«رابطه»؛ استارتاپی با هدف توانمندسازی معنوی بانوان مسلمان
کد خبر: 4089175
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

«رابطه»؛ استارتاپی با هدف توانمندسازی معنوی بانوان مسلمان

استارتاپ «رابطه»، زمینه را برای افزایش تعداد زنان مسلمانی که به اندیشمندان، رهبران و تغییرات مثبت فرهنگی تبدیل می‌شوند، فراهم می‌کند. این استارتاپ از طریق کلاس‌های آنلاین و راهنمایی، به ارتقای مهارت‌های اجتماعی در بین زنان در حوزه شریعت اسلامی می‌پردازد.

ارتقای دانش و بینش بانوان مسلمان

به گزارش ایکنا‌، یکی از مشکلاتی که زنان مسلمان ممکن است که در کشورهای غیراسلامی با آن روبه‌رو شوند حضور فعال آنها در جامعه میزبان بوده که ممکن است به دلیل نا همگونی با اعتقادات مذهبی آنها با مشکل مواجه و یا به‌طور کامل قطع شود.

از این رو موضوع توانمندسازی زنان مسلمان و آماده شدن آنها برای حضور در جوامع یکی از مسائلی است که خانواده‌های مسلمان را به چالش می‌کشد. با این همه برخی از این زنان علاوه بر اینکه از طریق تحصیلات و حضور پررنگ در مشاغل مختلف خود را به عنوان یک اقلیت موفق در جامعه به تصویر می‌کشند، تلاش دارند تجربیات خود را به سایر زنان هم‌کیش خود منتقل کنند.

این باعث شده که کلاس‌هایی با محوریت ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و فرهنگی از سوی زنان مسلمان موفق برگزار شود که تلاش می‌کنند سایر زنان هم به توانایی‌های خود پی برده و برای ارتقای جایگاه اجتماعی خود تلاش کنند.

نمونه‌های موفقی در این حوزه در کشورهای غیراسلامی وجود دارد که معروف‌ترین آنها Sistrv8 در استرالیا است. شهر مینیاپولیس در آمریکا هم شاهد ظهور یک استارتاپ با هدف توانمندسازی زنان مسلمان به نام رابطه (Rabata) بوده که توانسته در حوزه توانمندسازی زنان مسلمان آمریکایی عملگرایی خود را ثابت کند.

فعالیت در حوزه آموزش و بینش معنوی زنان

دفتر مرکزی استارتاپ رابطه در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا واقع شده و در زمینه آموزش اسلامی و بینش معنوی زنان فعال است. رابطه، زمینه را برای افزایش تعداد زنان مسلمانی که به اندیشمندان، رهبران و تغییرات مثبت فرهنگی تبدیل می‌شوند، فراهم می‌کند. این استارتاپ از طریق کلاس‌های آنلاین و راهنمایی، به ارتقای مهارت‌های اجتماعی در بین زنان در رابطه با شریعت اسلامی می‌پردازد.

رابطه، استارتاپی با هدف توانمندسازی معنوی زنان

به گفته مسئولان این استارتاپ در مرکز رابطه، برای ساختن جامعه‌ای بهتر از طریق رشد آموزشی و معنوی زنان توسط خود بانوان، تقویت صدای زنان در تحصیل و تربیت معلمان و رهبران مذهبی آماده خدمت به جوامع خود تلاش می‌‌شود. همچنین در این مرکز پیوندهای معنوی از طریق تجارب مشترک، خنده، اشک، روزهای خوب و روزهای سخت برقرار می‌شود. آنها از طریق تلاش برای عبادت با هم، تلاش برای ایجاد تغییر با هم، تلاش برای کمک و حمایت از یکدیگر سخت‌کوش می‌شوند.

زنان مسلمان در طول تاریخ بخش مهمی از پایه و اساس علم اسلامی، هدایت و مراقبت از جامعه بوده‌اند. امروزه رابطه بستری را برای موج فزاینده‌ای از زنان مسلمان فراهم می‌کند که تبدیل به اندیشمند، رهبر جامعه و عامل تغییر فرهنگی مثبت می‌شوند. زنان از طریق کلاس‌های آنلاین، ادبیات و مربیگری معنوی، بار دیگر روزنه‌های امید را پیدا می‌کنند. زنان مسلمان در حالی که در پناه یکدیگر زندگی می‌کنند و خود و نسل بعدی را ارتقا می‌دهند، صدای خود را بلند و قدرت خود را در شش قاره تقویت می‌کنند. هر زن با خود توانایی منحصر به فردی را به ارمغان می‌آورد تا از طریق آموزش، تربیت و اجتماع، تغییر مورد نیاز باشد.

هدف از راه‌اندازی استارتاپ رابطه

در مورد هدف استارتاپ رابطه، ‌مسئولان عقیده دارند که تربیت معنوی، هنری گمشده است. این رسیدن به قلب و ذهن یک دانش‌آموز و درست کردن اوست. اعتلای دانش‌آموز به عرش معنویت و هدایت او به توبه، مقوله‌ای واقعی و عمیق است. اینکه آینه را مقابل دانش‌آموز بگیری و به او برای رسیدن به خود واقع‌ی و آرامش ذاتی‌اش کمک کنی. تربیت معنوی سیره پیامبر(ص) ماست که در تعامل با اصحاب و سنت تاریخی ایمان ما گواه آن است.

بنیانگذار رابطه کیست؟

دکتر تامارا گری(Tamara Gray)، بنیانگذار  استارتاپ رابطه است. سازمانی که به ترویج تغییرات مثبت فرهنگی از طریق تجربیات آموزشی خلاق اختصاص دارد. گری دارای دکترای رهبری از دانشگاه سنت توماس، مدرک کارشناسی ارشد در تئوری برنامه‌ریزی تحصیلی و آموزش از دانشگاه تمپل بوده و بیست سال را صرف مطالعه علوم سنتی و کلاسیک اسلامی، قرآن و عربی در دمشق سوریه کرده است.

رابطه، استارتاپی با هدف توانمندسازی معنوی زنان

دکتر گری قبل از اینکه وارد دنیای غیرانتفاعی شود، بیست و پنج سال در زمینه آموزش کار کرده و حالا هم مدیر اجرایی رابطه و هم مدیر ارشد معنوی آن است. کارهای او شامل طراحی روزانه پروژه و همچنین حمایت و راهنمایی صدها زن در سراسر جهان است. او مدرس بیش از 10 موضوع در مرکز رابطه است. دکتر گری علاوه بر کارش در رابطه، در برنامه یاران بین مذهبی مؤسسه کالج ویل نیز حضور دارد و برای توسعه برنامه‌های آموزشی برای رهبران مذهبی پیرامون مسائل عدالت اجتماعی کار می‌کند.

برنامه‌های حضوری و اپلیکیشن

استارتاپ رابطه، برنامه‌های مختلفی برای توانمندسازی زنان مسلمان دارد. مراسم دعای مناسبتی که در ماه‌های رجب،‌ شعبان و رمضان انجام می‌شود یکی از همین برنامه‌ها است. در برنامه ماه رجب که به ماه استغفار نام‌گذاری شده، شرکت‌کنندگان از طریق یک اپلیکیشن به ذکر روزانه و استغفار می‌پردازند.

«مسجد رابطه» برنامه دیگری است که بر رشد معنوی و خواهرخواندگی متمرکز است. مسجد رابطه، دارای فعالیت‌هایی بر اساس ماه‌های قمری است که گردهمایی را برای تأمل در اهمیت آنها ترویج می‌کند. این برنامه‌ها شامل گفت‌وگو، وقت عبادت شخصی، ذکر و نشید (سرودهای اسلامی) و تلاوت قرآن است.

رابطه، استارتاپی با هدف توانمندسازی معنوی زنان

استارتاپ رابطه،‌ اپلیکیشنی را با نام «عبادت رابطه» (ibada Rabata) عرضه کرده که به گفته طراحان آن، یک برنامه عبادی متناسب با افراد در هر نقطه از جهان است. این برنامه بر اساس دهه‌ها برنامه درسی و سیستم‌هایی است که توسط دانشمندان و معلمان مسلمان ساخته شده و اکنون این پلتفرم مدرن، متناسب با نیازهای مسلمانان در دسترس است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha