تشویق‌های قرآنی در دوران کودکی در سنین بالاتر به ثمر می‌نشیند
کد خبر: 4095959
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

تشویق‌های قرآنی در دوران کودکی در سنین بالاتر به ثمر می‌نشیند

داور قرآنی وقف و ابتدا با بیان اینکه تشویق‌ها در طی سال‌های اخیر برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده به‌ویژه در مسابقات آموزش و پرورش کم بوده و حتی هدیه کوچک هم برای شرکت‌کنندگان به‌ویژه شرکت‌کنندگان شهرستانی در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: این تشویق‌ها در دوران کودکی مؤثر است و در سنین بالا به ثمر خواهد نشست.

فاطمه پرویزی نصرت داور قرآنی همدانفاطمه پرویزی نصرت، داور قرآنی وقف و ابتدا در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی‌ام از دوران کودکی شروع شد، گفت: متولد سال 1370 هستم و با صوت‌های استاد پرهیزگار موفق به حفظ جزء 30 قرآن در دوران کودکی شدم. در سال‌هایی که دوران تحصیل را می‌گذراندم در مسابقات قرآن آموزش و پرورش و مدارس شرکت کردم که رتبه‌های مختلفی را به‌دست آوردم.

وی با بیان اینکه در دوران کنکور و ایام دانشگاه با توجه به حجم درس‌ها کمتر به برنامه‌های قرآنی پرداختم، افزود: سال‌های پایانی دانشگاه دوباره تصمیم به حفظ قرآن گرفتم و فعالیت‌های حفظ را از جامعةالقرآن از سر گرفتم. در واحد خواهران همدان‌ ثبت‌نام کرده و حفظ چهار ساله را انتخاب کردم و تا حفظ 20 جزء پیش رفتم. با شرکت در مسابقات جامعه ایثارگران و خانواده‌های شهدا رتبه‌ دوم کشوری را کسب کردم.

این داور قرآنی با بیان اینکه در این فاصله با توجه به برخی مسائل شخصی حفظ کل ادامه پیدا نکرد، یادآور شد: تصمیم دارم تا حفظ کل قرآن را به اتمام برسانم.

وی ضمن تقدیر از خانم رضانیا به‌عنوان استاد خود در رشته‌های تجوید تخصصی و ترتیل گفت: کلاس‌های این معلم قرآن به‌صورت هدفمند دنبال می‌شد، این کلاس را من در اصل از صفر شروع کردم و ترتیل و صداسازی را پیش بردیم، در استان کلاسی در موضوع وقف و ابتدا وجود نداشت، کلاسی با موضوع صرف و نحو و مقدمات، برنامه‌ریزی شد که در آن شرکت کردم.

این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه کلاس‌ها با استقبال خوبی همراه بود، بیان کرد: 50 نفر در این کلاس‌ها شرکت کردند، یک دوره هفت روزه حضوری و چند جلسه مجازی با حضور اساتید بین‌المللی و کشوری در همدان برگزار شد، از این دوره شش نفر (پنج نفر از همدان و یک نفر از کرمانشاه) توانستند مدرک داوری را از سوی سازمان تبلیغات اسلامی کسب کنند.

پرویزی گفت: همچنین طی دو سال گذشته طرح ساماندهی داوران برای اولین بار شروع شد که در این طرح نیز شرکت کردم‌. در استان همدان تنها سه داور وقف و ابتدا هستند، بنده نیز موفق به کسب مدرک درجه یک کشوری شدم.

وی با بیان اینکه استان همدان در بحث فعالیت‌های قرآنی ضعف دارد، اضافه کرد: الگوسازی در این زمینه از استان‌های موفق و طراز اول مانند مشهد، اصفهان و کرمانشاه می‌تواند به رشد فعالیت‌های قرآنی استان کمک کند. استفاده از اساتید مجرب در طول سال و نه فقط در یک بازه زمانی خاص می‌تواند در این حوزه کمک کند و جوانان و نوجوانان را از سطح مدارس به سمت قرآن جذب کند.

پرویزی با اشاره به اینکه جو مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی خود می‌تواند باعث ایجاد انگیزه به سمت قرآن‌ شود، اضافه کرد: پس از جذب باید با آموزش‌های تخصصی کار را ادامه داد. همچنین در زمان مسابقات فرصتی پیش می‌آید تا قرآن‌آموزان با اساتید کشوری و استانی آشنا ‌شوند و اگر جو دوستانه‌ای برقرار باشد آنها مشتاق‌تر می‌‌شوند.

وی با بیان اینکه تشویق‌ها در طی سال‌های اخیر برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده به‌ویژه در مسابقات آموزش و پرورش کم بوده و حتی هدیه کوچک هم برای شرکت‌کنندگان به‌ویژه شرکت‌کنندگان شهرستانی در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: این تشویق‌ها در دوران کودکی مؤثر است و در سنین بالا به ثمر خواهد نشست.

داور قرآنی وقف و ابتدا با اشاره‌ به نحوه آموزش جامعةالقرآن همدان بیان کرد: خوب است که آموزش‌ها در جامعةالقرآن مقداری با سهل‌گیری صورت گیرد؛ با توجه به اینکه حفظ قرآن امری مستحب است اگر با سختی همراه باشد باعث دلسردی در قرآن‌آموزان می‌شود.

پرویزی با بیان اینکه در استان همدان به مفاهیم و تفسیر کمتر پرداخته شده است، بیان کرد: اگر امروز ما با مفاهیم، تفسیر و شأن نزول قرآن آشنا شویم می‌شود بحث علاقه و انگیزه را زنده کرد و نوجوانان و جوانان را به سمت قرآن سوق داد.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است مسئولان قرآنی استان همدان حمايت از نخبگان قرآنی را داشته باشند، تصریح کرد: استان همدان نخبه کم ندارد، اما اگر حمایتی نشود این نخبگان بروز و ظهور نمی‌کنند. امیدوارم در آینده با حمايت و برنامه‌ریزی از فعالان حوزه قرآنی شاهد رشد فزاینده در همه حوزه‌های قرآن استان باشیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۱ - ۰۹:۵۲
0
0
احسنتم بارک الله فیکن
captcha