاً ساختار ضعیف و مضحکی داشته‌اند؛ عنکبوت مقدس نیز در همین راستا قرار می‌گیرد. این فیلم نه ساختاری حرفه‌ای دارد و نه توجه جهانیان را جلب کرده است. در کن امسال هم منتقدان جهانی امتیاز بسیار پایینی به آن دادند و اغلب دیدگاه‌ها منفی بود. تا آنجا که اهدای جایزه به بازیگر زن عنکبوت مقدس باعث تعجب بسیاری از افراد شد، چراکه این بازی حتی از بازی‌های او در سریال‌های وطنی ضعیف‌تر بود.

نکته مهم پاسخ به این پرسش است که ما در سینمای کشور چه کار کرده‌ایم تا دستاوردهای خودمان را از طریق سینما به جهان صادر کنیم غیر از اینکه فقط وعده مسئولان مربوطه را شنیده‌ایم.

منتظری: عنکبوت مقدس فیلمی مشمئزکننده درباره ایرانی مسلمان است

ایکنا ـ موضع‌گیری‌هایی که در فیلم وجود دارد بیشتر سیاسی و ایران‌ستیزانه است یا ضداسلامی؟

فیلم می‌خواهد وجهه‌ ایرانی را به‌ شدت خراب کند. وقتی داریم تصویری از خودمان در فیلمی را نشان می‌دهیم، اگر مخاطبی اطلاعی از ایران نداشته باشد، با دیدن آن به این نتیجه می‌رسد که ایرانیان مردمی خشن و بدوی هستند که صفاتی چون زن‌ستیزی و عقب‌ماندگی دارند. فیلم به بهانه نمایش روایتی از سعید حنایی، برداشتی از آن واقعه محسوب می‌شود و نیز شخصیتی تخیلی دارد که یک خبرنگار زن است و رفتارهای بسیار بدی با او می‌شود و توهین‌های زیرپوستی فراوانی به ایرانی مسلمان را در این فیلم شاهد هستیم.

منتظری: عنکبوت مقدس فیلمی مشمئزکننده درباره ایرانی مسلمان است

ایکنا ـ کلمه مقدس در کنار عنکبوت بار معنایی خاصی را می‌رساند و حتی اگر به موارد مشهود درون فیلم توجه نکنیم، به‌ تنهایی منظور را با تصاویر مرتبط با تیتراژ می‌رساند. به نظر شما فیلم وجوه ایران‌هراسی پررنگتری دارد یا اسلام‌ستیزی؟

من از کارگردان فیلم پرسیدم که چرا تصویر کریهی را از جامعه ایرانی ارائه کرده است؟ او به بهانه اینکه ژانر فیلم نوآر است اعتراف کرد که خواسته فیلمی در سیاهی مطلق بسازد! در فیلم همه اقشار ایرانی با هر نوع دیدگاه و ایدئولوژی از این قتل‌ها طرفداری می‌کنند و خوشحالند؛ از خانواده قاتل گرفته تا رهگذران و شهروندان مختلف. بسیار زیرپوستی چهره آدم‌ها را مذهبی نشان می‌دهد و این موضوع در نمادها نیز مشخص است که نشان‌ می‌دهد هدفی در ورای تولید این فیلم در تاخت‌وتاز به ایرانی و دین و مذهب است. فیلم قطعاً بر ضداخلاق ایرانی و منافع ملی و هویت دینی ما تولید شده است. فیلمی نیست که کسی از آن دفاع کند و بگوید که می‌خواسته واقعه‌ای اجتماعی و تاریخی را بیان کند.

ایکنا ـ فیلم در کل ضددینی است یا ضد اسلامی؟

ضداسلامی است و چهره ضدقهرمان کاملاً مذهبی مشاهده می‌شود. همچنین در دو صحنه فیلم خیلی بی‌دلیل نماهایی از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) پخش می‌شود. در تیتراژ هم عنکبوتی بر روی حرم هست که سرش در مرکز حرم قرار دارد. بنابراین، فیلم کاملاً فکرشده درصدد تخریب و نمایش وجهه‌ای بد از اسلام و جامعه ایرانی است.

ایکنا ـ و سخن پایانی.

پیشنهاد می‌کنم با رفتارهای غیرمنطقی و هیجانی باعث تبلیغ دیدن این فیلم، که ارزش دیدن و وقت تلف کردن ندارد، نشویم و منطقی برخورد کنیم.

گفت‌وگو از عباس کریمی عباسی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
حسیناین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۲۲:۲۵
1
1
این گفتگوی ایکنا سبب شد که من که اهل دیدن فیلم نیستم این فیلم را بگیرم و ببینم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۲۲:۳۹
1
0
فیلم سیصد و عنکبوت مقدس با بزرگ نمایی و بی احترامی...
برای نشان دادن به حق! تحریم پنج به اضافه یک و هولوکاست نه میلیون ایرانی؟!
پیشنهاد ویژه برای ساخت دو فیلم جدید با این موضوعات
جنگ های انگلیس به کشورهای جهان و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران
بدون بزرگ نمایی و بی احترامی و نکته مهم وحشی گری و نژادپرستی واقعی

وقتی روسیه از طرف آمریکا و اروپا تحریم شد؟ تمام هنرمندان و هنر‌پیشه‌ های روسی را از
آمریکا و اروپا اخراج کردند؟ و از همه جشنوارها از جمله هم این کن نیز محروم کردند؟
چرا ایران که چهل و سه سال از طرف آمریکا و اروپا با شدید‌ترین تحریم ها قراردارد؟
هنرپیشه‌ها و سینما‌گرانش اخراج نمی ‌شوند؟!!!
بلکه به تمامی جشنواره‌های آمریکا و اروپا دعوت می‌ شوند!!!!!!!!!!؟
و جایزه هم دریافت می‌کنند؟!
حالا سلبیریتی خوب و بد کیست؟!(کدام حرف حق یا ناحق می زنند...)
اما در کل هیچ کدام حرفی از تحریم های ظالمانه علیه ایران عزیز نمی زنند...
فقط صحبت های دهان پر کن! !...
سلبریتی ها(بیشتر دوتابعیتی ها) به اربابانتان انگلیس و آمریکا بگویید؟
کفر در مقابل مردم غیور ایرانی از تار عنکبوت هم سست تر است...
خبرگزاری فرانسه، روز گذشته منابع دیپلماتیک گفتند که:
ایالات متحده و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته ای ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان)
پیش نویس قطعنامه ای ضد ایرانی(به کمک اسراییل) را به آژانس بین المللی انرژی اتمی
تسلیم کرده اند
اخطار به روباه ها: مراقب باشید این جا سرزمین شیران است
captcha