رضا نباتی، از مؤلفان کتابهای درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: به منظور ارتقای صلاحیتهای حرفهای آموزگاران در ۱۱ استان کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تا کنون ۱۸ کارگاه تخصصی با موضوع تأمین مدرسی، در قالب دوره ۱۶ساعته برگزار شده است.
این کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی اضافه کرد: مؤلفان کتابهای درسی قرآن با حضور در دورههای تأمین مدرس قرآن استانهای چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، یزد، زنجان، هرمزگان، کرمان، لرستان، خراسان جنوبی، قزوین، شهر تهران، فارس تا ۱۵ آذرماه، حدود ۳۳۰ مدرس قرآن را در قالب کارگاه دو روزه در جریان آخرین و جدیدترین شیوههای آموزش قرآن در دوره ابتدایی قرار دادند.
وی با اشاره به برگزاری این کارگاهها در ۱۵ قطب افزود: این دوره با عنوان «آشنایی با ۱۵ تغییر کتابهای درسی قرآن دوره ابتدایی» با موضوعاتی چون ۱- کارگاه جملهخوانی آیات، ۲- کارگاه آشنایی با رسمالخط قرآن، ۳-کارگاه تفاوت روخوانی و روانخوانی و مراحل تدریس، ۴- کارگاه اشاره ثابت و متحرک در روخوانی قرآن، ۵- کارگاه شیوههای آموزش تلفظ حروف خاص در نماز و اذکار آن، 6- کارگاه قرائت و حفظ عمومی با استفاده از رمزینههای تعاملی برگزار شد.
نباتی با اشاره به اینکه این مدرسان موفق شدند تاکنون دوره مشابه ۱۶ ساعته را در مناطق خود برای حدود ۷۰ هزار آموزگاران پایه اول تا ششم ابتدایی برگزار کنند، ادامه داد: این رویه تا پوشش همه استانها و مناطق و آموزگاران کشور ادامه خواهد داشت.
این کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی ادامه داد: اگر میتوانستیم کتاب تازه تألیف «راهنمای تدریس معلم قرآن دوره اول و دوم ابتدایی» را که از طریق رمزینههای سریع پاسخ ۴۳۰ فیلم روش تدریس را که از طریق شبکه ملی رشد در اختیار مدرسان و آموزگاران قرار میدهند در اختیارشان قرار دهیم، یقیناً کیفیت و حتی شیوه برگزاری دورهها کاملاً متفاوت میشد.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار کلاس درس با حضور ۳۸۰ هزار آموزگار در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه ابتدایی دائر است که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در هر کلاس دو تا سه ساعت در هفته قرآن (پایه اول ابتدایی دو زنگ در هفته و در پایههای دوم تا ششم ابتدایی سه زنگ در هفته) تدریس میشود.
نباتی اضافه کرد: طبیعتاً این حجم از کلاس درس و معلم نیازمند توجه حداقلی از سوی حاکمیت است. از شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون آموزش عمومی قرآن گرفته تا معاونتهای آموزشی و پرورشی انتظار میرود تا نسبت به تقویت و ارتقای آموزش عمومی قرآن این بخش زیربنایی و راهبردی را یاری رسانند. به عنوان مثال ۲۰۰ هزار آموزگار دوره اول ابتدایی(پایههای اول تا سوم ابتدایی) به شدت نیازمند لوحههای آموزش روخوانی (نگارهها) هستند، اما به دلیل هزینه زیاد امکان چاپ آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: یا بیش از سه میلیون دانشآموز در مناطق محروم عمدتاً روستایی عشایر و چندپایه هستند که از دسترسی به اینترنت و دسترسی به بیش از هزار و 500 رمزینه سریع پاسخ که از طریق کتابهای درسی قابل دریافت است، محروم هستند. برای این گروه از کلاسها و معلمان باید بستههای DVD تدارک دید.
این مؤلف کتابهای درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این حداقل محرومیتزدایی در کشور و مهجوریتزدایی از قرآن است، گفت: طبیعتاً اگر انتظار گشایش در حوزه آموزش عمومی قرآن کشور را داریم، باید به این موضوعات نیز توجه لازم شود.
انتهای پیام
همیشه حامی مدارس بودند فقط باید ازشون بخوایم
به امید حمایت دولت بمونیم ۱۶۰ سال میشه ۱۷۰ سال است
چرا به راستي تا كنون يك ريا از اعتبارات آموزش عمومي قرآن براي آموزش معلمان و تجهيز مدارس به حداقل امكانات هزينه نشده است؟