بستر رشد افراد در جهاد دانشگاهی فراهم است
کد خبر: 4091616
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
دهقانی فیروزآبادی:

بستر رشد افراد در جهاد دانشگاهی فراهم است

سرپرست معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری گفت: جهاد دانشگاهی مشهد، به جهاد دانشگاهی آرمانی بسیار نزدیک است، کما اینکه همواره انتظار داریم فعالیت این نهاد در سراسر کشور به همین نحو باشد، تمام مزیت‌هایی که نهادهای دولتی و خصوصی دارند در جهاد دانشگاهی برای رشد افراد فراهم شده است.

بستر رشد افراد در جهاد دانشگاهی فراهم استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس جهاددانشگاهی، شامگاه گذشته، 20 مهرماه در نشست با مدیران و فناوران جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، درخصوص عملکرد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مشهد، به جهاد دانشگاهی آرمانی بسیار نزدیک است، کما اینکه همواره انتظار داریم فعالیت این نهاد در سراسر کشور به همین نحو باشد و این اتفاق حاصل تلاش افراد در این سازمان است افرادی پرکار و کم‌توقع که با کمترین امکانات کا‌رهای بزرگ انجام می‌دهند. امید است این روند ادامه پیدا کرده و به الگوی کامل زندگی برای جوانان این نسل تبدیل شود.

وی افزود: جهاد دانشگاهی مشهد 500 عضو دارد و از نظر امکانات و تجهیزات نسبت به سایر واحدها بسیار غنی است و مراکز پزشکی، پژوهشی، فرهنگی، ساختمان و تجهیزات بسیار ارزشمندی دارد. 

نگاه ویژه به جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ایجاد می‌شود

دهقانی فیروزآبادی ضمن بیان اینکه در معاونت‌علمی و سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی نگاه ویژه‌ای به جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ایجاد خواهد شد، ابراز عقیده کرد: این نگاه ویژه به علت اثرگذاری و جریان‌سازی جهاد دانشگاهی مشهد در کشور است، ضمن اینکه جهاد دانشگاهی مشهد از نظر استقلال، تاب‌آوری درآمدزایی و مفید بودن رتبه اول جهادهای دانشگاهی کشور را کسب کرده، جایگاه سازمان جهاد دانشگاهی مشهد نباید در ماموریت‌های کلان ملی این سازمان کمتر از سایر واحدهای جهاد دانشگاهی باشد.

سرپرست معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری با قرائت فرازی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب تاکید کرد: به نقل از رهبر معظم انقلاب جهاد دانشگاهی یک فرهنگ و جریان اصیل است که باید در دانشگاه‌ها ماندگار شود. اگر جهاد دانشگاهی به شرکت و یا هر چیزی دیگری شبیه آن تبدیل شود، از بین خواهد رفت، زمانی که از جهاد دانشگاهی به عنوان یک فرهنگ یاد می‌شود، یعنی اینجا باید مرجع و پناه اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شهر باشد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی یک راه حل مترقی روشن‌فکرانه است که فرد بدون گرفتار شدن به مصیبت‌ مالیات، تامین مکان و تجهیزات و اعتبار بخش خصوصی، همچنین دچار رخوت کارمندی نشدن وارد جهاد دانشگاهی می‌شود و جهاد دانشگاهی زمانی که به یک عنصر مولد تبدیل شود، آن زمان به یک جریان تبدیل شده است.

وی ضمن تحسین از رویکرد آینده نگرانه این سازمان افزود: سازمان‌هایی چون مشهد اگر در همین شرایط فعلی باقی بمانند و برای تولید دانش‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های 10 سال آینده فکر نکنند به سرنوشت جهادهایی که در یک برهه زمانی در جایگاه خوبی قرار داشتند و امروز وجود ندارند گرفتار خواهند شد. در کنار رشد، توسعه‌طلبی و برنامه‌ریزی‌ها از نقطه نظر توجه به آینده و اقتصاد آینده خود باید شاخص باشد.

سرپرست معاونت علمی‌وفناوری رئیس جمهور ادامه داد: نکته جالب توجه این جا است که جهاددانشگاهی مشهد به عنوان نهاد فرهنگی از زیرساخت فرهنگی برخوردار است و در شهری که قطب فرهنگی، تاریخی، ادبیات، گردشگری و علوم انسانی است، قرار دارد. همانطور محصول صنعتی و پزشکی دارد، باید محصول فرهنگی نیز داشته باشد، یعنی سال آینده به تولید تعدادی کتاب فاخر، چند رمان تاثیر گذار، تعدادی آثار هنری فاخر، مقداری بازی و انمیشین بپردازد، شاید فردی که بازی بسازد، نداریم، اما قرار است بستر و زیست‌بوم شویم. 

دهقانی فیروزآبادی افزود: به عنوان مثال در دانشگاه‌های مشهد تعداد کثیری از دانشجویان علاقه‌مند به تولیدمحتوا وجود دارد، اگر امکانات در اختیار فرد قرار دهیم خواهان تولیدمحتوا در جهاد دانشگاهی است، هرکس در هر کجا حتی بدون ورود به این سازمان می‌تواند عضو افتخاری جهاد دانشگاهی شود، هرچقدر می‌توانیم خانواده خود را وسیع کنیم. 

سرپرست معاونت علمی‌وفناوری رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که بتوانیم 50 الی 60 درصد از اعضای بنیاد نخبگان مشهد و اساتید دانشگاه را به عنوان عضو افتخاری جذب کنیم، روز موفقیت ما است.

بستر رشد افراد در جهاد دانشگاهی فراهم است

تمرکزگرایی افراطی، یک آسیب مدیریتی در کشور محسوب می‌شود

همچنین حمیدرضا بیدخوری رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در این نهاد سرمایه‌ای جز نیروی انسانی نداریم و در مجموعه‌ای همدل و هماهنگ فعال هستیم. امروز فرصت مناسبی است که با وجود توانمندی‌های خوبی که در مجموعه وجود دارد، درخواست‌های خود را عنوان کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: متاسفانه معمولا سقفی برای پرواز شهرستانی‌ها در کشور قائل هستند و تمرکزگرایی افراطی در مجموعه کشور داریم یکی از آسیب‌های مدریتی محسوب می‌شود و انتظار ما این است که زمینه گسترش فعالیت مان در سطح ملی فراهم شود. 

وی در ادامه گفت: با توجه به نوع فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، به ساختار کارمزدی به جای وقت‌مزدی نیازمندیم. از طرفی، طی سال‌های اخیر حساسیت‌های زیاد نهادهای ناظر بر روی نهادهای بومی غیر دولتی باعث شد نه تنها در خصوص ساختار و نیروی انسانی به اختیارات جهاد دانشگاهی افزوده نشود، بلکه کاهش یابد.

بیدخوری با بیان اینکه به عنوان زیست بوم باید ساختار مالی زیست‌بوم هم مهیا شود، عنوان کرد: باید ساختار مالی زیست بوم احیا شود که بتوانیم بین افرادی که انرژی و وقت بیشتری می‌گذارند تفاوت قائل شویم و با روش‌هایی که خیلی شخص‌محور نبوده بلکه کارکرد محور است نظام پرداخت و قدرشناسی را افزایش دهیم.

در ادامه این برنامه محمدعلی خلیلی فر، معاون پژوهش و فناوری، حمیدرضا پوریان فر، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی، فرشته حسینی، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، جواد سخدری ، رئیس مرکز رشد سلامت و مریم عامری، عضو هیات علمی پژوهشکده صنعتی و سعید خدیوی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان به بیان دیدگاه ها و معرفی چند طرح فناورانه این سازمان پرداختند.

در پایان جلسه دکتر دهقانی و هیات همراه به پرسش‌های مطرح شده در خصوص رویکردهای پژوهشی جهاددانشگاهی، حذف موانع ساختاری و تسهیل امور و تمرکز زدایی پاسخ گفتند

بستر رشد افراد در جهاد دانشگاهی فراهم است

انتهای پیام
captcha