ICNA Sisters و ترویج حجاب و توانمندسازی زن مسلمان در کانادا
کد خبر: 4100066
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

ICNA Sisters و ترویج حجاب و توانمندسازی زن مسلمان در کانادا

موضوع حجاب از جمله دغدغه‌های سازمان ICNA Sisters Canada است که آن را با ارائه برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌هایی برای تشویق زنان مسلمان به حفظ حجاب انجام می‌دهد. اوج این فعالیت‌ها در روز جهانی حجاب انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا، یکی از مسائلی که در کشورهای غربی ممکن است باعث بروز مشکل برای خانواده‌های مسلمان و به خصوص زنان محجبه شود، برداشت‌های اشتباه در جوامع غربی در مورد حجاب است.

به‌طور کلی به دلیل فرهنگ و نگاه کاملاً متفاوتی که در جوامع غربی نسبت به زنان و فعالیت‌های اجتماعی این گروه از جامعه وجود دارد، زنان محجبه که به شریعت اسلامی معتقد بوده و به دستورات دینی پایبند هستند برای انجام بسیاری از فعالیت‌های خود با سوءبرداشت و حتی رفتار و اقداماتی برگرفته از اسلام‌هراسی روبه‌رو می‌شوند.

یکی از مسائلی که باعث شده برخی زنان مسلمان به دلیل بعضی واکنش‌های جوامع میزبان در غرب فعالیت‌های اجتماعی خود را محدود کرده و یا کنار بگذارند، موضوع حجاب است. برخی رفتارهای افراطی گروه‌های کوچکی از مسلمانان و تبلیغات رسانه‌ای،‌ باعث شده حجاب زنان مسلمان در غرب و در بین بخشی از جامعه غربی ابزاری برای محدود کردن زنان قلمداد شود. این درحالی است که برخلاف این دیدگاه اشتباه، داشتن حجاب به هیچ عنوان به معنای محدود شدن زن مسلمان نیست و زنان در دین اسلام تشویق به حضور در اجتماع شده‌اند.

برای از بین بردن این نگاه اشتباه در جامعه غربی به مسئله حجاب و تلاش برای حضور بیشتر زنان مسلمان در اجتماع سازمان‌ها و گروه‌هایی متشکل از مسلمانان با تمرکز بر مشکلات و دغدغه‌های زنان مسلمان در کشورهای غربی بنیان نهاده شده است. این تشکیلات بر موضوعات مختلفی متمرکز هستند اما برخی از آنها به طور اختصاصی به موضوع حجاب پرداخته‌اند.

یکی از این سازمان‌ها حلقه اسلامی شمال آمریکا (Islamic Circle of North America) است که به طور اختصاری ICNA‌ نامیده می‌شود.

ICNA شاخه‌ای از انجمن دانشجویان مسلمان (Muslim Students' Association) است و توسط مهاجرانی از جنوب آسیا تأسیس شد. در سال 1971، تعدادی از اعضای MSA جنوب آسیا که در جنبش‌های اسلامی در کشورهای خود شرکت داشتند، یک حلقه مطالعاتی اسلامی در مونترال کانادا ایجاد کردند.

دفتر مرکزی این انجمن در منطقه جامائیکا در نیویورک است و شامل کلاس‌های درس، یک اتاق مطالعه، و یک مسجد کوچک است و دفاتری هم در دیترویت، میشیگان، و اوکویل، انتاریو دارد.

ICNA‌ به‌طور اختصاصی به موضوع زنان مسلمان پرداخته و به همین دلیل 8 سال بعد از تشکیل ICNA، شاخه خواهران ICNA در اوایل سال 1979 تشکیل شد. این گروه در حال حاضر در کانادا با نام ICNA Sisters Canada فعالیت می‌کند.

سازمانی برای توانمندسازی و ارزشمند کردن زنان مسلمان

ICNA Sisters Canada همانطور که در وب‌سایت خود گفته تلاش خود را برای توانمندسازی و رشد اجتماعی زنان مسلمان به کار گرفته است: «ما گروهی از زنان مسلمان کانادایی هستیم که برای ایجاد یک جامعه مسلمان نمونه از طریق آموزش، ارتباطات و توسعه تلاش می‌کنیم. ما متعهد به توانمندسازی زنان مسلمان از طریق مهارت‌آموزی، آموزش رهبری و توسعه ایده‌های جدید برای بهتر کردن زندگی برای همه کانادایی‌ها، به‌ویژه زنان و کودکان هستیم. ادارات ما به خواهران برنامه‌ریزی، کمک و انگیزه می‌دهند تا بدون توجه به سن، قومیت و مذهب، به صورت فردی و جمعی برای بهبود جامعه تلاش کنند. همچنین از همه پیروان ادیان دعوت می‌کنیم تا با اسلام و مسلمانان آشنا شوند. ما همچنین با سازمان‌های همفکر برای توسعه پروژه‌ها و اهدافی که به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در جامعه هستند همکاری می‌کنیم.»

فعالیت‌های اجتماعی ICNA Sisters Canada

موضوع حجاب از جمله دغدغه‌های ICNA Sisters Canada است که آن را با ارائه برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌هایی برای تشویق زنان مسلمان به حفظ حجاب انجام می‌دهد. اوج این فعالیت‌ها در روز جهانی حجاب انجام می‌شود.

به گفته وب‌سایت ICNA Sisters Canada: اول فوریه 2013، اولین روز سالانه جهانی حجاب به منظور قدردانی از میلیون‌ها زن مسلمانی که حجاب را انتخاب کرده‌اند و زندگی توأم با عفت را برگزیده‌اند، جشن گرفته شده است. ICNA Sisters Canada حجاب را برای شکستن کلیشه‌ها، آگاهی بخشیدن و مقابله با مناقشات پیرامون چرایی انتخاب زنان مسلمان برای پوشیدن حجاب گرامی داشته است.

ICNA Sisters Canada، سازمانی برای ترویج حجاب و توانمند سازی زن مسلمان

«ما حجاب را در غرفه‌های مراکز خرید، مدارس، کتابخانه‌ها به نمایش می‌گذاریم و به زنان از هر دین و آیینی پیشنهاد می‌کنیم که حجاب را امتحان کنند. ما به خواهرانمان که به ما سر می‌زنند، روسری می‌دهیم و به آنها می‌فهمانیم که چرا حجاب را انتخاب کرده‌ایم. ما همیشه از زنان در هر سنی، مذهبی و گروهی پاسخ مثبت دریافت می‌کنیم.»

تبلیغات حجابی که خبرساز شد

موضوع تبلیغات برای مسائل دین اسلام از جمله حجاب از سوی ICNA Sisters Canada به روش‌های متنوع و مختلفی صورت می‌گیرد. از جمله این تبلیغات استفاده از تبلیغات محیطی مانند بیلبورد،‌ بدنه و داخل قطارهای مترو و اتوبوس است. یکی از این تبلیغات در سال 2019 و در شهر رجینا واقع در ایالت ساسکاچوآن کانادا خبرساز شد.

آنطور که Global News  گزارش داد، این تبلیغات، که تصویری از یک زن با حجاب را نشان می‌دهد، توسط واحد محلی ICNA Sisters Canada  ایجاد شده است. آنها احساس می‌کنند جامعه در مورد چرایی حجاب داشتن زنان مسلمان آگاهی ندارد.

ICNA Sisters Canada

عایشه صدیق، عضو ICNA، گفت: اولین و مهمترین تصور غلط مردم در مورد حجاب این است که زنان مسلمان تحت ظلم و ستم هستند و نیاز به آزادی آنها وجود دارد. مردم فکر می‌کنند ما توسط اعضای مرد خانواده، شوهر، پدر یا پسرمان مجبوریم، اما این دلیل نمی‌شود. ما با انتخاب خود این کار(حجاب داشتن) را انجام می‌دهیم.

صدیق توضیح داد که حجاب را هم به عنوان راهی برای بیان ایمان و هم به عنوان شیوه زندگی خود انتخاب کرده است.

وی تصریح می‌کند: حجاب در لغت به معنای حیا است. این یک روش زندگی برای من است که به من نحوه صحبت کردن، راه رفتن، فکر کردن و نحوه تعاملم با جامعه را می‌دهد؛ این فقط یک تکه پارچه نیست.

ICNA Sisters Canada گهگاه میزهایی را در مراکز خرید به عنوان راهی برای انتشار این پیام (اهمیت حجاب) می‌چینند، اما صدیق می‌گوید که تبلیغات بر بدنه اتوبوس به آنها اجازه می‌دهد تا به مخاطبان بیشتری دست یابند.

این عضو ICNA Sisters Canada  افزود: ما متوجه شدیم که مردم واقعاً علاقه‌مند به یادگیری اسلام و حجاب هستند، اما نتوانستیم به تعداد زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنیم.

در این تبلیغ شعار «انتخاب من، غرور من؛ قدرت من» به چشم می‌خورد. صدیق معنای پشت کلمات را توضیح داد: این «انتخاب من» است، اراده آزاد من برای انتخاب پوشیدن آن. جالب اینجاست که وقتی حجاب داشتن را شروع کردم، دیدگاه من را نسبت به آزادی تغییر داد. این مرا از بردگی صنعت آرایشی و مد میلیارد دلاری رها می‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در پیام، «غرور من» است، بنابراین من به پوشیدن آن و به هویت دینی خود افتخار می‌کنم.

صدیق توضیح داد: کلمات «قدرت من» هم نماد شجاعت کسانی است که حجاب دارند تا در برابر هنجارهای اجتماعی ایستادگی و عفت خود را حفظ کنند.

صدیق همچنین گفت که ICNA نگران است که اسلام‌هراسی در کانادا در حال افزایش است.

وی افزود: ما از این فرصت استفاده کردیم تا در را برای گفت‌وگو باز کنیم. تا مردم بیشتر با اسلام و حجاب آشنا شوند. تا جامعه را فراگیرتر کند. همه مردم حق دارند در اینجا زندگی کنند. صدیق گفت: همه ما با هم به این زمین و جهان تعلق داریم.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha