تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی؛ موضوع اصلی کنفرانس وحدت
کد خبر: 4090517
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب مطرح کرد:

تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی؛ موضوع اصلی کنفرانس وحدت

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی و تقبیح آن را موضوع اصلی سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اعلام کرد.

نشست خبری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب

به گزارش ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های سی وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز، یکشنبه 17 مهر، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سالن اجتماعات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

شهریاری در ابتدا با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) گفت: وجود حضرت ختمی مرتبت، بزرگترین برکت روزی زمین و ولادت ایشان بزرگترین خبری است که از ابتدای خلقت تا انتهای قیامت شنیده می‌شود. وجود مبارک آن حضرت، بهترین و سعادتمندانه‌ترین راه آسمانی برای ارتقا و سعادت همه جهانیان است و دستیابی به نجات را برای همه جهانیان نوید می‌دهد.

وی با بیان اینکه کنفرانس از امروز با نشست‌های وبیناری کار خود را آغاز کرده، گفت: موضوع اصلی این کنفرانس «اتحاد اسلامی و صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» است و تمرکز ما بر راهکارهای اجرایی و عملیاتی در این حوزه است.

شهریاری جنگ و جهاد و صلح عادلانه، اخوت اسلامی، مقابله با تروریسم، آزاداندیشی دینی و پذیرش اجتهاد مذهبی، مقابله با تکفیر و افراطی‌گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی و پرهیز از مشاجره و حرمت‌شکنی و توهین را از محورهای اصلی کنفرانس امسال اعلام کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: در کنفرانس سی و ششم مسئله عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی و تقبیح آن که به وسیله برخی سران خودباخته و وابسته به استکبار جهانی صورت گرفته، به عنوان موضوع اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز کرد: بدون تردید وحدت مسلمانان پیام اصلی انقلاب اسلامی در چله اول بوده است. اتحادیه مسلمانان فکر ابداعی حضرت امام(ره) بوده و این تعبیر در بیانات ایشان وجود دارد و پس از ایشان هم رهبر معظم انقلاب بحث از وحدت را به عنوان یکی از محورهای موضوعی در جهان اسلام دنبال کردند و برای این هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تأسیس فرمودند که بتواند پروژه وحدت را در جهان اسلام دنبال کند.

شهریاری با توجه به شرایط جاری به تشریح اهمیت مسئله وحدت در کشور و جهان اسلام پرداخت و گفت: این پیام پیشرو انقلاب اسلامی موجب نگرانی، خشم و فتنه‌گری استکبار جهانی طی این 43 سال شده است زیرا پیام وحدت منافع استکبار جهانی را به خطر می‌انداخته است.

وی یادآور شد: مطالعه تاریخ قرون گذشته نشان می‌دهد نقشه اصلی دشمن در مقابل فکر اتحاد کشورهای اسلامی دنبال می‌شده است. استعمار پیر و استکبار جهانی آمریکا به دنبال تکه پاره کردن جهان اسلام از قرون گذشته بودند. تاریخ به ما نشان می‌دهد هند را به هندوستان، پاکستان و بنگلادش تبدیل کرده و بعد هم کشمکش جامو و کشمیر را ایجاد کردند. تاریخ به ما نشان می‌دهد که دولت عثمانی را تکه تکه کرده و به کشورهای متعدد تبدیل کردند و این نشان از نقشه مدام آنها دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: تاریخ ایران هم نشان می‌دهد که استعمار پیر و استکبار جهانی از قرون گذشته بخش‌های مهمی از کشور ما را از ایران جدا و ایران را تجزیه کردند؛ هم در جنگ جهانی دوم کشور را به سه پاره بین خودشان تقسیم کردند و هم قبل از آن بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از قفقاز شمالی، ماورا النهرین در شمال شرقی، بخش‌هایی از افغانستان و پاکستان و جنوب کشور را از ایران جدا کرده و کشورهای جدیدی تأسیس کردند.

شهریاری پاره پاره کردن در جهان اسلام را نه پروژه‌ای پنهان بلکه آشکار و پیدا دانست و گفت: این پروژه گاهی اوقات از زبان برخی اندیشمندان صهیونیست هم ابراز شده که دوگانه‌ای را تعریف می‌کنند که یا غرب باید اسلامی شود یا اسلام باید غربی شود و راه حل مقابله با اسلام به هیچ روی صلح و مصالحه ترسیم نکردند و به دنبال غربی‌سازی و لیبرالی کردن اسلام هستند تا از این طریق منافعشان را به دست بیاورند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: امروز پاره پاره کردن جهان اسلام را می‌توان در سوریه مشاهده کرد و بخش‌هایی از شمال و مرکز سوریه از این کشور جدا شده‌اند و امروز آمریکایی‌ها نفت سوریه را غارت می‌کنند و سوریه را به یک خرابه تبدیل کرده‌اند. همین مسئله را در عراق می‌توان نظاره کرد که با استقلال اقلیم کردستان سه‌پاره کردن عراق را پیگیری می‌کنند و می‌خواهند این کشور را به سه پاره شیعه، اهل سنت و کرد تقسیم کنند و همین مسئله را در مصر و حتی عربستان نیز دنبال می‌کنند

وی اظهار کرد: به همه جوانان عزیزی که دلداده وحدت هستند و امنیت را بزرگترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی می‌دانند توصیه می‌کنیم که تاریخ ده سال اخیر سوریه را مطالعه کنند. دشمن در سال 2011 تصمیم گرفت سوریه را تجزیه و اگر نتوانست این کشور را تخریب و به یک سرزمین سوخته تبدیل کند تا این سرزمین نتواند منافعی برای جهان اسلام داشته باشد وحداقل کاری که دنبال می‌کردند این بود که راه اتصال جهان اسلام را به جنوب لبنان، که توسط حزب الله آزاد شده بود، قطع کنند.

شهریاری درباره تاریخ آغاز مشکلات سوریه گفت: در سال 2011 مشکل سوریه با تظاهرات خیابانی آغاز شد و ورود ارتش و کشتار شهروندان موجب شد که بخشی از ارتش سوریه از آن اعلام استقلال کرده و مقابل بخش دیگر ارتش قرار بگیرد و در نهایت به کمک کشورهای سرسپرده منطقه، گروه‌های تکفیری و سلفی وارد سوریه شده و جنگ داخلی را در این کشور پدید آوردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز ما شاهد تخریب سوریه هستیم، گفت: در سال 2015، سوریه با 511 هزار کشته، میلیون‌ها زخمی و 12 میلیون آواره از 18 میلیون جمعیت خود مواجه بود و این کار با نقشه و تدابیر قبلی انجام گرفت و این اتفاق امروز پیش چشم ماست. همچنین دشمنان در سال 2011 موفق شدند سودان جنوبی را از سودان جدا کنند و خیلی تمایل دارند که کشور ما را هم پاره پاره کنند و اقوام مختلف را به مناطق مرزی منضم کرده و ایران را به مانند جنگ جهانی دوم به پاره‌های متعدد تقسیم کنند.

وی تأکید کرد: تاریخ پیش رو ماست و باید از آن درس بگیریم و ببینیم که در جنگ جهانی دوم چه اتفاقی افتاد که ابرقدرت‌های آن زمان کشور ما را سه پاره کردند تا بتوانند دارایی‌ها و نفت و راه‌های مواصلاتی ما را صاحب شوند و منافع خود را دنبال کنند و این درس بزرگی برای همه ملت ایران است تا بتواند اهمیت وحدت را با عمق جانش درک کند و آن دستاورد وحدت در این 43 سال که امنیت و آرامش و سکونت در خانه‌های آباد است دنبال کند.

شهریاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم جنگ تحمیلی امروز بسیار پیشرفته است و در موارد مختلف شاخص‌های برتری را در منطقه دارد و به منزله یک کشور پیشرو و پیشرفته در آمارهای جهانی معرفی شود؛ از دستاوردهای نظامی گرفته تا دستاوردهای علمی تا توفیق زنان فرهیخته و اندیشمند در صحنه‌های مختلف.

وی اظهار کرد: دشمن پیشرفت‌های ما را می‌بیند و می‌تواند برآورد کند که ایران در آینده به لحاظ پیشرفت به کدام سمت می‌رود و این می‌تواند ایران را به الگوی مقاومت در صحنه جهانی در برابر زیاده‌ه‌خواهی‌‌های دشمن تبدیل کند و از این جهت است که وحدت بسیار اهمیت دارد و جلوگیری از تفرقه و تنازع یکی از واجبات شرعی است. آنان که دلداده پیامبر اعظم(ص) و قرآن کریم و سنت نبی اکرم(ص) هستند باید بدانند اسلام از تفرقه و تنازع نهی کرده و تفرقه حرام شرعی است و تنازع حرمت دینی دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: نزاع موجب سستی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست در کشور می‌شود و در نهایت ما را به دام سوری‌سازی کشورهای اسلامی می‌اندازد و این موضوعی است که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند که اگر نتوانستند کشور را تجزیه کنند لااقل آن را سوری‌سازی کنند و کشور را مثل سوریه تخریب می‌کنند ولذا باید به مسئله وحدت همت داشته باشیم.

شهریاری در ادامه به تشریح برنامه‌های سی وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخت و گفت: امسال از 100 شخصیت برجسته جهان اسلام برای حضور در کنفرانس دعوت شده و این مهمانان دو تفاوت جدی نسبت به کنفرانس گذشته دارند؛ اول اینکه مدعوین از اشخاص باکیفیت و فرهیخته در سطح مفتی اعظم، وزیر، معاونان وزیر و رؤسای سازمان‌های برتر و اصلی اسلامی در آن کشور هستند. مسئله دوم برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای است که اولین آن در لبنان با حضور هزار شخصیت لبنانی و دویست مهمان خارج از لبنان برگزار می‌شود. این کنفرانس‌های منطقه‌ای در پاکستان، عراق، هند و روسیه در حال طراحی است که طی امسال و سال آینده برگزار می شود.

وی با اشاره به تجربه موفق برگزاری کنفرانس منطقه‌ای داخلی در کردستان در تابستان امسال گفت: بنا داریم این نوع کنفرانس‌ها را در خراسان، سیستان و بلوچستان و گلستان و استان‌های جنوبی و شمال غربی برگزار کنیم تا از حضور فرهیختگان در کشورهای اطراف این استان‌ها و همینطور نخبگان این استان‌ها در این کنفرانس‌ها بهره ببریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه بیان کرد: امسال از 60 کشور دنیا بالغ بر 200 سخنران خارجی و 100 سخنران داخلی به صورت حضوری و وبیناری را در کنفرانس وحدت خواهیم داشت. کنفرانس به صورت رسمی از روز چهارشنبه، 20 مهر با سخنرانی ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد و در ادامه سخنرانان داخلی و خارجی سخنرانی خواهند کرد و عصر همان روز زیارت مرقد مطهر امام(ره) راه خواهیم داشت روز پنج شتبه نشست عمومی با مهمانان خارجی برگزار می‌شود و برجستگان جهان اسلام به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. در روز پایانی، جمعه 22 مهر نیز مهمانان کنفرانس با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد و بیانیه پایانی کنفرانس در عصر روز جمعه قرائت خواهد شد.

شهریاری در پایان اظهار کرد: همچنین قبل از کنفرانس بین‌المللی وحدت، 5 پیش‌نشست با عنوان «امت همدل» با حضور بیش از 30 نفر از متخصصان حوزه جهان اسلام برگزار شد و تاکنون 40 مقاله نیز به دبیرخانه کنفرانس رسیده است.

 

انتهای پیام
captcha